Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Tuesday, October 21, 2008

Aqidah kita.. Aqidah Islamiyah


"Akak.. Aqidah tu ape?"

Ana tersenyum,.. Dalam fikiran sedang ligat untuk menerangkan kepada anak kecil ini apakah maksud aqidah agar dia benar-benar memahami..

"Aqidah tu,kepercayaan.. Kita orang Islam ada Aqidah Islamiah, maksudnya kepercayaan kita ialah Allah itu ada, Rasulullah itu utusan Allah.." Saya terhenti sejenak. Wajahnya bingung.

Aduh!

"Adik tau pokok tak?" Anak kecil itu mengangguk. Ana tersenyum. "Pokok ada akar kan?" Dia menganggung lagi. "Hm,bolehlah diibaratkan kita ni macam pokok, aqidah kita macam akar pokok tu.. Kalau pokok besar, akar dia kuat.. orang susah nak cabut.. kalau pokok kecik, macam rumput tu, akar tak kuat..senang-senang je orang cabut dia kan?" Saya berusaha menerangkan seringkas mungkin dan anak kecil itu mengangguk-ngangguk.

"Jadi, adik nak jadi pokok yang akar dia kuat ke tak kuat?" Saya cuba bertanya. "Eh, yang kuatlah kak!" Bersungguh-sungguh dia menerangkan.. ana tersenyum. "Kalau nak jadi pokok kuat,kita tak boleh kawan dengan syaitan. Kita kena hidup berlandaskan Islam. Nak makan, nak tidur,nak masuk bilik air,semua ada doa dan adab-adabnya tersendiri"

"Apa doa dia kak?" Ana mula membaca doa-doa tersebut, tapi..tak sempat nak dihabiskan, anak kecil itu bersuara lagi "Kak..japlah,nak salin..boleh?"

Ana terharu.. Begitu bersungguh-sungguh seorang kanak-kanak untuk membetulkan aqidahnya.. Tapi kita?...

"Adik nak kawan dengan syaitan?" Dia menggeleng. "Jadi kalau taknak, ingat tau.. Jangan buat benda yang Allah tak suka.. Adik sayang Allah kan?" Dia mengangguk. "Jadi ingat tau jangan buat Allah marah... Kalau boleh sebelum tidur tu maafkanlah semua orang"

"Akak..." Mata bening itu tepat memandang wajah ana. Ada keikhlasan di situ. "Akak, kalau kita tak maafkan orang, boleh?" Ana pelik. "Kenapa?" Dia diam sejenak. "Habis,kalau dah mmaafkan hari ni,esok orang tu buat lagi,baik tak payah.." Tersentuh hati ana, dalam diam, sekeping hati kecil miliknya pernah dilukai.. Lagi menyentuh hati anak itu juga pernah diludah oleh rakan-rakannya.. Inikah sikap kita?..

"Adik..." Dia memandang wajah ana. "Adik nak Allah maafkan adik?" Dia mengangguk. "Adik sedih tak kalau Allah taknak maafkan adik?" Dia mengangguk lagi. "Kalau macam tu, adik kenalah maafkan orang,walau seperit mana pun sbb adik sendiri tak suka kalau Allah tak maafkan adik.. takpe dik, Rasulullah dulu lagi teruk seksaannya."

Dia diam..tunduk..

"Dah faham,dik?" Dia mengangguk. Alhamdulillah... Semoga kita juga dapat sama-sama memperbaiki aqidah kita..

insyaAllah!

Dan orang-orang yang beriman dan beramal soleh, benar-benar akan Kami hapuskan dari mereka dosa-dosa mereka dan benar-benar akan Kami beri mereka balasan yang lebih baik dari apa yang mereka kerjakan. (Al-Ankabut:7)

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .