Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Sunday, January 31, 2010

Konvensyen Hasan al-Banna membuka minda



"Pergi konvensyen Hasan Al-Banna tak?" Seorang sahibah bertanya membuatkan ana terdiam. Antara pergi dengan tidak, ana tidak tahu mahu memilih yang mana.

Hajatnya ingin kembali ke rumah pada hujung minggu, rindu pada keluarga sudah tidak terbendung.

"Assalamualaikum, wawa... Kak yah tak dapat ambil lah, ada hal" Kelas ana yang berakhir pada jam 4.30 petang pada hari jumaat itu bercanggah dengan rancangan asal kakak ana. Akibatnya, ana mengambil keputusan untuk pergi ke konvensyen di uniten kampus Putrajaya.

Alhamdulillah, Allah masih mahu memilih ana untuk ke majlis ilmu...

Bahagia


a>


Bertolak pada pukul 7 pagi, beriringan bersama sahabat perjuangan, jumlahnya tidak ramai, hanya 14 orang tapi entah mengapa suasana itu benar-benar membahagiakan. Sejujurnya, sudah lama ana tidak sebahagia semalam...

"Laluan muslimat kat sana" Seorang urusetia menunjuk ke arah pintu di sebelah kanannya. Ana tersipu malu. Akibat terkocoh-kacah, kaki ini laju sahaja ingin melalui mana-mana pintu yang kelihatan. Rupanya, pintu yang dipilih adalah khas untuk muslimin.

Aduhai...

Apa-apa pun, sudah lama ana tidak merasai suasana ini. Bi'ah yang solehah, terjaga keseluruhannya... Kelihatan Islam yang menyuluruh, pada setiap perkara yang ingin dilakukan.

Alhamdulillah, Allah masih beri peluang untuk kami memperbaiki iman dan amal..

Konvensyen Membuka Minda



Ramai umat Islam kini yang hanya bergelar Islam pada nama. Mat rempit, penagih dadah, majoritinya adalah orang Islam. Bahkan, disko-disko dan dangdut dipenuhi dengan mereka yang pada namanya ada bin dan binti.

Islam semakin lemah.... seperti satu hadith di mana Rasulullah meriwayatkan umat Islam pada masa akan datang ramai tetapi ibarat buih di air banjir... Hanyut di bawa air, bahkan akan lenyap dalam sekelip mata.

Sehingga Allah menarik rasa takut di dalam hati musuh-musuh Islam terhadap orang Islam. Dan kini, Islam semakin pudar.... kerana penganutnya sendiri memperlekehkan Islam!

"Bolehkah orang kafir berlaku adil?" Ustaz dalam pembentangan kertas kerja ketiga bersuara.

"Benarkah jika dikatakan bahawa dia itu (orang kafir) lebih adil daripada orang Islam? Jawapannya tidak kerana syarat ADIL adalah ISLAM" Ustaz menyambung. Hadirin senyap, meneliti setiap intipati yang ingin disampaikan.

"Lihat sahaja apa yang berlaku di Iraq... Mereka menyedari kepimpinan Saddam Husain adalah yang terbaik setelah Saddam dibunuh. Benar... Saddam kejam, ulama' dibunuh. tetapi hidup di bawah pimpinan Amerika (kafir) adalah jauh lebih teruk..."

Ana tersentak, membenarkan setiap kata-kata ustaz berkaliber itu.

Islam kini semakin rapuh kerana orang Islam tidak percaya kepada Islam yang lain. Umat Islam tidak lagi seperti satu tubuh, tidak lagi saling menguatkan bahkan sering berkelahi dan menyalahi sesama sendiri.

Umat Islam sudah semakin jauh dari ajaran Islam... Kebenaran jatuh tersungkur dan kebatilan berdiri megah.. Berkali diingatkan namun kebatilan jua yang masih dibela. Kebenaran dipandang jelek.

Open up your mind
menjadi falsafah diri. Kononnya dunia sudah semakin maju, mengapa minda kita masih di takuk lama?

Duhai saudara-saudaraku... Sedarlah, Islam itu ada identitinya sendiri. Jika umat Islam mahu terus-terusan 'membuka minda' menghadam semua teori barat yang memperlekehkan Islam, maka identiti itu akan hilang, sedikit demi sedikit ditelan masa....

Mahukah kita...Sampai nanti satu saat, Islam terus lenyap?

Ayuh, sedarlah!!



Rasulullah SAW telah bersabda:
“Islam bermula sebagai sesuatu yang dianggap asing dan ganjil. Dan ia akan kembali sebagaimana permulaannya, dianggap asing dan ganjil. Maka, beruntunglah orang-orang yang ganjil”

(HADITH RIWAYAT MUSLIM



Wallahu'alam

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .