Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Monday, January 4, 2010

Rasulullah qudwatuna


"Ala.. yang sekolah agama pun perangai macam budak-budak biasa je. kadang ada yang lagi teruk.. Sebab tu lah kita nak jadi macam biasa je." Lancar kata-kata itu dikeluarkan dari bibir seorang teman. Membuatkan ana tersentak seketika.

Terdiam. Hakikatnya, hati menangis.. Ingin dibidas kata-kata itu, tetapi realiti terlalu perit untuk dihadapi.

Umat Islam semakin goyah. Apakah puncanya?

Allah Dilupakan


Dunia ini sungguh-sungguh indah dan mempesona. Bisa membuat sesiapa sahaja tertarik, terjatuh dan terjerumus ke dalam lubang-lubang yang dipenuhi dengan kemaksiatan.

"Kenapa Allah suruh kita buat macam-macam.. Tu tak boleh, ni tak boleh. Kenapa?"

Kerana kita seorang KHALIFAH! Khalifah diberi akal untuk mentafsir, memerhati dan mencerna setiap apa yang berada di sekelilingnya. Yang baik dijadikan ikutan, yang buruk dijadikan sempadan.

Adakah kita sanggup membiarkan anak kita bermain di tengah-tengah jalan raya. Mengapa kita menegah, padahal anak itu seronok bermain di situ? Mengapa? Adakah kita jahat?

TIDAK!

Hakikatnya, kita mahu yang terbaik buat si anak itu. Begitu juga dengan Allah. Dia yang menciptakan kita. DIA adalah jurutera bagi manusia, maka DIA lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Manusia tidak akan mampu melawan Allah. Tidak akan.

Justeru... Mengapa Islam hanya tinggal sebagai teori? Tanpa amalan. Tanpa perbuatan. Hanya dihafal di dalam otak, tidak langsung dicerna masuk ke dalam hati. Mungkinkah Islam akan terus tinggal di dalam kitab-kitab lama... Dan juga di dalam nama kita?

Sedih. Sangat sedih.

Dakwah Rasulullah


Rasulullah qudwatuna... Rasullullah adalah IKUTAN KITA.

Baginda telah menunjukkan tauladan yang baik. Akhlak baginda adalah akhlak Al-Quran. Mengapa kita senang-senang pula berperangai buruk mengalahkan orang Arab jahiliyyah?

Salah satu faktor penyebaran Islam adalah kerana AKHLAK Rasulullah. Baginda berakhlak mulia sehingga masyarakat tertarik dengan Islam.. Kelihatan Islam sangat indah dan tersusun... Kelihatan Islam adalah agama yang terbaik buat manusia.

Tetapi kini??????

Terlahirnya satu lagi phobia iaitu islamaphobia. Takutkan Islam. Islam seharusnya didekati. Disayangi. Bukannya ditakuti. Tapi mengapa semua ini terjadi?

Sedarlah


Dalam sedar tidak sedar, semua itu berpunca dari umat Islam itu sendiri. Islam tidak mengajar umatnya bersikap kurang ajar, mencuri, berhu-ha sana-sini, bahkan Islam mengajar umatnya untuk bersikap amanah, lemah-lembut, berbudi-bahasa. Islam adalah agama yang sangat terperinci dan menyeluruh. Setiap perkara yang ingin dilakukan ada garis-garis panduannya agar hidup manusia teratur..

Tapi kini ana melihat umat Islam tanpa Islam, sekaligus mendatangkan fitnah bagi Islam. Umat Islam sewenang-wenangnya 'mencabar' Allah dengan melakukan perbuatan-perbuatan yang tidak senonoh.

Allah datangkan gempa bumi.
Allah datangkan banjir.
Allah datangkan ribut taufan.
Allah datangkan tsunami.
Allah tunjukkan segala kekuasaanNya sebagai peringatan buat mereka yang terleka.

Tapi.. Dengan bangganya kita berkata ; "Ahh.. Hidup hanya sekali... Jadi kita enjoy!!"

Tidakkah kita lebih teruk dari masyarakat jahiliyyah yang terdahulu? Yang telah Allah binasakan semuanya? Adakah kita sememangnya menunggu saat untuk dibinasakan, baru akan tersedar?

Benar. Hidup hanya sekali dan MATI juga hanya sekali. Bukankah hakikatnya, HIDUP INI UNTUK MENCARI MATI YANG SEMPURNA?

Ana bimbang... khuatir sungguh melihat umat Islam yang semakin berpecah-belah.. Semakin jauh dari Allah sehingga telah hilang sensitiviti untuk merasa musibah yang menimpa.

Saudaraku... Sedarlah. Jangan jadikan Islam sebagai agama teori sahaja.. Praktikanlah, agar agama ini dapat terus menebarkan sayapnya.

Berakhlaklah seperti akhlak Rasulullah, seperti yang Islam ajar.

Wallahu'alam :)

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .