Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Friday, March 5, 2010

Busana Muslimah


Wanita..
Anggunmu cantik menyerlah,
Tetapi untuk siapa kecantikan itu diserah?


Ana melihat wanita-wanita itu. Cantik sungguh ciptaan-ciptaan Allah itu melintasi jalan. Subhanallah! Namun, dalam masa yang sama, ana menahan satu rasa di dalam hati. Sedih bercampur marah pada diri sendiri, memikirkan seorang ana yang gagal memimpin tangan saudara sendiri.... Berjalan beriringan menaiki bahtera itu, menuju redha-Nya yang satu!

Kepala mereka cantik bertudung, amat menyukakan hati ana. Tetapi, kaki yang disarung seluar jeans ketat, tidak berstokin serta wajah yang dipenuhi make-up membuatkan ana berasa amat bersalah.

Saudaraku, maafkan diri ini kerana tidak mampu memimpin tanganmu....

Apa itu Aurat?


Mungkin ramai antara kita yang masih tidak mengetahui apa itu aurat. Untuk lebih spesifik lagi- aurat wanita.

Allah menyeru agar wanita menutupi aurat mereka, bukan menutupi urat. Maka... aurat wanita dengan lelaki yang bukan mahram menurut jumhur ulama' adalah seluruh tubuh badan kecuali muka dan tapak tangan. Tudung yang dipakai juga haruslah tidak nipis sehingga menampakkan bentuk tengkuk, tudung tidak di pin di belakang sehingga menampakkan bonggol-bonggol rambut, pakaian haruslah tidak mengikut bentuk badan dan secara ringkasnya ;

- Telah berkata Aisyah RA “Sesungguhnya Asma’binti Abu Bakar menemui Nabi SAW dengan memakai pakaian yang nipis. Maka nabi berpaling daripadanya dan bersabda “Wahai Asma’ , sesungguhnya apabila wanita itu telah baligh (sudah haid) tidak boleh dilihat daripadanya kecuali ini dan ini , sambil mengisyaratkan kepada muka dan tapak tangannya”

-Tidak nipis dan tidak bertudung dengan sanggul terlalu besar di belakang kepala seperti bonggol unta dan atas dari paras telinga... Rasulullah SAW menegaskan di dalam sabda Baginda yang bermaksud :“Dua orang ahli neraka yang belum pernah saya lihat adalah, kaum yang memegang pecut bagai ekor lembu digunakan untuk memukul orang (tanpa alasan), orang perempuan yang berpakaian tetapi telanjang bagaikan merayu-rayu melenggok-lenggok membesarkan cemaranya bagaikan punuk unta. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan dapat mencium bau syurga, sedangkan bau syurga itu dapat dicium dari jarak yang sangat jauh” (Riwayat Muslim)

- Pakaian yang longgar sehingga menutupi bahagian-bahagian yang mampu menggiurkan nafsu lelaki seperti dada dan punggung.

- Warna pakaian tidak terlalu terang dan garang sehingga menarik perhatian lelaki untuk memandangnya.

- Tidak memakai bau-bauan yang keterlaluan, sehingga boleh dihidu oleh lelaki ajnabi. “Wanita apabila memakai wangi-wangian, kemudian berjalan melintasi kaum lelaki maka dia itu begini dan begini ( iaitu pelacur ). ” (Riwayat Abu Daud dan Tirmizi)

- Tidak menyerupai pakaian lelaki. “Rasulullah SAW telah melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan wanita-wanita yang menyerupai lelaki” (Riwayat Bukhari)

- Tidak menyerupai pakaian perempuan-perempuan kafir dan musyrik.

- Pakaian itu bukanlah untuk bermegah-megah atau menunjuk-nunjuk.

Busana Muslimah


Pelbagai trend baju dan tudung telah pun diperkenalkan seiring dengan peredaran semasa, perkara ini seharusnya menggembirakan ana, kerana disebabkan oleh pereka-pereka fesyen yang kreatif ini, ramai di kalangan wanita Islam yang telah mengenakan tudung kepala.

Namun, trend yang tidak menepati syara' kembali menukar senyuman ana menjadi suram. Benar, fitrah wanita itu suka akan kecantikan, bahkan wanita itu sendiri merupakan kecantikan kepada dunia. Tapi, sebaik-baik kecantikan adalah yang tertutup rapi. Bahkan firman-firman Allah yang turun adalah sebagai satu pendinding untuk wanita melindungi diri. Cuma kita yang masih tidak menyedari.

Tidak, ana tidak menghalang wanita-wanita Islam mengenakan fesyen apa sekali pun, asal sahaja ia tidak bercanggah dengan syara' maka ana akan mampu tersenyum megah kerana itulah identiti muslimah sebenar- syara' didahulukan. Dan ana tahu bahawa Rasulullah tersenyum sama di sana........

Sebagai seorang Muslimah yang beridentitikan Islam, kita harus sentiasa sedar agar busana muslimah yang dikenakan tidak mengheret kita ke dalam api neraka. Wanita kafir, apabila berpakaian akan berfikir bagaimanakah pandangan manusia terhadap aku, tetapi Muslimah Islam, apabila memakai pakaian akan berfikir BAGAIMANAKAH PANDANGAN ALLAH TERHADAP AKU?

Ingatlah, andai wanita itu menutup aurat dengan sempurna, bermakna ia telah menjaga maruah dirinya, serta maruah seluruh muslimah yang lain.

Nota ringkas ini dicipta kerana ana sayang kalian.... Terlalu sayang kerana Allah...


“Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi `auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian takwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat” ( Surah Al-A’raaf: ayat 26 )



Wanita itu...
Terkadang ana terfikir,
Sudahkah ana memberikan hak mereka kepada mereka,
Iaitu mengingatkan tatkala mereka lupa.


Wallahu'alam

2 comments:

Anonymous said...

assalammualaiku...
ana mohon untuk di copy paste ilmu2 serta bahan2 dari blog enti untuk tontonan kwan2 ana di sni..
~JANNAH@nor_nana90~

Mastura MY said...

waalaikumsalam.. :)

tafaddhol alaik...
insyaAllah, moga bermanfaat :)

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .