Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Tuesday, May 12, 2009

Masalah oh Masalah


“Aduh.. banyaknya masalah!!”

Manusia… sehebat mana pun seseorang manusia itu, pasti tidak akan pernah terhindar daripada masalah. Itulah fitrah. Fitrah yang menguatkan jiwa yang lemah, yang menebalkan iman yang nipis, yang mencekalkan jiwa yang goyah.

Kita boleh lari daripada masalah. Tapi ingatlah masalah tidak akan pernah berhenti daripada mengejar kita. Macam main polis entry want to jaga,polis mati pencuri jaga, polis tidak akan pernah berhenti mencari penjenayah. Sehinggalah tamat permainan, keputusan akan menunjukkan sama ada polis atau penjenayah yang menang. Polis itulah kita dan masalah itulah merupakan penjenayah dalam minda dan sanubari kita. Andai kita rela mati daripada menangkap penjenayah,maka tewaslah kita dalam kehinaan!

Pantang mati sebelum berlawan, pantang menyerah sebelum kalah. Seharusnya diri kita sentiasa bersedia dan berwaspada.

“Hei masalah! Mari sini biar aku selesaikan kau!!!”

Kita patut begitu, kita perlu berani dan seharusnya kita bijak dalam mengatur langkah, demi menyelesaikan masalah yang satu. Untuk mengatur langkah perlu ada strategi,bimbang tersalah langkah buruk padahnya. Dalam mengorak strategi yang bijak perlu ada cara, untuk tahu cara perlu ada kepandaian dan untuk ada kepandaian perlu ada ilmu.

Jadi siapa kata ilmu itu tidak penting? Ok itu cerita lain..

“Mastura, apa enti membebel daripada tadi, macam mana nak ada strategi tu?”

Baiklah.. begini, senang sahaja dan ini amat berkaitan dengan ilmu. Mengapa? Kerana dengan ilmu kita tahu bagaimana para sahabat nabi dan tokoh Islam mengatur strategi yang cantik. Dengan ilmu kita tahu bagaimana Allah mengajar kita untuk berhadapan dengan masalah.

Contohilah para ilmuwan dan tokoh-tokoh Islam yang sangat mewangi namanya ke seluruh pelosok dunia. Mereka tidak pernah tinggal solat malam bahkan hati-hati mereka sentiasa subur dengan cinta Allah. Apabila hati sudah mencintai Allah, masalah apa lagi yang tidak mampu diselesaikan? Jika Allah turunkan masalah, lagi mereka suka kerana itu tandanya Allah masih ingat pada mereka.

Subhanallah…

Mampukah kita jadi seperti mereka? Tetap sabar walau diuji, tetap tabah biarpun sendiri kerana di hati mereka ada Allah, cinta mereka tetap unggul biarpun rintangan melanda, biarpun badai menerpa…

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan Dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? (Al-Ankabut:2)

“Aduh, mana kami mampu macam tu…”

Ya, ana faham kerana ana sendiri tidak mampu mencapai tahap itu….

Jadi bagaimana?

Ada masalah hati tak tenang. Makan tak lalu, tidur tak lena… macam mana?

Begini sahabat-sahabatku… renungilah firmanNya :

(Iaitu) orang-orang Yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah. ketahuilah dengan zikrullah itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Al-Ra’d : 28)

Zikrullah tu apa? Zikrullah tu ingat pada Allah. Senang bukan? Ingat pada Allah, ingat pada kebesaranNya, ingat pada nikmatNya, ingat pada hikmah di sebalik setiap kejadian..tenteramlah hati kita….

Antum tahu tak, ketika antum ingat pada Allah, Allah pun ingat pada antum…

Seronok bukan? Hati tenang tambah lagi Allah ingat pada kita… bila hati dah tenang dan Allah ingat pada kita, insyaAllah mudah untuk kita memikirkan jalan keluar… seronok bukan?

Allahu Akbar!

Jadi itu lah gunanya ilmu, carilah ilmu sebanyak mungkin agar masalahmu tidak terbengkalai, agar semuanya selesai sebelum timbul masalah yang baru…

Selamat menyelesaikan masalah!

Wallahu’alam

p/s : nanti kita cerita pasal ilmu pula ye :)

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .