Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Saturday, January 17, 2009

Nasi vs Manusia


Semalam ana masak nasi lembik.. Oh! Rentetan daripada peristiwa nasi lembik itu, ana terfikir.. Apakah kesilapan yang telah ana lakukan sehingga fizikal nasi itu semakin menghampiri bubur..

Sukatan air yg seperti diajar oleh umi ana telah ana lakukan… Air pun ana guna air paip bukan air sirap atau kopi… Sungguh gundah hati ana.. Oh,Mastura, takkan masak nasi pun enti tak tau! Ana telah mengambil inisiatif untuk bertanya pada yang lebih pakar – umi ana.

“Emak, kenapa eh nasi yang ana masak kat kuis tu lembik je.. sukatan air sama je dengan ana masak kat rumah” Ana memulakan perbualan dengan umi tercinta..

“Oh.. memanglah, ada nasi yang kena guna air lebih, ada yang kena guna kurang air.. Maybe, beras yang digunakan kat kuis tu, kena kurang air…”


Yes! Ana puas hati dengan jawapan itu, maknanya bukan ana tak tahu masak nasi, tapi beras tu yang salah! Hehe…


Apa-apa pun, ana dapat satu pengajaran dari kesilapan yang ana lakukan… Ada nasi yang kena guna air lebih, ada yang kena guna kurang air.. Dalam ketidak sedaran kita dengan perkembangan arus modenisasi dunia yang telah mengukuhkan hedonisme dalam diri hampir kesuluruhan umat manusia, dan mungkin kita yang mempunyai kesedaran nilai-nilai islam yang harus diterapkan terus sahaja mengambil langkah untuk berdakwah tanpa kita sedar..


Ada beras yang kena guna air lebih, ada beras yang kena guna kurang air..


Ada orang yang boleh menerima dakwah secara berat, ada orang yang perlu didakwah secara ringan sahaja… Apa yang ana lihat, ramai insan yang menjadi benci pada dakwah kerana mereka tergolong dalam golongan insan yang perlu didakwah secara santai, secara ringan tapi kita secara seriusnya berkata “Kamu tak boleh tengok tv… Haram! Masuk neraka!” Atau “Eh,apebende ko mengumpat orang ni, ko tak ingat mati ke? Nanti kang ko nak makan daging sedare ko sendiri?”

Oh!

Dan apabila kita dimaki setelah melontarkan kata-kata itu, dalam hati pun berkata ‘Takpe.. Aku berjihad fi sabilillah…’ Oh.. Benarlah, ilmuwan itu lebih tinggi darjatnya daripada ahli ibadat.. Dapat kita lihat di sini, para da’ie yang tidak tahu situasi mad’u nya sentiasa sahaja melakukan kesilapan kerana apa yang penting yang harus diketahui para da’ie adalah.. sentuhlah hati para mad’u anda.. Andai hati mereka telah dapat anda sentuh, maka insyaAllah mudahlah kerja anda, ingatlah, Rasulullah dahulu juga berdakwah secara berhikmah.. Pada yang su’ul zhon mungkin akan menyalahkan mad’u yang tidak mahu mendengar kata, dan mungkin diri sendiri akan merasa sedih pada dakwah yang seolah-olah tidak bermakna..


So..


Tukarlah ayat-ayat anda yang kasar tadi kepada “Enti nak tengok tv boleh.. tak salah pun, tapi kalau boleh tu, tengoklah dulu rancangan-rancangan yang soleh, bukan apa, ana sayang kat enti, ana tak nak enti dirosakkan oleh media massa’ atau ‘enti, enti suka tak makan daging kambing?’ dan apabila rakan anda menjawab ‘suke’ lanjutkan pertanyaan ‘enti suka makan daging ana?’ rakan anda mungkin akan terkejut dan sambunglah lagi pertanyaan ‘ana pernah belajar dulu, ustaz ana cakap orang yang mengumpat ni macam makan daging saudara dia sendiri.. enti sanggup ke makan daging ana?’

Namun, masih ada juga ‘beras yang memerlukan banyak air’.. Dalam kes ini, andai anda berkata dengan bahasa-bahasa kiasan yang berbunga-bunga, mungkin mereka akan tidur sahaja. Namun, tidaklah ana maksudkan disini anda harus ‘menghentam’ mereka dengan kata-kata yang kasar. Namun, anda boleh lah straight to the point (lebih-lebih lagi kepada golongan Adam) mungkin anda boleh sahaja cakap macam ni ‘Eh, apesal pakai seluar pendek lak nak pegi main bola, kan aurat lelaki daripada pusat sampai lutut, bukan pusat dengan lutut je!’ Entahlah.. ana tak pandai buat ayat.. Asif jiddan!

Konklusinya… walaupun ada nasi yang perlu guna banyak air, ada perlu guna sedikit air, namun ketahuilah air yang digunakan itu bukanlah air kopi, air sirap, mahupun oren.. Air yang digunakan itu haruslah air mutlak yang suci lagi menyucikan cuma jenis air itu yang membezakannya sama ada anda ingin menggunakan air paip biasa, RX water, atau Diamond water...terpulanglah..

ketahuilah, dengan siapa anda ingin menyampaikan dakwah anda itu.. Kenali mad’u anda… Bukankah Rasulullah S.A.W telah bersabda ‘barangsiapa yang berusaha tapi tidak berdoa, mereka adalah golongan yang sombong, barangsiapa yang berdoa tapi tidak berusaha mereka adalah golongan yang malas’


Maka, berusahalah untuk memberi dakwah yang sehabis baik, dan kemudian berdoalah.. Jangan bersedih andai mad’u masih tidak berubah.. Jangan juga berputus asa..

Barangsiapa yang diberi petunjuk oleh Allah, maka dialah yang mendapat petunjuk; dan barangsiapa yang disesatkan-Nya, maka kamu tidak akan mendapatkan seorang pemimpin pun yang dapat memberi petunjuk kepadanya.(Al-Kahfi : 17)


Give a man a fish and you feed him for a day, Teach a man to fish and you feed him for a lifetime..

Wallahu’alam


 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .