Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Wednesday, April 7, 2010

Muhasabah



Sahabat,
Lihatlah awan di sana,
Bergerak, berdiri,
Sentiasa patuh pada Ilahi..

Sahabat,
Perhatikanlah pusingan bumi,
Siang dan malam silih berganti,
Sentiasa patuh pada Ilahi..

Sahabat,
Cuba renungkan kembali,
Betapa indahnya pepohon melambai,
Angin bertiup menghembus pipi,
Sentiasa patuh pada Ilahi...

Sahabat,
Cuba pula kita renungkan ke dalam diri,
Betapa banyak dosa yang telah kita tempuhi,
Betapa banyak maksiat yang menjadi makanan hati,
Betapa kita engkar pada Ilahi!

Sahabat...
Allah sentiasa sayang pada kita,
Allah sentiasa sedia memaafkan kesalahan kita,
Tapi kita masih mahu meninggi diri,
Mendongak kan wajah,
Mendabik dada,
Terkadang terlupa pada saudara sendiri,
Terlupa pada saudara kita yang dalam kesusahan,
Malah mengaku, bahawa kitalah yang terhebat!

Tetapi kita lupa sahabat..
Kita ini terciptanya dari setitis air yang hina!
setitis air yang hina...

ya Allah..
HambaMu ini terlupa pada satu hakikat hakiki,
Bahawa hambaMu ini tercipta dari setitis air yang hina,
Lalu membesar menjadi hamba yang sombong kepadaMu!
Hamba yang engkar, malah tidak malu melanggar perintahMu!

Engkau telah menjaga aku ya Allah,
Sejak di dalam kandungan ibu,
Kau jagai aku dengan penuh berhikmah,
Dilindungi cecair yang bisa membuatku selesa di rahim ibu,
Memberiku makan dengan saluran khusus melalui ibuku,
Setelah aku melihat dunia..
Aku terus sahaja lupa pada semua itu...

ya Allah,
aku ini umpama pepasir di tepian pantai,
Pada mulanya putih dan bersih,
Tetapi terus sahaja kotor setelah dipijak-pijak,
Aku ini ya Allah,
Terlalu kotor dipijak nafsu dan dosa,
Terlalu kotor dipergunakan maksiat,
Maka masihkah lagi aku ini layak untuk berhadapan denganMu nanti?

Bantulah aku ya Allah,
Bantulah aku melawan nafsu,
Kerana aku ini lemah tanpaMu,
Aku ini hina tanpa pertolonganMu.

ya Allah....
Izinkan aku melihat wajahMu,
Izinkan aku bertemu Rasulullah kekasih yang amat Engkau cintai,
Izinkan aku ya Allah...
Meski tidak layak diri ini mengharap semua itu,
Aku masih mahu memohon ya Allah...
Aku terlalu merinduiMu,
Aku terlalu merindui kekasihMu,

ya Allah,
Pada saat ini, ketika ini..
Apakah Engkau sedang murka,
Dan Rasulullah sedang menangis,
Melihat aku di sini...?


Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu' (Al-Baqarah : 45)




No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .