Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Saturday, March 20, 2010

Musibah Itu Dari Allah..



Terkadang kita menangis kerana
tidak memiliki sepasang kasut,
Tanpa kita sedar,
Ada insan yang menangis kerana...
TIDAK MEMILIKI SEPASANG KAKI...


Sudah lama ana tidak menaip... Entahlah, ana seolah-olah buntu dan kehilangan idea, mungkin lantaran dosa yang semakin menggunung tinggi.

Kepada yang membaca, doakan agar Allah sentiasa memegang hati ana...

Musibah itu dari Allah. Status yahoo messenger seorang sahabat seolah-olah menyentap tangkai jantung ana.. Ana semakin lupa bahawa musibah yang datang juga adalah dari Allah, di mana pada hujung musibah itu ada hikmah dan kegembiraan, jika kita terus bersabar, berusaha dan bertawakal kepada Allah - Tuhan semesta alam..

Istikharah

"Beristikharahlah, itulah jalan terbaik dalam membuat keputusan"

Kita biasa mendengar ayat ini lahir dari bibir teman, ibu, bapa atau siapa sahaja tatkala kita meminta sesuatu pandangan. Beristikharah, mungkinkah itu jalan terbaik?

"Enti, ana dah istikharah tetapi mengapa jalan yang dilalui masih sukar?"

Ana jua pernah terfikir begitu... Ana jua pernah beristikharah, namun setelah keputusan itu dibuat, ana semakin bingung. Seolah-olah masalah yang terbentang di hadapan mata merupakan simpulan tali mati, yang tidak mungkin akan terbuka.

Tetapi mengapa? Bukankah Allah adalah Maha Mengetahui Segala Sesuatu??

Ana bertanya kepada seorang sahabat.

"Enti tahu tak.. dulu ada sekali tu, Nabi nak kahwin, dia buat istikharah, jawapannya kahwin..(kahwin dengan anak angkat/sepupu ana tidak pasti). Lepas kahwin, istikharah lagi, kena cerai pula.. Nabi pun ceraikan. Hal ni bukan nak tunjuk Allah itu zalim atau tidak tahu, tapi hikmahnya adalah nak tunjukkan pada umat yang kita boleh kahwin dengan (anak angkat/sepupu)"

Ana terdiam, benarlah.. setiap aturan Allah itu pasti ada hikmahnya, cuma kita yang perlu bersabar..

"Tapi ana ni bagaimana pula? dulu... istikharah rasa nak buat keputusan ni, dah buat. lepastu rasa menyesal pula." Ana menyoal.

"Istikharah ni kena buat secara berterusan... Enti buatlah lagi.. Pasti ada hikmahNya kenapa dulu rasa nak buat keputusan tu"

Ya. Istikharah perlu dibuat secara berterusan sebagai bukti kita tidak berputus asa, jangan berputus asa sahabat! Jangan sesekali berputus asa kepada Allah, sedang Allah tidak pernah meninggalkanmu walau sesaaat.

Beristikharah, berikhtiar, bersabar dan bertawakal


Beristikharah sahaja tidak cukup. Selepas istikharah lakukanlah sedikit perbincangan bersama teman-teman yang boleh dipercayai atau keluarga sebagai salah satu langkah berikhtiar. Selepas itu bersabar dan bertawakallah kepada Allah..

Benar musibah itu dari Allah.. Tetapi andai kamu membandingkannya dengan nikmat yang Allah beri, pasti nikmat itu lebih banyak dan tidak terkira...

Jangan khuatir kerana Allah pasti akan memudahkan jalanmu... Biarpun sukar.. Biar payah....

YOU ARE NEVER ALONE!

Sahabat, jangan hilangkan senyuman di wajahmu, jangan sahabat... Ingatlah... mahar untuk ke syurga itu bukanlah rendah, tetapi perlu dibayar dengan peluh dan air matamu...

Jangan bersedih kerana setiap musibah yang melanda, Allah menghitung kepayahanmu dan akhirnya akan diganti dengan pahala yang bakal membawamu ke syurgaNya..insyaAllah.. Jadi sahabat, tidak sukakah kamu andai ditawarkan syurga?? :)


Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui (An-Nur :19)


Sekadar sedikit catatan sebagai satu perkongsian... Moga sama-sama beroleh manfaat. Jumpa lagi..

Wallahu'alam

Jangan menangis wahai mata hati..
Menangislah andai cintamu
Ditolak ILAHI...


No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .