Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Friday, July 22, 2016

Lady montagu



[Edisi Minggu Vaksin]

Lady Mary Wortley Montagu.

Siapakah wanita ini? beliau adalah seorang wanita aristokrat barat yang pernah hidup pada zaman Turki Uthmaniyyah. Ya wanita inilah juga yang pernah menyaksikan kejadian ngeri wabak smallpox yang merebak dan memjerut banyak nyawa.

Dalam catatannya ke empayar Uthmaniyyah, wanita ini mencatatkan bahawa penduduk wilayah uthmaniyyah datang berbondong-bondong bagaikan pesta tatkala tiba musim luruh untuk mendapatkan rawatan "virus smallpox yang telah dilemahkan". Wanita ini juga berkesempatan mendapatkan rawatan itu buat kedua anaknya. Wanita inilah yang memperkenalkan kaedah rawatan ini jauh ke England dan namanya terpahat indah dalam lipatan sejarah sebagai wanita terawal memperkenalkan kaedah vaksinisasi di negara Barat.

Lalu, saya kira andainya Montagu datang pada zaman ini dimana membiaknya golongan antivaksin, adakah beliau akan ketawa berdekah-dekah sambil menghentakkan kepalanya ke dinding, atau berguling-guling sambil menghentakkan kaki di meja makan berkonsepkan Diraja England. Masakan tidak? Bangunan sudah mencapai tahap pencakar langit tetapi berfikiran seperti masyarakat di zaman batu.

Di zaman era pra vaksinisasi, pada tahun 1917 penyakit polio menyerang Amerika Syarikat membunuh sekurang-kurangnya 6000 orang dan melumpuhkan beribu-ribu yang lain, Presiden Amerika yang ke 32 turut tidak terkecuali. Bukan itu sahaja, masyarakat Eropah sebelumnya pada abad ke 18 telah mencatatkan kematian sekurang-kurangnya 400 000 setahun akibat daripada wabak smallpox.

Ya. Hanya untuk setahun, ia adalah satu jumlah yang sungguh gila! Namun, di sebalik krisis itu, Allah Yang Maha Baik yang penuh dengan sifat kasih sayang telah memberi ilham kepada Edward Jenner. Edward memperkenalkan kaedah vaksinisasi setelah cuba menggunakan kaedah di zaman turki uthmaniyyah dengan memasukkan sedikit virus smallpox yang menjangkiti seekor lembu ke dalam anak tuan rumahnya dan ia membuahkan hasil. Anak itu selamat dan terlindung dari sebarang jangkitan kerana badannya telah membentuk sistem pertahanan yang kuat hasil rangsangan daripada jangkitan penyakit yang lemah itu.

Dan hanya selepas itulah munculnya banyak saintis-saintis baru yang menerajui dunia vaksinisasi, seolah-olah memberi satu sinar baru kepada dunia. Syabas bete.

Namun, pergerakan antivaksin telah memuramkan segalanya. Kabut yang terang itu seolah-olah kembali bertukar gelap. Tatkala penyakit-penyakit berbahaya telah mampu dilenyapkan, konsentrasi mereka beralih kepada kesan-kesan sampingan vaksinisasi ini, kerisauan mereka bertukar kerana mereka tidak melihat betapa dahsyatnya wabak yang pernah terjadi suatu ketika dahulu.

Muncul pula Gordon Stewart dan Andrew Wakefield yang masing-masing mencatatkan perihal vaksiniasi dan autism. Ia melayang hebat di negara eropah dan mendarat kemas di negara Asia, khususnya Malaysia. 

Pergerakan ini bukanlah sesuatu yang baru, malah tatkala Edward Jenner memperkenalkan kaedah vaksinisasi, beliau telah ditentang dengan sebab keagamaan. Namun yang membezakan kita dan mereka adalah meraka tidak menjadi penunggang Agama. Mereka melakukan kajian yang terperinci sedangkan kita lebih mudah terhibur dengan idea-idea konspirasi. Andai ditanya sumber, maka Jerry D gray bolehlah dikatakan sebagai asas kepada dakyah anti vaksinisasi ini.

Tidak lupa apabila rockfeller dan angkatan zionisnya dikatakan telah membuat investment pada vaksinisasi untuk melemahkan umat Islam, maka mereka yang mendengar perkataan Agama dipetik terus terpesona. Walhal, di israel sendiri, jadual vaksinisasi mereka lengkap dan kemas. 

Journal wakefield ditarik, lesennya dilucutkan kerana menyalahi etika kajian. Namun pergerakan antivaksin tidak mahu mengalah, sehingga membuktikan bahawa penyakit measles kembali menular pada tahun 2008 di United Kingdom setelah 14 tahun penyakit berjangkit itu hilang.

Ah, terlalu banyak negara yang mendapat effect dari gerakan ini. Terlalu panjang untuk dicoretkan di sini. 

Cuma satu yang boleh saya katakan -- Selamat datang! Malaysia semakin hampir kepada sejarah penyakit menular seperti di negara-negara yang lain.

:)

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .