Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Saturday, February 28, 2015

Kerana ini tanah kita.




Dah lama tak tulis tentang Palestin. Tak. Bukan tak ingat. Tapi setiap kali nak tulis hati rasa sebak sangat. Tak mampu. Tapi yelah, ramai yang dah lupa pada mereka di sana. Jadi harini saya nak cerita sesuatu. Tentang palestin, tanah kita. Maaf andai terlalu panjang.
***
Tentera yang dipimpin oleh khalid al-walid seramai 41000 orang berjaya menewaskan tentera rom yang berjumlah 70000 orang di Jordan. Melalui kemenangan itu, peluang terbuka luas bagi Islam meluaskan kuasa ke Baitulmaqdis, palestin.

Walaubagaimanapun, Patriarch Sophranus enggan menyerahkan kunci Al-Quds kepada tentera Islam. Bahkan dia meletakkan syarat agar khalifah Islam pada ketika itu - Saidina Umar sendiri datang bertemunya di baitulmaqdis.

Berita tersebut sampai kepada Umar, lalu Umar berbincang bersama sahabatnya.

"Jangan!" Uthman menghalang, namun saidina Ali memberikan cadangan,

"Pergilah bertemu rakyat di Jerusalem, ia bukan sahaja kota suci buat umat Islam, tetapi juga negeri yang disayangi oleh Yahudi dan Nasrani"

Umar bersetuju dan membuat persediaan. Apakah persediaan Umar? Umar tidak membawa bala tenteranya,tidak juga dengan pakaian yang mewah melambangkan keteguhan kerajaannya.

Malah, Umar hanya pergi dengan seekor unta, bersama seorang pembantunya, sedikit makanan, air dan kurma. Umar bergilir-gilir menaiki unta dengan pembantunya, jika Umar naik, pembantunya memegang tali unta, begitulah sebaliknya.

Sebelum tiba di kota Al-Quds, mereka melalui khemah tentera yang dipimpin oleh Abu Ubaidah. Pada ketika itu pula adalah giliran Umar menarik tali unta dan pembantunya menaiki unta. Pembantunya rasa bersalah dan berkali-kali menawarkan agar tempat mereka ditukar. Namun Umar terap berkeras, mahu mengikuti giliran seperti yang dijanjikan.

Apabila Abu Ubaidah melihat kaki Umar yang penuh dengan debu dan luka, dia berasa simpati lalu menawarkan,

"Wahai Umar, jika kamu memerintahkan agar kami memapah dan mengiringi kamu sehingga ke kota Al-Quds, pasti akan kami lakukan. Biarlah mereka melihat keagunganmu sebagai khalifah."

Umar memandang Abu Ubaidah, tajam. Lalu Umar membalas,"demi Allah! Jika bukan kamu yang melafazkan kata-kata tadi pastilah aku sudah menghukummu sebagai pengajaran buat umat ini. Sesungguhnya kita semua adalah hina lalu dimuliakan kerana Islam, jika kita memilih untuk dimuliakan selain dengan Islam, pastilah kita dihinakan oleh Allah"

Lalu Umar meneruskan perjalanan. Sebelum sampai ke Kota Al-Quds, sekali lagi pembantunya meminta Umar menaiki unta, tetapi Umar menolak keras. Lalu tibalah Umar di kota Al-Quds dalam berkeadaan menarik tali unta dengan kedua-dua kakinya luka.

Umar berhenti di dimashq - Salah satu pintu masuk kota Jerusalem. Dia meninggalkan pembantunya dan untanya lalu masuk ke Jerusalem dengan wajah bersinar-sinar lambang keizzahan Islam.

Pembesar nasrani terpegun, sophranus sangat terharu sehingga menitiskan air mata, katanya "jika beginilah pembesar Islam, maka kerajaan kamu tidak akan tewas." 

Kunci Al-Quds pun diserahkan kepada Umar , perjanjian temeterai, Umar menjanjikan keselamatan buat seluruh umat meski bukan beragama Islam. 

kebetulan ketika Umar berada di sebuah gereja, azan berkumandang, mereka menawarkan agar Umar sembahyang di gereja sahaja. Tapi Umar menolak, bukan kerana tidak boleh tetapi bimbang menjadi ikut-ikutan umat. Umar sembahyang di luar gereja, lalu mereka mendirikan sebuah masjid di situ, bernama masjid Umar, benar-benar bersebelahan gereja di Kota Jerusalem. 

Dahulu, Islam dihormati kerana kuatnya hubungan umat dengan pencipta, sekarang Islam diinjak sesuka hati, kerana salah siapa? 

Anak-anak palestin, hari-hari ada yang menjadi yatim. Namun pergantungan mereka pada pencipta, lebih hebat dari kita. Bila ditanya,

"Kamu asal dari mana?"

"Alhamdulillah, palestin"

"Mana orang tua kamu?"

"Di syurga."

"Bolehkah kami tinggal di sini, berjuang bersama kamu?"

Jawab mereka,"ini tanah kamu, bila-bila kamu mahu datang dipersilakan, tapi pulanglah ke negaramu, JALANKAN TANGGUNGJAWABMU di sana, dengan itu kami akan beroleh kemenangan" 

Nangis. Maafkanku, palestin. 

Bantulah mereka, berikan sumbangan, demi Allah mereka amat memerlukannya. 


No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .