Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Saturday, September 29, 2012

Sungguh Aku Rindu


Tuhan…
Aku rindu pada Makkahmu,
Yang menyimpan seribu sejarah,
Yang menyaksikan kelahiran Rasul Yang Mulia,
Yang menjadi saksi jerih payah dan penghinaan yang diterima baginda..

Tuhan…
Ku rindu haruman tanah di sana,
Yang menjadi tempat berpijaknya Rasul menyebarkan dakwah,
Menjadi tempat berjalannya para khulafa’ Ar-Rasyidin,
Menjadi saksi setianya Hajar berlari-lari antara safa dan marwa,
Untuk mencari air buat si kecil Ismail…


Tuhan…
Ku rindu pada damainya Kota Madinah,
Tempat bersemadinya Rasul yang ku cinta,
Tempat terabdinya sebuah cinta,
Menyelak lembaran sirah,
Bagaikan aku berada di sana,
Saat Rasul menghembuskan nafas terakhir di pangkuan Si Humaira’,

Bagaikan aku melihat Umar yang tidak percaya,
Bagaikan aku terdengar dia berkata,
“Siapa yang mengatakan bahawa Rasulullah telah wafat, akan ku penggal kepalanya!”
Lalu ditenangkan oleh sahabatnya Abu Bakar,
Dan Umar terduduk percaya,
Menelan kepahitan yang dirasa,
Dalam hati tidak sabar untuk bersatu kembali dengan Nabi,
Di syurga yang abadi…

Tuhan…
Aku hambaMu yang lemah,
Aku sering melupakanmu pada saat hati dilanda gembira,
Dan menyalahkanMu pada saat hati dirundung duka,
Layakkah aku ke sana lagi,
Untuk berpijak di tanah itu,
Melawat maqam insan yang paling ku cintai,
Dan seolah-olah menghidu haruman tubuh baginda,
Menerawang di sekitarnya….

Tuhan…
Apakah aku masih punya waktu,
Untuk bersujud di hadapan KaabahMu,
Yang menyimpan sejarah dengan tentera bergajah,
Apakah aku masih punya waktu,
Untuk menangis memohon ampunanmu,
Di tanah yang mulia itu?

Tuhan…
Beri aku waktu,
Walau hanya sedetik cuma,
Untuk aku kembali bersujud,
Di tanah mulia Madinah dan Makkah Al-Mukaramah….

:’(

Wallahu’alam

1 comment:

iman said...

salam ziarah tuan blog,, semoga istiqamah..^^

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .