Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Thursday, July 28, 2016

Allah tidak pernah bosan


"Mastura, saya dah bertaubat tapi lepastu buat dosa lagi. Allah terima ke taubat saya tu?"

Sejujurnya sebak hati saya tatkala mendapat pertanyaan-pertanyaan begini. Hati yang lunak penuh cinta terhadap Tuhannya pasti akan merasa sesuatu tatkala dosa-dosa mengaburi. Saya cemburu -- pada jernihnya hati yang bertanya itu.

Lantas saya teringat pada satu kisah. Hanzalah, pemuda yang soleh.

Suatu hari Hanzalah kata dia dah munafik, "hanzalah telah munafik! Hanzalah telah munafik!" 

Lau berjalanlah dia berjumpa Nabi, Nabi bertanya, "mengapa wahai hanzalah?"

Hanzalah membalas, "waktu aku bersama kau, aku rasa bagaikan syurga itu dekat. Tapi bila aku dah balik rumah jumpa keluarga, gelak-gelak, lupa kejap kat akhirat."

Nabi pun senyum, Nabi kata, "wahai Hanzalah, ada waktunya kau beribadah, ada waktunya kau dengan duniamu."

Maksudnya, iman manusia ni memang ada turun naik. Manusia bukannya malaikat.

Lalu adakah Allah bosan dengan taubat hambaNya? 

Allah Yang Maha Baik tentulah faham akan gelodak jiwa hamba faqir seperti kita, lalu dengan lembut Allah memujuk :

Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat, dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri.(Al-Baqarah :222) 

Ada banyakkk lagi kisah dari Nabi tentang Allah menyukai taubat seorang hamba. Allah tak pernah bosan menerima, cuma selama ni kita yang sombong terpedaya dengan dunia.

Mungkin syaitan telah berjaya menghasut kita melakukan dosa, maka jangan biarkan syaitan menang buat kali kedua -- dengan mempercayai bahawa Allah tidak mahu menerima taubat hambaNya. 

Hey, syaitan tidak pernah berhenti berusaha menarik kita ke neraka,
Lalu mengapa kita berputus asa untuk ke syurga? 

Jom, masuk syurga?

:)

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .