Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Friday, May 15, 2009

Tuntutlah Ilmu Kerana Allah..



“Ana taknak belajar!!! Tak nak!!! Ana nak duduk masjid, beribadat je sampai meninggal dunia!”

“Anta janganlah macam ni, marilah pergi kelas… kita kena belajar…”

“Taknak… tak nak… taknakkkkkkk”

Lalu bermulalah pertelingkahan antara dua pemuda tadi…

Sahabat-sahabat yang ana kasihi…

Nak dengar satu cerita tak? Tak nak? Takpe, ana nak cerita juga..

Pada suatu hari, Rasulullah nampak syaitan terngendap-ngendap depan masjid. Rasulullah pun tanya (lebih kurang)

“Hei syaitan, apa kau buat ni?”

“Sebenarnya aku nak masuk masjid untuk mengacau orang yang sedang solat tu, tapi aku takut pada pemuda yang sedang tidur berhampirannya.” Syaitan menjawab

“Kenapa kau tidak takut pada orang yang sedang bersembahyang sedangkan dia sedang dalam keadaan beribadat dan bermunajat kepada Allah. Kenapa kau takut pada orang yang sedang tidur sedangkan mereka dalam keadaan yang lalai?” Rasulullah bertanya kembali.

Lalu syaitan pun menjawab….

“Orang yang sedang bersolat itu merupakan orang yang jahil. Mudah sahaja bagi aku untuk mengganggunya, sedangkan orang yang tidur itu merupakan orang yang alim, aku bimbang andai dia terjaga dan membetulkan kesilapan orang yang sedang solat itu.”

Lihat… Tidur orang alim LEBIH BAIK daripada solat orang jahil.

“Mastura, enti ni daripada tadi asyik sebut alim,alim… alim tu apa?”

Ok, alim itu bermaksud orang yang berilmu… orang yang berilmu itu bermaksud orang yang rajin menuntut ilmu dan kita tidak akan mampu menuntut ilmu kalau kita ialah seorang yang malas! Tanpa ilmu, tidak bergunalah ibadat kita.

“Jadi, kami kena menuntut ilmu agama je la, ilmu fizik, matematik, biologi semua tak perlu?”

Bukan begitu duhai pemuda-pemudi harapan Islam!

Ana tahu, agak mustahil untuk kita menguasai semua ilmu Allah yang banyak.. tapi sekurang-kurangnya kita harus tahu walau sedikit setiap ilmu itu…. Jika kita tidak tahu, maka mudahlah kita ditipu… jika kita tidak tahu, siapa lagi yang mampu untuk memartabatkan nama Islam…

Antum jangan sewenang-wenangnya cakap doktor, engineer, arkitek, ahli perniagaan itu semua tak perlu… duniawi semata, yang perlu ilmu fiqh,ibadat, ulum Al-Quran.. tidak, salah persepsi begitu.. jika tiada orang Islam dalam bidang professional, senanglah orang-orang Islam diperkotak-katikkan…

“Apa ni enti, enti nak cakap pelajar bidang agama itu tidak professional ke?”

Bukan, bukan begitu maksud ana…

Beginilah, andai ilmu-ilmu yang cenderung kepada agama dan ilmu yang cenderung kepada dunia ini digabungkan, disatukan maka akan hebatlah orang-orang Islam… akan lahirlah doktor, engineer, arkitek, ahli perniagaan yang bertaqwa dan akan lahir jugalah ustaz dan ustazah yang berkaliber!

Bukankah begitu?

Tidakkah malu andai anda ingin menyampaikan ceramah, tapi power point pun masih belum tahu guna? Tidakkah malu andai anda berjaya merawat orang tapi baca surah masih tergagap-gagap?

Jadi, siapa kata ilmu itu tak penting? Semua ilmu itu penting, tersangat penting… untuk mendapat ibadat yang berkualiti juga memerlukan ilmu…

Jadi jangan bertangguh-tangguh untuk menuntut ilmu Allah, kerana menuntut ilmu kerana Allah juga adalah ibadat…

Seronok bukan?

Tidakkah kamu memperhatikan bahawa Allah telah memudahkan untuk kegunaan kamu apa yang ada di langit dan yang ada di bumi, dan telah melimpahkan kepada kami nikmat-nimatNya yang zahir dan yang batin? Dalam pada itu, ada di antara manusia orang yang membantah mengenai (sifat-sifat) Allah dengan tidak berdasarkan sebarang pengetahuan atau sebarang petunjuk; dan tidak juga berdasarkan mana-mana Kitab Allah Yang menerangi kebenaran.(Luqman:20)

“Oh, jomlah pergi kelas, ana nak beribadat sambil belajar, belajar sambil beribadat”

“Ha, macam tulah muslim sejati!”

Lalu,tamatlah pertelingkahan dua pemuda tadi…

Selamat menuntut ilmu Allah…. :)

Wallahu’alam…

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .