Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Sunday, May 17, 2009

Duniawi vs Ukhrawi?


Sebak. Sedih. Pilu. Terkilan?

Ntahlah.. Susah nak digambarkan perasaan ini apabila berhadapan dengan insan-insan yang membeza-bezakan ilmu duniawi dan ukhrawi.

'Tak perlu kejar duniawi, kita kena kejar ukhrawi. Itu yang kekal'

Begitukah? Alangkah malang bagi sesiapa yang berfikiran begitu.

Ayuh soroti kisah-kisah umat sebelum kita.. Ibnu Sina dengan perubatan, Al-Khawarizmi unggul dalam bidang matematik dan Al-Farabi hebat sebagai ahli falsafah dan Ibnu Haitham banyak menyumbang dalam bidang fizik.

Jadi dimanakah hujah kita untuk menyatakan bahawa ilmu dunia itu tidak perlu, tidak penting.

Allah tidak menurunkan ilmu itu untuk disia-siakan, tetapi untuk dikaji. Di manakah dalil kita bahawa Allah hanya menyuruh kita mensoroti bidang keagamaan sedangkan dalam Al-Quran Allah telah menyatakan bahawa :

Bukankah Kami menciptakan kamu dari air yang hina?, kemudian Kami letakkan dia dalam tempat yang kukuh (rahim), sampai waktu yang ditentukan, lalu Kami tentukan (bentuknya), maka Kami-lah sebaik-baik yang menentukan. (Al-Mursalat : 20-23)

Jadi jika kita tidak mahu belajar subjek sains, siapakah yang mahu mengkaji apakah air yang hina? di manakah rahim? Bagaimanakah proses pembentukan bayi? Bagaimana persenyawaan boleh berlaku?

Sahabatku Para Pejuang Agama,

Dikau para pelapis Islam yang suci. Tidak sanggup ana membayangkan bagaimana nanti dikau sendiri yang memalukan Islam. Ingatlah, jalan dakwah ini tidak semudah yang disangka, jalan dakwah ini bukan menuntutmu untuk berhujah dengan orang Islam semata. Jalan dakwah ini menuntutmu menjadi orang yang berilmu!

"Kalau melakukan persutubuhan waktu haid anak jadi cacat"
"Minyak wangi tu semua haram! najis! ada alkohol dalam tu"
"Tak perlu belajar Bahasa Inggeris, bahasa orang kafir tu!"

Ana pernah berhadapan dengan ini semua, para agamawan yang memalukan diri mereka sendiri. Tidak sanggup ana mendengar dan ana lebih tidak sanggup lagi andai antum semua yang bakal berucap sebegitu nanti...

Bukankah ketika haid berlakunya pengguguran ovum? Bagaimana pula sperma mampu untuk menempel pada ovum yang sudah 'tua' dan gugur daripada fallopian tube? Oh para agamawan, dimanakah dalilmu untuk menyokong fitnah yang dicipta?!

"Enti, itu semua takdir Allah!!!!"

Begitukah? ya ana tidak nafikan kadangkala keajaiban berlaku, tapi bagaimana pula nanti antum mampu untuk berhujah dengan mereka yang bukan Islam yang menolak kewujudan Allah?

Benar, andai sesuatu yang memabukkan itu dicampur dalam cecair, maka cecair itu menjadi najis. Alkohol itu ada yang memabukkan, tapi bukan semua. Ethanol itu memabukkan. butanol, propanol tidak. Jadi adakah andai butanol dicampur ke dalam minyak wangi itu, minyak wangi bertukar menjadi najis juga?

Andai dirimu tidak menguasai bahasa, tidak kira bahasa apa sekali pun, mudahkah dikau untuk berdakwah kepada orang asing?

Di manakah hujahmu wahai Para Pembela Agama Islam???

Andai dikau menyangka jalan dakwah ini mudah, maka dikau telah tersilap besar... Para penentang Islam telah mencipta nuklear, bom, kapal terbang yang mampu terlindung daripada dikesan oleh radar...

Dan dirimu?

Dirimu masih di situ... Memperjuangkan bahawa ilmu ukhrawi itu yang perlu dituntut, lupakan yang duniawi...

Sedangkan...sedangkan dikau terlupa wahai sahabat fillahku... Dikau terlupa bahawa semua ilmu itu diasaskan oleh Allah... Dikau terlupa bahawa dengan ilmu itu maka nasib saudara-saudaramu akan terbela... Dikau terlupa bahawa dikau BOLEH mempelajari semua ilmu itu kerana Allah.

Andai dikau sakit, sanggupkah andai dirimu dirawat oleh mereka yang bukan Islam semata?

Rasa terjaminkah dirimu andai semua pengeluaran makanan di adakan oleh mereka yang bukan Islam sahaja?

Rancangan apakah yang bakal ditonton jika semua rancangan dikuasai oleh mereka yang tidak memahami Islam?

Jadi, masih ada perbezaankah ilmu duniawi dan ukhrawi itu?

Bukankah dunia ini merupakan jambatan ke akhirat??

Oh Allah, lindungi diriku daripada berasa penat berhadapan dengan insan-insan sebegini..
Lindungi diriku dan semua pembela agamaMu daripada berfikiran begini..

Berfikirlah para pejuang Agama... berfikirlah menggunakan mata hatimu jua akal fikiranmu...

Wallahualam.

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .