Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Tuesday, March 17, 2015

Berdoalah!


Ada orang mengeluh, "kenapa ehhh Allah tak makbulkan doa saya?"

Malah, ada yang lebih parah mengancam, "mas, awak ni tipu. Allah tak makbulkan pun doa saya. Saya dah malas nak berdoa."

Dan saya hanya mampu tersenyum. Diam. Kadang-kadang lebih baik diam dari memberi penjelasan pada mereka yang tak mahu mendengar.

Doa tak dimakbulkan? Allah tak dengar? 

Tolak ke tepi beberapa sebab yang semua orang dah tahu macam banyak dosa, tak khusyuk, dan tak amalkan adab berdoa. saya cuma mahu bicarakan tentang 2 point yang mungkin kita terlepas pandang.

Pertama, ada orang berdoa saja tapi tak berusaha. Doa nak result bagus tapi setiap hari duduk depan tv makan popcorn. Hm. Kita mungkin terlupa Allah dah ingatkan bahawa Allah takkan ubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri yang mengubahnya. 

Pernah suatu ketika saidina Umar singgah di masjid, dilihatnya para pemuda duduk-duduk di masjid, lalu umar bertanya, "tidakkah kalian keluar bekerja?" 

"Kami zuhud" jawab mereka. Umar naik berang, kata Umar, "aku mengenali Uthman yang lebih zuhud dari kalian, tapi dia seorang yang kaya raya. Apakah kalian mengira bahawa emas akan turun dari langit?" 

Ok bab zuhud kita bincangkan nanti. Tengok point yang penting bila Umar kata apakah kau mengira emas akan turun dari langit? Bagaimana Allah nak makbulkan doa bila kita tak berusaha? Berilah 'sebab' pada Allah untuk tidak menghampakan kita, ingat, tanda-tanda Allah memakbulkan doa kita adalah apabila kita telah mula BERUSAHA ke arah apa yang didoakan.

Kedua, Allah lebih tahu apa yang kita PERLU. Ada orang yang berdoa nak jadi kaya, tapi sebenarnya dia nak bahagia, cuma dia ingat bila dia kaya dia akan bahagia. Allah bagi dia wang, tapi tak berapa banyak, namun hatinya bahagia. Allah dah perkenankan, cuma dia tak perasan. Ada orang minta kekuatan, Allah beri kesusahan. Dengan kesusahan tu dia jadi kuat. Allah dah perkenankan, cuma dia tak perasan.

Kerana Allah lebih tahu, sedang batasan akal manusia begitu terbatas. Cuba fikir dah berapa banyak kesusahan yang kita lalui tapi hari ini kita masih berdiri, malah mungkin kita dah pun lupa sebahagian besar dari doa-doa kita dahulu.

Berdoalah, meski kita rasa semuanya adalah jalan buntu. Tidakkah kita belajar dari kisah Nabi Musa, tatkala di hadapannya adalah lautan, dan di belakangnya musuh mengejar. Musa mengangkat tangan dan berdoa, lalu Allah beri jalan keluar.

Berdoalah, meski yang kita rasa cuma kegelapan. Tidakkah kita belajar dari kisah Nabi Yunus, dalam kelam perut ikan paus dia berdoa, lalu Allah beri jalan keluar.

Berdoalah, meski yang kita rasa cuma kesepian. Tidakkah kita belajar pada kisah Adam dan Hawa, dipisahkan di dunia, dan kerana doa tulus mereka, mereka disatukan semula.

Berdoalah dan jangan berputus harap, bukan Allah saja-saja biar kita terluka. Bukan Allah tak tahu setiap tangisan kita. Tapi semuanya bersebab, 
Syaitan yang derhaka pun Allah perkenankan permintaannya, takkan hang yang sembahyang Allah nak hampakan? 

Bila Allah tak beri yang kita minta, Allah mesti nak beri yang lagi baik, yakin okay? Allah tidak akan sesekali menghampakan hambaNya..

Dan berbahagialah dengan firmanNya;

Dan Tuhan kamu berfirman: “Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. (Al-Ghafir : 60)

Siapakah yang paling menepati janji selain Allah? 

;)

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .