Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Thursday, February 4, 2010

Jagalah Diri


Wanita hiasan dunia..
Seindah hiasan adalah wanita solehah


Tangan mencapai broadband. Menyambungkannya ke laptop dan dalam beberapa minit, talian internet boleh diakses. Ana memandang laptop secara hambar. Menekan butang mozilla firefox untuk melayari laman-laman sesawang yang mentarbiyyah.

Tapi malang, bukan ketenangan yang ditemui. Malah kegusaran.

Benar, rangkaian internet tanpa sempadan boleh mendatangkan kebaikan, namun banyaknya kini adalah musibah!

Jaga Dirimu


Berkerut-kerut kening ana melihat foto-foto wanita dalam pelbagai gaya, malah ada yang di 'zoom' sehingga boleh lihat setiap jerawat yang ada. Apakah motifnya? Mengapa begini jadinya duhai muslimah yang amat ana kasihi??

Ana tidak tahu apakah motif wujudnya gambar-gambar tersebut. Facebook, friendster, myspace dan pelbagai lagi website yang melihatkan wanita dalam pelbagai gaya, malah kebanyakkannya adalah bertudung!
Sedih bercampur bimbang.....

Mungkin kita lupa bahawa ada lelaki yang akan menatap foto-foto itu. Bagi yang beriman, mungkin akan menundukkan pandangan dan beristighfar. Tetapi bagi yang kurang imannya, mungkin akan terus menatap dan melahirkan nafsu syahwat pula di dalam diri.. Seterusnya mengambil langkah untuk mendekati.

Teringat ana pada satu hadith;



Takutlah (berhati-hatilah) kalian dengan dunia dan takutlah kalian terhadap fitnah wanita, kerana sesungguhnya fitnah yang mula-mula menimpa bani Israil adalah dalam urusan wanita.’ [Hadis Riwayat Muslim]


Wanita itu mampu menjadi sehebat-hebat fitnah. Justeru, Islam telah meletakkan garis-garis panduan dalam segala perbuatan yang ingin kita lakukan. Tujuannya apa? Semuanya adalah untuk kebaikan kita. Allah sayang pada kita, tetapi mengapa kita sendiri yang sering menzalimi diri??

Wahai wanita.. Tidakkah kamu sayang pada kaum Adam, yang diutuskan sebagai pentadbir.. Tidak mahukah kamu menolong kaum Adam dalam menegakkan kalimah LAILAHAILALLAH di muka bumi ini? Maka duhai wanita.... Jagalah dirimu, agar diri kaum Adam juga terjaga, kerana itulah buktinya sayang sesama saudara.

Aurat oh Aurat


Ana tidak tahu, ini kali ke berapa ana menulis tentang aurat. Tetapi ana tidak betah untuk tidak menulis tentangnya. Walaupun berkali-kali, kerana..ana bimbang masih ada yang tidak jelas akan isu ini..

Jumhur ulama' mengatakan bahawa aurat wanita adalah seluruh anggota badan kecuali muka dan tapak tangan... Maka adalah wajib wanita menutupi seluruh anggota badan kecuali muka dan tapak tangan..

Apakah pula dimaksudkan dengan menutup aurat? Tudung haruslah dilabuhkan sehingga menutupi dada agar tidak mengganggu perasaan kaum lelaki yang melihat 'perhiasan' yang ada... Baju pula digunakan untuk MENUTUP bukan MEMBALUT tubuh.

Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung kedadanya (An-Nur : 31)


Justeru, lewat kebelakangan ini... pelbagai maksiat dan jenayah semakin menjadi-jadi, maka tidak keterlaluan andai ana mengatakan bahawa wanita yang tidak mahu menjaga diri itu adalah puncanya!

Simpan.. Simpan kecantikan yang ada itu hanya untuk suamimu yang sah! Jangan kecewakan hati suami dengan memberi yang 'sisa-sisa' sahaja. Kecantikanmu, wajahmu, gayamu, malah auratmu telah pun di lihat umum. Maka apa yang tinggal untuk suami tercinta?

"Alah..perempuan yang menutup aurat pun dirogol juga!"

Baiklah, mari kita ambil contoh begini.... Pada suatu hari kamu berjalan, dan melalui restoran AYAMAS... Bau daripada ayam itu benar-benar menyelerakan, fikiran mula membayangkan keenakan ayam tersebut. Tangan diseluk ke dalam poket. Aduh.. Duit tidak cukup untuk membeli AYAMAS. Kamu pun berjalan lagi... Di fikiran masih terbayang-bayang akan keenakan ayam itu dan kamu melalui pula sebuah restoran yang terkenal dengan ayamnya, harganya sedikit murah daripada AYAMAS. Tetapi duit masih tidak mencukupi, dan akhirnya kamu tiba ke kawasan perumahan kamu. Di tepi jalan ada sebuah gerai,kamu lihat ada ayam. Kamu lihat duit, cukup. Dan kamu pun beli ayam tersebut... Cukuplah, buat pengganti AYAMAS tadi!

Begitulah diibaratkan. Mungkin juga disebabkan kamu yang tidak menutup aurat dengan sempurna, menggiurkan lelaki yang memandang, tapi insan lain yang menjadi mangsa kerana kamu pada ketika itu di khalayak ramai, lelaki itu tidak berani mendekati...

Mungkin juga kerana kamu yang meletakkan gambar-gambar pelbagai aksi menyebabkan lelaki terliur dan kemudiannya 'menyambar' sesiapa sahaja yang berdekatan kerana orang yang marah gagal mengawal diri... Begitu juga orang yang dibelenggu nafsu.

Kerana kamu insan lain mendapat dosa.
Kerana kamu insan lain menjadi mangsa

Tiadakah rasa bersalah??

Ayuh sayangku wanita.....
Jagalah dirimu..... Hiasi peribadimu dengan peribadi Rasulullah....

Wallahu'alam

Mencarimu mukminah,
Bagai mencari permata di sebalik ribuan kaca...


No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .