Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Sunday, February 14, 2010

Sahabat... Allah itu baik bukan?


"Abah, dompet wawa hilang."

Ana bersuara. Meletakkan beg di satu sudut dan mula mencari objek empat segi berwarna hitam itu. Stesyen bas yang kian sesak ana biarkan.

"Cari perlahan-lahan" Abah menasihati. Ana masih mencari, tapi entah mengapa ana merasa terlalu tenang. Bagaikan tiada apa-apa yang berlaku.

Ana percaya, Allah itu baik...

Mencari Bas


Setelah puas mencari di setiap sudut beg, ana memutuskan untuk pergi semula ke bas yang telah membawa ana ke Johor Bahru. Abah menyertai.

Gelap malam yang pekat agak menyukarkan pergerakan, namun Alhamdulillah... Kami menemui bas tersebut.

"Maaf encik... ada tak dompet tertinggal?" Abah bersuara mendahului.

"Ha.. Ada.. Ada.. Kami tunggu kat sini, saya nak telefon, tak tahu. Maaflah ya saya buka dompet ni, nak tengok ada apa-apa maklumat tak." Pemandu bas membalas.

"Tak apa.. Terima kasih banyak ya."

Ana bersuara lega. Tiada satu apa pun yang hilang dari dompet ana.

Ana kembali muhasabah diri...

Peristiwa Dompet Hilang.. Mari Muhasabah


Ini bukan kali pertama dompet ana hilang, bahkan kali kedua. Kali pertama hilang ketika ana di kuis dahulu. (rujuk sini)

Namun. kedua-dua kalinya... Allah membantu... Bahkan ana tiada hilang walau satu sen pun. Subhanallah, tiba-tiba hati ana diruntun sebak... Setelah banyak dosa dilakukan, setelah banyak janji yang dimungkiri.. Allah masih mahu bagi nikmat, Allah masih mahu bantu... Allah, moga ini bukan istidraj..

Benar, ketika pertama kali dahulu.. Ana menangis seteruk-teruknya.. Jiwa kalut dan tidak tenteram.. Tetapi untuk kali kedua ini, ana sudah mampu bertenang kerana ana yakin Allah bersama, sahabat bagaimana pula?

Sahabat...

Mari kita muhasabah diri.. Selama ini.. berapa banyakkah nikmat Allah yang kita dustai? Allah bagi mata... Kita lihat maksiat.. Allah bagi lidah.. Kita guna untuk mencerca.. Allah bagi telinga.. Kita guna untuk perkara sia-sia.. Allah bagi kaki.. Kita guna untuk ke pesta dan konsert. Bahkan, Allah bagi duit... Kita lokek untuk bersedekah.

Sahabat... Selama ini, berapa kalikah kita merungut?? Seperti ana ketika pertama kali dompet hilang dahulu. Ana menangis,, tidak nampak akan hikmahnya... Dan kini baru ana sedar.. ujian-Nya dahulu adalah supaya ana lebih tabah sekarang, ujian-Nya dahulu mampu membuat ana tenang ketika dompet hilang kali kedua. Di tengah-tengah orang ramai.

Sahabat, Allah sangat baik kan?

"Selama ini aku buat baik pada Allah, tapi Allah selalu membuat hidup aku susah"

Sahabat, jangan berbicara demikian. Allah sayang kamu, lantaran ujian itu diturunkan agar kamu lebih tabah pada masa depan. Allah sayang kamu, lantaran itu Allah merindui suaramu mengadu pada-Nya. Allah sayang kamu, sungguh-sungguh menyayangi kamu.

Sahabat... Masihkah kamu tidak mahu percaya?

Ketika Nabi Muhammad s.a.w diturunkan banyak ujian.. Adakah itu tanda Allah benci padanya atau Allah terlalu mencintai-Nya?

"Ah, itu nabi"

Sahabat... lupakah kita pada sahabat nabi yang merintih kerana ujian tidak diturunkan. kerana bimbang Allah telah melupakannya??

Dunia ini penuh cabaran


Sahabat... Ana jua sedang diuji-Nya.. terkadang hati ana merintih, terkadang iman ana memberontak.. Tapi sahabat, ingatlah setiap titis air mata kita yang jatuh kerana Allah akan dihitung nanti.

Sahabat... ana amat teringin untuk bersamamu... Agar kita mampu untuk saling menguatkan, agar fikrah Islam kembali dipegang... Kerana ana jua hanyalah manusia biasa, yang sering terjatuh dan mengharapkan tangan-tangan yang mampu menarik ana untuk kembali berdiri, berjalan dan berlari...

Tapi.. Di mana dirimu sahabat? Mari kita berganding tangan.

Kerana

Allah itu Sangat Baik!


Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya, (Qaff : 16)


Ya Allah, aku memohon kepada-Mu untuk mencintai-Mu, mencintai siapa saja yang mencintai-Mu, serta mencintai perbuatan yang menghantarkan aku untuk mencintai-Mu.

Ameen!

Wallahu'alam :)

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .