Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Friday, March 29, 2013

Iman ; Pasang Surut.

kenangan.

Assalamualaikum.

Semalam saya ke Sepang GoldCoast. Laut sedang pasang. Kagum, kerana sebelum ini saya pergi ke sana, laut sedang surut, hingga saya boleh berjalan sampai hampir separuh kawasan laut.

Ah, dari situ kita mampu belajar sesuatu.


Laut itu ada pasang, ada surutnya.

Pandai dia pasang, pandai juga dia surut. Tapi laut tak pernah bosan untuk mengulang-ulang resmi alam itu.

Hakikatnya, ia sama seperti iman manusia. Ada pasang, ada surut.

Bila iman sedang pasang, mencanak-canak naik... kita rasa seronokk sangat buat amal ibadah. Seronok sangat solat awal waktu, seronok sangat bantu kawan, eh pokoknya semua seronok hingga kita mungkin jelek melihat kejahatan. Kita jelek melihat dosa. kita tak mahu menceburkan diri kita pada sesuatu yang hina.

Namun, seperti lumrahnya langit yang terkadang ditimpa hujan,

Kadang-kadang iman kita pun turut tiba pada saat surutnya. Waktu iman merudum jatuh, kita rasa sakit yang amat. Hakikatnya bukan kita yang sakit, tapi jiwa kita...hati kita yang fitrahnya suci bersih meronta-ronta "tolong! tolong berikan aku makanan, tolong! tolong! iman dalam keadaan derita."

Lantas kita muram. Buntu, tak tahu nak buat apa. Solat awal waktu? ah, boring lebih baik tengok movie dulu. Nak bantu kawan? persetankan! diri aku sendiri masih tak terbantu. Pokoknya, kita bosan dengan kebaikan. Kejahatan dan dosa yang kita pandang jelek dahulu sudah jadi 'geng' kita. Janji kita tak mahu menceburkan diri pada sesuatu yang hina, kita lupa.

Lalu kita bertanya,

"Masih layakkah kita menghuni syurga Ilahi, yang mengalir sungai dibawahnya? Adakah Rasulullah sedang menangis melihat aku saat ini?"

Kita putus asa. Alang-alang melakukan dosa, biar sampai ke neraka!

Tiada Yang Sempurna

Kalaulah diibaratkan manusia itu umpama satu bulatan, maka tak ada satu bulatan pun yang sempurna bulatnya. Pasti ada terherot atau terlubang di sana sini.

Islam itu bersifat sederhana. Allah Yang Maha Baik tahu manusia itu tidaklah sebaik malaikat yang tidak pernah melakukan dosa, tidak pula sejahat iblis yang dijanjikan neraka. Manusia itu berada di tengah-tengah, terkadang ia berlaku jahat, tapi Allah sentiasa memberi peluang untuk bertaubat direct kepadaNya.

Kerana Allah tahu...

Terkadang manusia ditipu dengan nafsu.
Terkadang manusia terpedaya dengan hasutan syaitan.

Dan kita juga semua tahu..

Syaitan tidak pernah berputus asa dalam menghumban kita ke dalam neraka. Common lah, mana seronok kena bakar sorang-sorang ye dak?

Maka... bila kita tahu syaitan itu tidak pernah berputus asa menyuruh kita melakukan dosa, mengapa kita berputus asa dalam melakukan taubat kepadaNya.

Bila iman jatuh, tingkatkan semula.

Jangan takut pada kesalahan.. Dari kesalahan itu ada satu pengajaran yang berguna buat mereka yang menghayatinya.

Jom, kita jangan kawan dengan syaitan ;) Ingat, saat kejatuhan iman itu adalah biasa, yang jadi tak biasa adalah apabila kita tak mahu menaikkannya semula.

Hei, manusia, mengapa sombong dengan Allah yang beri offer bertaubat sebelum terlambat? Kelak saat berada di alam barzakh, manusia jugalah yang minta dihidupkan semula agar dapat membuat amal kebajikan.

Ah manusia, daripada hidup sampai mati... tidak pernah bersyukur ya? :')


Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang beriman dan beramal salih, sesungguhnya mereka beroleh syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai(Surah Al-Baqarah : 25)

Wallahu'alam

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .