Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Saturday, January 26, 2013

Lahirnya Insan Mulia



"Anak-anak semua... mai duk kat umi, umi nak cerita ni pasal Rasulullah.. ha, Rasulullah, manusia paling agung sekali dalam dunia ni.."

Ehem, terasa bagai ibu mithali pula menaip seperti perenggan di atas ;))

Maaflah terlewat, dah belated birthday dah pun... tapi, sebab kita semua sayang cinta rindu terlebih-lebih kat baginda Rasul, jomlah sambut sebulan birthday baginda..

Tapi sahabat, jangan lupa..12 Rabi'ul Awal juga merupakan tarikh Rasulullah meninggalkan kita semua...

Ya. Rasulullah. Insan yang amat mencintai kita itu...

Ayuh telusuri Sirah....


Sebelum Kelahiran

Sebelum kelahiran Nabi Muhammad S.A.W, negara yang bertamadun adalah negara Rom dan Parsi. Tetapi, Rasulullah dilahirkan di Semenangjung Arab, satu tempat yang jauhhhhhhhh dari tamadun. Bangsa Arab pada ketika itu adalah bangsa yang teruk, malah tidak berpelajaran.

Tapi, Allah pilih Nabi untuk lahir dalam bangsa itu.

"Eh, kenape eh? kenapee kenapee Allah buat macamtu?"

Ha! Setiap apa yang Allah rancang, pasti itulah yang terbaik. Rasulullah dilahirkan dalam bangsa Arab adalah kerana, orang tak bolehlah kata...

"Ooo... Nabi ni 'dapat' kenabian sebab lahir dari golongan cerdik pandai la ni..."

No no no. tak boleh. Allah pilih Nabi bukan kerana bangsa, bukan kerana warna kulit atau sebagainya, Allah pilih untuk memuliakan Nabi dengan Agama, dengan Islam, dengan Iman...

Tapi, jangan pula ada yang kata : Ha, tak pandai belajar, tak tau baca tu sunnah letteww!!

eh awak tu bukan Nabi, ada perkara yang dikhaskan hanya untuk Nabi sahaja. Tapi ingat, Nabi itu seorang yang cerdik, rajin, bersifat terbuka dan sentiasa bersemangat....

Jadi belajar bersungguh-sungguh sampai boleh menyumbang untuk Islam okei :)

Kelahiran

Maka.. bermulalah kisah...

Nabi lahir di rumah Abu Talib, disambut oleh bidan bernama Ummu syifa' iaitu ibu kepada Abdurrahman bin Auf.

Tetapi.... *krik, krik* efek seram

Sebelum kelahiran Nabi... Aminah telah bermimpi, ada suatu suara berkata : Wahai Aminah! engkau sekarang sedang mengandungkan tuan umat ini, maka apabila engkau bersalin, berdoalah : Aku melindunginya dengan Tuhan yang maha esa yang menjadi tempat tumpuan segala makhluk daripada kejahatan tiap-tiap pendengki. Dan namakanlah dengan nama Muhammad.

Maka... apabila Aminah bersalin, terpancarlah cahaya menerangi seluruh alam dan Nabi keluar dalam keadaan yang sedang bersujud. Abdul Mutalib pun datang memeluk cucunya sambil bertanya kepada Aminah,

"Aminah, kau nak letak nama apa budak ni?"

"Semalam saya mimpi suruh letak nama Muhammad."

Terkezut Abdul Mutalib, kerana kebiasaan pada zaman itu memberi nama anak dengan nama yang pelik-pelik seperti batu dan keldai betina, nama Muhammad bagaikan skema pula pada pandangan si datuk, tapi dia turuti jua.

Abdul Mutalib ni..ada ramaaaiiii anak. Bila ada ramaaiiii anak, adelah ramaiii cucu ye dak? Tapiiii... mengapa pula banyak i ni Abdul Mutalib tak pernah bawa cucu dia yang lain tawaf dalam kaabah, malah beliau siap buat lagu untuk Nabi.

Nak tau apa lagu yang Abdul Mutalib nyanyi waktu peluk Nabi tu? Ha dengar lagu di bawah :



Yathrib Kecoh

Lebih kurang 500km dari Mekah iaitu di sebuah negeri bernama Yathrib atau dikenali sebagai Madinah sekarang, malam itu orang-orang yahudi tidak lena tidur, seorang demi seorang keluar dari rumah...

Ada seorang yahudi berlari-lari menuju naik ke atas sebuah bukit dan menjerit,"Wahai orang-orang yahudi!! Berkumpul! Berkumpul!" Orang Yahudi pun datang dan bertanya, "Eh, kenape kenape, ape cite ni?"

Orang yang menjerit tadi menunjuk ke langit,"kau tengok tu kat langit! Pada malam ini telah lahirnya bintang Muhammad s.a.w"

Fuh! diorang tahu mana satu bintang Nabi Muhammad, cuba cubaaa kita tengok langit sekarang, kita tahu ke bintang Nabi Muhammad mana? saya pun tak tau. Nampak tak, betapa kita ni kurang ilmu malah malas mengkaji.

Maka, disebabkan Nabi-Nabi terdahulu adalah berbangsa Yahudi, orang Yahudi ni confirm habis yang Nabi yang lahir tu dari kaum mereka, maka mereka pun pergi cek semua orang yang bersalin pada malam itu, tapi tidak ada yang melahirkan anak lelaki.....

Dan semenjak itulah, orang yahudi menyimpan dendam kepada Nabi...

Kesimpulan(?)

lepastu bermulalah kisah Nabi, ibunya meninggal dan dibela datuknya kemudian pakciknya, dan bermulalah perjalanan hidupnya, mengenali khadijah dan menjadi Rasul..

Sehinggalah baginda wafat....

Rasanya semua orang tahu kot cerita tu, ke nak dengar juga 'umi' ni bercerita, kalau nak, komen dengan kata-kata, saya nak umi mas bercerita! hehe, gurau je..

Semoga sentiasa subur cinta kita kepada Nabi, dan buktikanlah dengan mengikuti sunnah perlakuan Nabi, bukan sekadar mengikuti zahir baginda...

Sollu, sollu 'ala Nabi :)

Wallahu'alam

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .