Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Saturday, September 12, 2015

Sangka Baik Pada Allah



"Mas..." Matanya merah. Suaranya bergetar. Dia memandang bawah. Jarinya yang runcing mula mengesat titis jernih air yang mula mengalir dari birai matanya.

"Kenapa?" Saya mengusap bahunya perlahan. Sekejap sekejap bahu itu terjungkit jungkit menahan rasa. 

"Kenapa manusia tak pandai nak hargai, tak pandai nak nampak apa yang aku dah lakukan untuk dia, suka-suka datang, suka-suka pergi." Dia menyambung kata. 

"Buat sesuatu tu untuk manusia sedar ke sebab Allah suka kita buat baik?" 

"Memanglah kerana Allah. Tapi still, manusia. Ada hati, ada perasaan. Habis bila perlu datang cari aku, bila tak perlu buang je sepah-sepah, aku ni bukannya haiwan. Aku manusia" suaranya sedikit meninggi, beremosi.

Saya senyum memandang wajahnya. Wajah yang penuh rasa cinta -- kini dihiasi kecewa. Bak katanya--manusia. Ada turun naiknya. Ada kuat lemahnya, dan pasti ada saat goyahnya. Bak kata Saidina Ali ; hati itu boleh merasa letih dan penat sama seperti badan. Carilah segi-segi kebijaksanaan untuk kesejahteraan hati. 

Tangannya saya gapai perlahan, menutup satu persatu jarinya sehingga membentuk sebuah penumbuk. 

"Masa aku kecik-kecik, aku nakal. Pantang nampak apa benda semua aku nak kutip masuk dalam mulut. Satu hari tu, aku nampak ubat nyamuk petak-petak tu, aku pun rasa eh macam best je.. Aku ambik, genggam. Mak aku nampak, mak aku mula panik, mak aku minta baik-baik, tapi makin mak aku mintak, makin aku acah-acah nak masukkan ubat nyamuk dalam mulut. Kelakar tengok mak aku histeria" saya menarik nafas. Tangannya saya genggam semakin erat.

"Sampailah mak aku geram.. Mak aku tangkap aku, dan bukak satu persatu jari aku.. Macam ni" tangannya yang membentuk penumbuk itu saya buka satu persatu jarinya.. Hingga menampakkan telapak tangan. "Masa tu aku geramlah. Main rampas-rampas pulak. Aku meraung, melalak, menangis sampailah mak aku letakkan gula-gula favourite aku kat tangan, baru aku stop nangis. Malah jadi lagi happy pulak"

"Apa yang kau cuba sampaikan?" Balasnya pendek.

Saya menarik nafas dalam, "kadang-kadang dalam hidup ni, Allah tunjukkan kasih sayangNya bukan dengan cara bagi kita sesuatu. Tapi dengan cara ambil sesuatu dari kita. Sebab yang kita genggam tu racun. Allah ambil sebab benda tu bahaya dari kita. Tapi kita kejar balik, kita minum racun tu. salah siapa?" 

"Tapi kau yang kata kat aku dulu, jangan tangisi sesuatu yang kau tak pernah berusaha untuk dapatkannya."

Saya tergelak kecil, "kau ingat lagi eh? Sebenarnya ada bezanya kau dah usaha dan kau dah perlu redha. Kan aku pun pernah cakap, hidup ni terlalu singkat untuk kau ubah sesuatu yang kau tak boleh ubah. Macam kau sibuk nak pakai baju kau masa kecik padahal dah tak muat. Tak payah cuba-cuba lagi, bungkus bagi kat kebajikan. Macam tu juga kau kadang-kadang perlu berhenti paksa diri kau untuk percaya manusia ni akan berubah. Berubah jadi lebih penyayang, lebih menghargai. Kau ada pilihan, terima mereka seadanya atau say goodbye. Sebab hidup terlalu singkat untuk kau paksa-paksa semua tu"

Dia merenung jauh. "Entah apalah dia tengah buat sekarang."

"Dia tengah makan keropok lekor dengan teh o panas sambil goyang kaki tengok samarinda" 

"Mas!" 

"Yelah. Kau sibuk sedih, dia rileks je. Tak kisah kat kau pun. Tak rasa buang masa ke? Sudahlah. Macam mana Allah nak bagi sesuatu yang lebih baik kalau tangan tu kau taknak kosongkan. Sibuk genggam, taknak buka."

"Mas..." Dia lantas memeluk saya. Tangisnya semakin kuat. Saya mengusap-usap bahunya.

Menangislah kalau itu yang kau mahu. Menjeritlah kalau itu yang kau perlu. Membebel lah kalau itu membuka jalan buntu. Aku takkan pernah sekali menghalang fitrah manusiawimu. Aku takkan pernah sekali menghukummu.

Cuma -- bila dah puas buat tu semua. Kembali bentangkan sejadah, berdoa.

Bangkit, ya? 

**kak wawa buat come back dengan artikel panjang. Maaf. Alhamdulillah atas nikmat sakit. Ada masa terluang nak menulis. Hajat doa selalu :)



No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .