Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Tuesday, December 9, 2008

Agama :TAHU atau MAHU


Ana terpanggil untuk menaip topik ini kerana saban hari ana melihat semakin ramai orang yang TAHU agama terjerumus dalam kancah maksiat, manakala orang yang MAHU agama terus-terusan mara menentang arus peredaran zaman. Apa perbezaan antara orang yang TAHU agama dan orang yang MAHU agama? Mari berfikir sejenak, mengapa orang yang baru masuk Islam selalunya lebih waro' daripada orang yang sejak kecil sudah tertulis bin dan binti pada pertengahan namanya... Kerana mereka MAHU agama..

Seharusnya mereka yang TAHU agama akan meletakkan diri dalam lingkungan MAHU agama namun apa yang ana lihat sekarang ini sangat menyayat hati..

Pelajar tahfiz wanita naik motor dengan lelaki ajnabi..
Pelajar dakwah terlibat dalam aktiviti haram...
Pelajar usuluddin bergiat di disko..

ana tidak berniat untuk memburuk-burukkan pelajar aliran agama, kerana ana sendiri begitu cederung dalam memdalami Islam.. Namun apa yang ana ingin tekankan disini ialah TAHU agama sahaja tidak cukup untuk membentuk jati diri mukmin/mukminah kerana kita seharusnya MAHU agama... Pelajar aliran agama khusunya, pastinya akan menerima banyak dugaan di atas muka bumi ini kerana bukankah Allah sudah berfirman dalam surah Al-Ankabut ayat ke-2:
Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan : "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?

Jadi mereka yang TAHU agama ini akan diuji sejauh mana mereka MAHU agama kerana mereka juga merupakan idol bagi masyarakat sekeliling, satu bentuk harapan telah digalas pada pundak para pelajar yang berkelulusan agama untuk membimbing masyarakat sekeliling mengenali betapa indahnya Islam. Maka jangan sampai diri anda menjadi fitnah pada Islam kerana ana begitu sedih melihat orang yang pandai berkata tapi tidak beramal.

Sudah ramai orang yang ana jumpa mampu mengeluarkan dalil dan hadith-hadith mengenai sesuatu perkara tapi aurat masih tidak dijaga, percakapan tidak terbatas, perbuatan tidak dipeduli. Hancur luluh hati ana melihat seorang yang seharusnya menjadi pejuang agama Allah menjadi sumber fitnah untuk Islam yang sangat ana kasihi... Walau apa sekalipun, kita tidak boleh menilai orang dengan sesuka hati kerana sesungguhnya orang yang anda lihat teruk buat masa sekarang boleh menjadi LEBIH BAIK daripada anda jika dia diberi hidayah olehNya..

Barangsiapa yang diberi petunjuk oleh Allah, maka dialah yang mendapat petunjuk; dan barangsiapa yang disesatkan-Nya, maka kamu tidak akan mendapatkan seorang pemimpin pun yang dapat memberi petunjuk kepadanya.(Al-Kahfi:17)
Namun, apa yang pasti semua manusia di dunia ini merupakan da'ie, tidak kiralah anda aliran apa sekalipun, namun pastikan anda juga TAHU dan MAHU agama..

Jika anda menjadi doktor... Jadilah doktor yang islamic..
Jika anda seorang engineer.. Jadilah engineer yang islamic..
Jika anda seorang guru.. Jadilah guru yang islamic..

Kerana tidak kira apa jua bidang yang anda ambil, jadikanlah bidang kerja anda itu juga sebagai satu medan dakwah... ana percaya anda mampu berdakwah kerana kita semua adalah da'ie, sekurang-kurangnya jadilah da'ie pada diri anda sendiri...

Apabila anda mahu agama anda akan mengambil tahu perihal agama tetapi jika anda hanya tahu agama belum tentu lagi anda akan mahu agama..

renung-renungkanlah.. dalam golongan manakah kita?
Ingatlah, Allah adalah pencipta peraturan tertinggi,bukan sekadar menjadi sembahan.. Ikutlah segala peraturanNya, nescaya hidup anda akan menjadi aman.. Jaga diri,hiasi peribadi =)

Kehidupan dunia dijadikan indah dalam pandangan orang-orang kafir, dan mereka memandang hina orang-orang yang beriman. Padahal orang-orang yang bertakwa itu lebih mulia daripada mereka di hari kiamat. Dan Allah memberi rezki kepada orang-orang yang dikehendaki-Nya tanpa batas.(Al-Baqarah:212)

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .