Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Sunday, January 24, 2010

Ukhwah itu di mana?


“Enti.. ukhwah itu, di sekolah islam, kolej islam sajakah?”

Ana tersenyum sendirian, mengenangkan pertanyaan yang bermain di minda. Ukhwah itu apa? Wujudnya pula, di tempat-tempat yang punya nama Islam sajakah?

Jawapannya jelas : Tidak.

Masih tidak mahu percaya? Mari ana ceritakan satu kisah.

Ukhwah Itu Ukhwah Islamiyyah


Berusia 16 tahun ketika menjejakkan kaki di sebuah MRSM benar-benar mendebarkan. Apatah lagi, sejak darjah satu sehingga ke tingkatan 3 sudah terbiasa dengan suasana rumah. Benar, bukan sesuatu yang mudah.

Seminggu orientasi merupakan sesuatu yang membahagiakan. Masih belum terbeban dengan kerja, tapi setelah itu mula rasa homesick dan ingin segera pulang ke rumah. Bahkan pernah berjanji pada diri tidak akan sesekali pulang ke MRSM. Aduhai...

Begitulah ana dahulu. Cuti seminggu pada bulan 3 dimanfaatkan sepenuhnya di rumah dan kemudian pulang semula ke MRSM. Alhamdulillah, diletakkan di sebuah MRSM yang memiliki para pentadbir yang jelas tentang fikrah Islamnya benar-benar mententeramkan jiwa. Naik cuti sahaja ada satu kem dianjurkan untuk semua pelajar baru. Kem bina insan, kem yang membentuk ukhwah islamiyyah. Kem yang menjelaskan kami akan fikrah Islam yang sebenar..

Di kem itu, para fasilitator(senior) bijak memainkan peranan, menyentuh hati-hati kami agar lebih dekat dengan Islam. Aktiviti-aktiviti yang dianjurkan pula, banyak mengingatkan kami tentang kebesaran Allah. Ana masih ingat pesan ustaz pada ketika itu : "Di kem ni kena sentiasa ada wudhu'. Mana tau ustaz tengah cakap-cakap ni tiba-tiba ustaz nak buat solat sunat."

Jadi kami sentiasa berwudhu'. Makan bersuap. Makan berkongsi talam. Tolong-menolong. Solat jemaah. Dan banyak lagi...

"Apa kena mengena dengan ukhwah pula enti?"

Ya, nampak seperti tiada kena-mengena dengan ukhwah. Namun hakikatnya ada. Kerana nilai Islam itulah ukhwah yang terbina sangat jitu sehingga kini. Bukankah Islam itu menyeluruh, ditetapkan garis-garis panduan dalam setiap perlakuan yang ingin dilakukan, cuma kadangkala manusia cuba menzalimi diri dengan meletakkan garis panduan mereka sendiri, berani benar melawan pencipta manusia.

Selesai kem, hati kami masih terus-terusan disentuh dengan nilai Islam. Alhamdulillah, memiliki pengetua yang Islamik serta para warden yang jelas tentang fikrah Islam amat menyenangkan.. Sehingga mula timbul gelaran 'MAKTAB RENDAH SAINS ISLAM MARA'.

MRSM bukanlah sebuah sekolah Islam. Bahkan, tiada subjek Islam yang dipelajari secara mendalam. Tiada thanawi mahupun bahasa arab tinggi. Ia sebuah sekolah aliran sains yang kononnya bersifat 'duniawi' tapi masih mampu membentuk sebuah fikrah Islamiyah.

Justeru, fahamkah kita bahawa ukhwah itu bukan hanya di sekolah-sekolah Islam tetapi ianya wujud pada diri insan-insan yang jelas tentang fikrah Islam itu sendiri.

Ukhwah Itu Indah Jika Wujudnya kerana Allah


Umat Islam itu umpama satu tubuh. Begitulah pesan Nabi Muhammad yang amat kita rindui. Ana dan antum adalah satu tubuh, jika antum sakit maka seharusnya ana merasakan kesakitan itu juga.

Begitulah juga berukhwah kerana Allah. Ketika di MRSM, bukan tidak pernah ana dan rakan berselisih pendapat, tetapi jalinan ukhwah kami masih tetap utuh. Jika tidak mampu menegur dengan kata-kata, kami tulis surat. Tapi alhamdulillah semuanya bisa diterima dengan hati terbuka.

Mengapa begitu? Kerana kami berukhwah kerana Allah,insyaAllah..

Sejujurnya, ana merindui detik-detik itu.. Bersama-sama di kala senang dan susah, ketika seorang sakit yang lain tidak lupa menziarahi. Berjalan beriringin ke surau dan kelas, ketika lemah ada yang menguatkan, ketika seorang jatuh, seribu membahu gagah.. sehingga ana hampir tidak percaya wujudnya rakan yang hanya bersama ketika ketawa.

Dan kini, walaupun kami 'bertaburan'. Ada yang di Mesir, UK, dan macam-macam negara lagi,ada yang ambil medic, ada yang ambil QS, ada yang ambil engineering, ada yang ambil linguistic... Jiwa kami tetap satu. Membulat disinari cinta Allah, insyaAllah

Hm.... Indah bukan, andai ukhwah itu ditemani Allah?

Sudah percaya, ukhwah itu tidak hanya di tempat-tempat islami?

Percayalah...kerana ukhwah itu hakikatnya wujud dalam jiwa mereka yang mahukan ISLAM. Maka, jelaskan niat kita..berukhwah kerana apa? carilah sahabat yang MAHUkan Islam, kerana ukhwah yang indah akan mengiringi anda!

"Habis enti, orang yang berkawan bukan kerana Allah, bukan ukhwah?"

Ukhwah...tetapi tidak semanis ukhwah Islamiyyah. Bahkan mungkin ukhwah itu hanya wujud ketika senang, justeru ana lebih gemar membicarakan bahawa itu bukan ukhwah namanya.


Teman-teman akrab pada hari itu sebagiannya menjadi musuh bagi sebagian yang lain kecuali orang-orang yang bertakwa.
(Az-Zukhruf : 67)


Maka, kepada yang membaca ; salam ukhwah fillah dari ana.

ya Allah... tautkan hati-hati kami keranaMu semata.

Amin.

Wallahu'alam

2 comments:

Anonymous said...

insyaAllah..
ukhwah fillah abadan abada.
miss you bsc of Allah =)

-chy mlmku-

Ubaidullah Jaafar said...

ukhwah fillah ,, penulisan menyentuh hati saya

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .