Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Wednesday, October 28, 2015

Will you believe in Allah?


"Wah bagusnya semua traffic light hijau. Ni mesti wawa baca doa ni"

Waktu saya kecil, itulah ayat yang selalu emak tuturkan di dalam kereta bila banyak traffic light bertukar ke warna hijau sebaik sahaja kereta kami mendekati. 

Dan saya -- macam biasa, bangga kembang-kembang hidung. Walaupun sebenarnya kadang-kadang lupa nak baca doa, tetap sahaja si kecil mastura akan bersuara nyaring membaca sekuat hati doa naik kenderaan selepas emak berkata begitu. Biar mak dengar. Biar dia tahu betapa makbulnya doa saya. Heh. 

Bila dah besar ni, saya kira psikologi emak begitu berkesan. Kalau buat apa-apa rasa susah je mesti terfikir semula, eh tadi dah baca doa belum eh? 

Sampai satu ketika -- nak cari parking dah pusing banyak kali tapi tetap tak ada kosong, saya sudah hampir putus asa memandu, emak duduk di sebelah dengan wajah penuh berharap. Tak sampai hati nak kata "besok jelah mak beli barang, harini ramai oranglah" 

Ayat itu saya ganti "agaknya kita lupa baca doa kot?" 

"A ahlah cepat baca" emak membalas laju.

"Rabbi yasir wala tu'asir, rabbi tamim bikhair birahmatika yaaa arhamarrohimin" 

Habis sahaja ayat itu, tiba-tiba sebuah kereta menyalakan lampu reverse petanda ingin keluar. Saya mengambil tempatnya. Sudahlah dapat parking, betul-betul di hadapan pintu masuk pasaraya pula! Alhamdulillah.

Allah itu sungguh Maha Mendengar. Cuma sejauh mana kepercayaan kita pada Dia? Atau kita sebenarnya lebih yakin kepada manusia? 

Percayalah pada Allah sebagaimana Musa yang tetap percaya walaupun di hadapannya laut terbentang, di belakangnya musuh menyerang, dia tetap sahaja yakin Allah Maha Membela, lalu terbelahlah lautan itu, hingga Musa terselamat dari seteru.

Hey, believe this. Your du'a can even move a mountain in front of you. :)

Saya selalu kata, percaya pada Allah -- percaya sampai tahap Allah nak bagi kahwin dengan Rooney pun tadehal. (Yes i was forced to support menyuu)

Hm lepastu officemate membangkang tegas, "mas Rooney tak hemsemlah sokonglah Oscar please"

Okay. Kejap nak buat istikharah. 

Luls. 

Will you believe in Allah? YOU are the proof that Allah answers prayers. 

When Allah makes you to wait -- be prepared to receive something greater than what you prayed. 

Believe!

Salam cinta :)

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .