Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Friday, September 25, 2015

Hati cantik



Di sebuah kampung, ada seorang pemuda yang memiliki hati yang cantik. Tiada kesan calar, tiada kesan retak, malah tiada lubang-lubang di sana sini. 

Hatinya -- licin dan berkilau. Dicemburui pula oleh ramai manusiawi. 

Suatu hari, keluarlah pemuda ini mengelilingi kampung. Dia memegang hatinya yang cantik itu dan mengangkatnya tinggi --

"Wahai orang kampung!" Teriaknya kuat. "Lihatlah hatiku ini. Berkilau cantik tiada calar. Siapakah yang memiliki hati yang lebih cantik dari ini?" Katanya lagi, bongkak.

Tiba-tiba, keluar seorang pemuda yang kurus, wajahnya letih namun dia tersenyum sambil berkata, "hati aku, lebih cantik daripada kamu"

Pemuda berhati cantik terkejut, "benarkah? Maka tunjukkan padaku!"

Pemuda berwajah letih pun mengeluarkan hatinya, "ini." Katanya. Hatinya penuh kesan calar, ada kesan retak malah berlubang di sini sana.

"Begini kau kata cantik?" 

"Ya. Hati aku cantik kerana ia telah melalui apa yang perlu ia lalui. Di setiap kesan calar, kesan retak dan lubang ini ada ceritanya yang tersendiri. Calar ini bermaksud aku kuat keluar dari zon selesa aku sendiri, retak ini bermaksud aku tabah lalui segala derita. Semua ini adalah sebuah cerita tentang kehidupan, sebuah fitrah tentang manusia, yang menjadikan aku siapa aku sekarang, yang aku kira kau tak pernah rasa. Lalu di manakah cantiknya sebuah hati yang tak pernah merasa fitrahnya sendiri?" 

Pemuda berhati cantik itu terjelepuk. Tak pernah dia terfikir akan sebuah hakikat itu, akan setiap hikmah di sebalik kejadian. Selama ini dia hanya mengeraskan hati, bimbang hatinya yang berkilau dihinggapi calar, tanpa dia sedar dia telah membuat hatinya mati.

Lalu perlahan-lahan, tangannya merobek sedikit hatinya, mengambil secebis cuma, dan diberikan kepada si pemuda yang menegurnya,

"Kau telah mengajar aku sesuatu. Nah. Ambil lah cebisan hati ini. Tampalkan lopongan di hati kau. Hati aku, biarkan ia begini, ada kesan lopong sebagai tanda ia telah melalui kehidupan, sebuah fitrah yang dahulunya sering diabaikan"

Lalu pemuda berhati cantik itu tersenyum, mengangkat jua hatinya yang kini telah lopong. Tapi kali ini dia lebih bahagia --

Kerana dia sedar bahawa kesakitan itu bukanlah kesedihan semata, tapi ia tanda sebuah kehidupan yang dilalui sama. 

Jauh sudah kau berjalan duhai hati. Apa khabar dirimu hari ini? Berbahagialah dengan lopongan dan segala calar yang ada, itu tanda kau masih dicintai Yang Esa.

Courage is not the absence of fear. But the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear - nelson mandela

And what if one day,
You try to kill yourself,
Just to find out that you are already dead,
Your heart is dead,
Your soul is dead.

Salam cinta.

:)

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .