Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Monday, November 23, 2009

Perjalanan Itu Membawa Bahagia


Dalam perjalanan yang panjang,
Bukan disinari dengan kelopak mawar nan indah,
Melainkan debu dan duri semata..


"Saya tidak mahu jadi manusia terbaik. Saya mahu jadi yang biasa-biasa. Natural, kerana saya tidak mahu dilabel sebagai ekstrimis!"

Sesetengah manusia yang dikurniakan Allah dengan akal takut untuk terjun ke medan dakwah, takut diulit dengan tarbiyyah kerana bimbang digelar ekstremis atau dipandang serong.

Pendakwah Bukan Ekstremis


Saya takut untuk turun ke bahagian bawah rumah saya, kerana di situ gelap dan saya sering membayangkan yang bukan-bukan. Pada suatu hari, kerana terpaksa, saya turun juga ke bahagian bawah rumah. Saya nyalakan lampu dan rupa-rupanya, bahagian bawah rumah itu bukanlah sesuatu yang menakutkan. Saya cuma perlu ade sedikit kekuatan untuk ke sana, dan setelah menyalakan lampu, tiada apa lagi yang menakutkan


Ana tertarik pada satu dialog dalam cerita 'home alone'. Perkara ini boleh juga dikaitkan dengan situasi umat Islam sekarang, yang takut untuk berdakwah, juga takut untuk menjadi yang terbaik hanya kerana beberapa faktor yang tidak munasabah.

"Tidak mahu digelar ekstremis."
"Takut mahu jadi baik, nanti kalau satu kesalahan yang dibuat, saya akan dipandang serong"
"Kita jadi biasa-biasa sudahlah"

Terjun ke medan dakwah bukanlah sesuatu yang menakutkan,apatah lagi menyusahkan. Kita tidak perlu takut akan digelar ekstremis, kerana hakikat sebenarnya, terjun ke medan dakwah dan tarbiyyah bukanlah untuk mencari gelaran itu.

Benar, setiap insan yang hampir kepada dakwah dan tarbiyyah mempunyai cara mereka tersendiri dalam berdakwah. ada yang terlalu tegas sehingga semua benda diharamkannya, tetapi sebagai seorang manusia yang sememangnya diberi akal dan perasaan, kita berhak memilih cara berdakwah yang paling baik dengan diri kita.

Bagi ana, permulaan dakwah adalah perkenalan. Kita perlu mengenali mad'u kita dengan sebaiknya, rapat dengannya agar senang untuk menegur. Kemudian, buka mindanya untuk mengenal Islam, pada peringkat ini jangan terlalu ghairah mengharamkan itu dan ini, sebaliknya tegur dalam bentuk positif.

Bukankah dialog ini lebih sedap didengar;
"Islam itu cantik, dan Allah suka pada kecantikan, kalau kita buang sampah kat dalam tong sampah, mesti Allah suka, kalau Allah suka, kita dapat pahala"

Berbanding;
"Saudari, kenapa buang sampah merata-rata. Nak dapat dosa? Nak masuk neraka?"

Selepas sudah mengenalkan mad'u dengan Islam, barulah kita tegur sedikit demi sedikit.

Dakwah dan Kesempurnaan

"Saya belum cukup sempurna untuk berdakwah"

Jika semua orang menunggu untuk menjadi sempurna untuk saling menegur, maka tiada siapa yang akan menegur di dunia ini!

Saudaraku yang dirahmati Allah,akuilah hakikat yang tersurat bahawa tiada manusia yang sempurna, sedangkan Rasulullah yang tiada dosa itu pun pernah melakukan kesilapan tetapi terus ditegur oleh Allah, inikan pula kita, manusia yang sememangnya bertimbun dengan dosa.

Kita tidak akan menjadi sempurna tetapi sekurang-kurangnya kita telah mencuba yang terbaik untuk menjadi yang terbaik di sisiNya.

Tegurlah dengan penuh kasih sayang ; Bukankah Rasulullah telah berpesan "Sampaikanlah pesananku walau 1 ayat"

Tidak mahukah kita menyahut seruan baginda? Menyampaikan apa yang kita tahu, membetulkan apa yang silap dan menegur apa yang salah? Tidak mahukah kita meneruskan perjuangan baginda menegakkan syiar Islam di muka bumi ini?

Renung-rennungkan, fikir-fikirkanlah.

Di hadapan, duri menanti...


Bergelar seorang pendakwah, kita harus menyiapkan mental dan fizikal sebaiknya. Kerana di jalan ini tidak dijanjikan kemanisan yang panjang bahkan mungkin pahit yang akan mengiringi setiap langkah.

Tapi jangan takut dan jangan khuatir! kerana, di akhirat nanti, insyaAllah manis akan menyelebungi.

Lihat sahaja sejarah silam, Nabi dan para sahabat tidak pernah hidup dalam kesenangan tetapi hati mereka sentiasa senang dan bahagia, bahkan mereka tidak sabar untuk meninggalkan dunia ini kerana mereka tahu, di 'sana' nanti manis akan menjemput..

Maka para pendakwah yang dirahmati Allah sekalian... Bersabarlah pada cubitan sayang Allah yang sedikit itu. Bertahanlah dengan duri berbisa yang kian mencucuk. Berpegang teguhlah pada iman dan amalmu, Tutuplah matamu daripada terpengaruh dengan dunia yang fana' dan berdoalah pada Allah agar memegang hatimu....

Jangan menyesal di sana nanti, tatkala tiada perlindungan lain selain perlindungan Allah...Sabar itu memang pahit, tetapi buahnya manis. Semoga kita bertemu kelak, di dalam syurga yang mengalir sungai di bawahnya.. :)

Teman-teman akrab pada hari itu sebagiannya menjadi musuh bagi sebagian yang lain kecuali orang-orang yang bertakwa. (Az-Zukhruf : 67)

Wallahu'alam..

Dalam pahit ada manisnya,
Biarlah tangisanmu kini,
Menjadi penawar duka di sana kelak..

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .