Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Monday, January 11, 2010

ya Allah... Dengarlah rintihan hatiku...


ya Allah ya Tuhanku....

Saat ini, pada ketika ini, aku duduk termangu... Merenung kembali diri yang mungkin telah semakin jauh dariMu. Aku merasa malu ya Allah, malu kerana jiwa ini bergetar, kaki ini goyah tatkala ujianMu datang menjengah sedangkan selama ini aku sibuk mengatakan bahawa "AKU CINTA KEPADAMU".

Tapi ya Allah... baru sedikit ingin Kau uji cinta ini, aku sudah terjelepok, menangis, merintih..Ingin mengalah. Diri terasa lemah, sedangkan Engkau sentiasa di sisi, bahkan Engkau lebih dekat dari pembuluh darahku....

ya Allah ya Tuhanku...

Aku ini seorang pemungkir janji! Seringkali aku ingin bertaubat dari dosa-dosa..Namun seringkali jua aku leka, lalai dan tunduk atas tuntutan nafsu. Air mata keinsafan yang dulunya menitis mengenangkan dosa, seakan-akan lenyap dari ingatan. ya Allah, masihkah layak aku ini berada di sisiMu??

Ya Rabbi...

Hamba jenis apakah aku ini? Terkadang diri melihat maksiat, tapi mulut terkunci, tangan terhenti, hanya hati yang menangis.... Melihat kekerdilan diri.. Melihat lemahnya iman...Merintih, menangis... Tiada siapa yang tahu melainkanMu..

Allah... Di luar sana sedang hujan, setitik demi setitik air itu jatuh ke bumi, menghempap tempat-tempat yang telah Engkau pilih, membasahkan baju-baju di ampaian, yang telah disidai rapi.

Ada ya Allah... Ada hati yang merungut, mengesali titis-titis hujan yang katanya membawa musibah, yang katanya membawa mudarat. Tapi sedarkah mereka, titis-titis hujan itulah yang menyejukkan bumi. Titis-titis hujan itulah yang selalu dipohon tatkala kemarau tiba.. dan akibat titis-titis hujan itulah, dengan izinMu, pelangi tiba......

Ya Muhaimin... Aku sedar, aku pasrah... kerana setiap ujian yang melanda, sudah Engkau ukur tahap kemampuanku... Sudah Engkau janjikan hikmah di sebalik kejadian, cuma kadangkala aku merungut tanpa menyedari air mata yang hadir adalah untuk membasahkan hatiku yang dilanda kemarau....

Dan kadangkala ya Allah... aku juga terlupa bahawa selepas hujan lebat ini, akan ada pelangi yang menanti.

Ya Allah.. Dengarlah rintihanku ini.... selitkan secebis ketabahan Siti Hajar, selitkan sedikit kesabaran Siti Fatimah... Selitkan jua redha Rabiatul Adawiyyah.. Cekalkan hatiku secekal Sumayyah, Sucikan diriku sesuci Maryam... Kerana ya Allah.. aku gentar andai cintaMu hilang,

Kerana aku...

Terlalu mencintaiMu.....

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .