Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Monday, October 5, 2015

Usahalah jadi baik!


"Kau usahalah jadi baik, nanti Allah bagi kau yang terbaik"

Begitulah sahaja ayat yang selalu saya katakan, bila ada orang mahu bicara tentang jodoh pertemuan, hati perasaan.

Lalu seringkali saya mendapat balasan, "aku tak faham apa kena mengena berusaha jadi baik dengan Allah bagi kau yang terbaik. Bagi aku benda tu tak relevan, macam amende kau cakap ni merepek je."

Saya senyum. 

Macam ni. Kalau kau ni sekolah kebangsaan cuma, banyak benda tak tahu lagi tapi kau tak mahu perbaiki diri, tak mahu belajar lagi, yang kau sibuk cuma mengorat sana sini, mungkin Allah akan bagi kau pasangan, dan pasangan kau cuma dalam kalangan itu sajalah. Sekolah kebangsaan. Sama-sama tak mahu perbaiki diri sebab dah rasa boleh berdiri sendiri.

Tiba pula sekolah menengah -- masih alam pra-matang yang fikirannya tergesa-gesa. Kau tak mahu belajar, sibuk memikirkan cinta, tak fikir lain dah maka adalah menjadi kemungkinan pasangan kau berlegar di situ saja. 

Cuba kau perbaiki diri kau sungguh-sungguh. Jadi baik, bergaul dengan orang baik, maka kau akan kenal ramaii orang baik dan salah satunya mungkin jadi pasangan yang kau cari. 

Atau, cuba kau lanjutkan pengajian sehingga ke peringkat tertinggi, malah ke luar dari negeri sendiri, kau akan jumpa lebih banyak lagi kenalan untuk diri, malah jauh lebih baik dari yang kau jumpa sebelumnya lagi. 

Kau cuma bergaul dengan orang tak baik tapi kau nak dapat yang terbaik? Macam nak cari makanan kat kedai basikal. Peratus untuk ada sangatlah sedikit.

Begitulah. 

"Habis kalau dah jadi baik, usaha jadi lebih baik, confirm ke jumpa orang yang baik? Confirm ke jumpa pasangan?"

 Dalam hidup ni tak ada satu benda pun yang confirm. Malah kau sendiri tak tahu esok kau confirm hidup lagi ke tak. 

Maka jawapannya tak. Walau kau dah usaha jadi terbaik tetap tak confirm kau jumpa paling baik. Tetap tak confirm kau jumpa pasangan di celah kesibukan kau jadi baik.

Tapi sekurang-kurangnya kau akan lihat diri kau yang berbeza. Kau bukan lagi anak manja sekolah kebangsaan. Kau bukan lagi budak tak matang di peringkat menengah. Kau bukan lagi pelajar asing di universiti. 

Kau telah tumbuh hebat. Mekar mewangi. Kau berjiwa perkasa. Iman mantap di dada. Malah mendapat tempat terbaik di sisi Yang Esa.

Percayalah satu saat kau akan faham --
Tumbuh mekarnya engkau itu lebih berharga dari kau temui pasangan di dunia. 

"Habistuu macam mana orang asyik tanya bila nak kahwin?"

Hm. Haritu ada sorang ni datang rumah kak wawa lepas tu dia cakap --

"Eh mastura dah dua puluh lima kan? Patut dah kahwin ni. Mastura mesti memilih kan? Nak lelaki yang ada status je kan?"

Kak wawa tengah lapar masa tu, balik kerja tak sempat makan lagi. Kak wawa pun pandang muka dia sambil cakap, "a ah"

Terus dia krik krik speechless. :) Sometimes there are questions we dont need to answer. Just ignore it.,dont waste your time.

And most of the times, you should stop explaining yourself when you realize that people only want to hear what they like, and they tend to understand from their very own perspective only.

Bagi sahabat negara indonesia mungkin boleh cakap --

Ya. Memang aku jomblo. Emangnya masalah buat lohhh?!

Live happily people! Bahagia itu kau yang pilih.

:)

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .