Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Sunday, January 17, 2010

Jangan Jadi Fitnah Kepada Islam


Ketawa tak bererti gembira,
Menangis tak bererti sedih,
Dalam hati siapa yang tahu?


"Alhamdulillah" Tiada kata yang lebih indah daripada itu untuk diucapkan sebagai tanda bersyukur yang amat sangat setelah kelas pendidikan jasmani berjaya diharungi biarpun hati tercalar. Iman memberontak.

Peristiwa yang berlalu mungkin terlalu perit untuk dikenang, apatah lagi terpaksa menerima hakikat bahawa aktiviti sebegitu terpaksa dilalui setiap minggu.

Hati tercalar, terluka. Entahkan sembuh, entahkan tidak. Terasa benar maruah seorang wanita seperti dipijak-pijak.

Keadaan Mempengaruhi


"Jadilah seperti ikan di laut masin, dikelilingi dengan air yang masin tetapi isinya tetap tawar"

Seringkali benar kata-kata itu menyerap masuk ke dalam gegendang telinga ana. Membiarkan otak memproses data, lantas ingin disalurkan ke dalam hati. Tetapi mengapa sukar benar kata-kata itu untuk dihadam di dalam hati?

Ana bukan ikan. Mungkin itulah yang cuba disampaikan. Benar, ana ingin mencontohi kisah seorang pemuda yang bergaul dengan beberapa insan jahil demi menarik mereka dekat kepada Allah. Ana bukan memilih kawan. Tetapi andai ana dipaksa melakukan perkara yang ana sendiri tahu bahawa ia tidak syara', hati mana yang bisa bertahan?

Sedikit sebanyak, antara sedar dengan tidak... suasana itu akan sedikit demi sedikit mempengaruhi kita, jika kita terus lemah... dan berserah tanpa usaha.

Manusia memang sukar terpengaruh dengan kebaikan, tetapi alangkah mudahnya terpengaruh dengan keburukan. Apatah lagi jika si 'pembuat besi' dijadikan sebagai sahabat, pastinya bau besi itu akan terpercik jua kepada kita.

Berkawanlah dengan semua, bersahabatlah dengan mereka yang menjadikan Allah perkara utama dalam segala hal yang ingin dilakukan. Bimbang nanti kamu yang tertarik, bukan menarik.

Belajar Kerana Apa?


Berbicara tentang suasana, hati ana kembali dirobek dengan mereka yang mungkin belajar atas sebab ijazah. Belajar atas sebab kerjaya. Senang cerita belajar kerana dunia. Mungkin kita lupa pada satu hadith di mana Rasulullah menyeru sahabat melakukan amalan soleh, kerana akan datang satu fitnah melanda umatnya di akhir zaman. Sahabat bertanya "fitnah apakah ya Rasulullah." Rasulullah menjawab;
"Fitnah di mana kamu melihat umatku pada ketika itu pagi islam..petang kafir" sahabat bertanya "Mengapa begitu ya Rasulullah?" Rasulullah menjawab ;

"KERANA MEREKA MENJUAL AGAMA DENGAN NILAI DUNIA"


"Ala..ana bukan ambil kos agama"

Kursus apa pun yang sedang kita ambil bukanlah satu alasan untuk mengenepikan Allah. Setiap helai muka surat yang berisi ilmu itu adalah ilmu Allah. Mungkin kita tidak sedar, tapi itulah hakikat yang sebenarnya.

Hiba... hati bertambah hiba apabila melihat mereka yang berkelulusan agama berkelakuan seperti tidak belajar agama. Bukankah itu nanti akan mengundang fitnah?

"Alah... enti ni, biasalah zaman remaja ni lah nak enjoy"

Yakin benar kita bahawa kita akan menginjak ke usia tua. Lupa benar kita bahawa maut tidak mengenal usia sehingga solat pun sudah tidak dihiraukan untuk dilakukan di awal waktu.

Tinggal lah ISLAM yang kita sayangi sebagai agama teori semata. Yang tercatat dalam kitab-kitab tebal. Membaca tetapi tidak menghadam. Menghafal kerana peperiksaan. Maka jadilah kita fitnah itu -Menjual agama dengan nilai dunia.

Berdakwah?


"Enti ni tak tahu.. kami berperangai macam ni supaya senang mendekati mereka yang biasa-biasa tu"

Berperangai yang kurang elok, demi berdakwah? Hitam sungguh niat itu. Lupakah kita pada dakwah Rasulullah s.a.w? Adakah baginda berkelakuan seperti masyarakat Arab jahiliyyah demi menarik mereka kepada Islam?

Akhlak Rasulullah adalah akhlak Al-Quran. Baginda adalah ikutan kita. Bahkan dengan akhlak itulah ramai tertarik kepada Islam. Dakwah siapakah yang kita contohi?

Seorang saudara baru ada berkata "Mujur saya menemui ISLAM sebelum menemui ORANG ISLAM kerana jika saya menemui ORANG ISLAM dahulu, pasti saya tidak akan memeluk ISLAM"

Tidak malukah kalian? Tiadakah rasa bersalah di dalam hati? Tidak salah untuk bergaul dengan semua orang, tetapi kekalkanlah akhlak kita dengan akhlak Islam. Akhlak Rasulullah.

Islam adalah satu agama yang hebat, yang telah menggariskan segala panduan untuk kita menempuhi hidup. Tapi kita sewenang-wenangnya melawannya sehingga tanpa tidak sedar, kita telah menjadi fitnah buat Islam.

ya,fitnah.

"Tegnok tu... ustaz/ah tu, tapi perangai sama je macam kita. Relakslah, apa kita buat tak salah la ni"

"Tengok tu... selalu pergi masjid, tapi perangai......"

Mereka yang tidak faham, akan melihat semuanya dari apa yang mereka nampak.

Mungkin juga kerana kita, masyarakat semakin jauh dari Islam.

wana'uzibillah.

Ayuh sahabat... Mari kita berubah, qudwah kita adalah Nabi... Jangan jadikan Islam sebagai agama teori semata... Risau benar ana melihat Islam yang semakin malap lantaran umat Islam yang Islamnya atas dasar nama sahaja....



"Jika Islam diibaratkan sebuah rumah usang yang hampir roboh, akan ku merantau ke seluruh pelosok dunia bagi mencari JIWA2 MUDA. Aku bukan mahukan dari mereka, bilangan yang ramai, tetapi aku mahukan golongan yang benar2 ikhlas dalam menegakkan kalimah Allah di muka bumi. Jika aku menjumpai mereka, akan kuubah Islam itu dari rumah usang tadi kepada sebuah bangunan yang cantik dan tersergam indah." (As-Syahid Imam Hasan Al-Banna)


Ayuh pemuda..ikhlaskan jiwamu kerana Islam kini sudah ibarat rumah yang hampir roboh. Jangan belajar kerana ijazah. Belajarlah kerana Allah.. Walau apa pun jurusan yang sedang kamu lalui sekarang.

Sesungguhnya sejahat-jahat makhluk yang melata, pada sisi (hukum dan ketetapan) Allah, ialah orang-orang yang pekak lagi bisu, yang tidak mahu memahami sesuatupun (dengan akal fikirannya).
Surah Al-Anfaal : 22


Wallahu'alam

Setiap titis peluh dan darah
Tak akan sirna ditelan masa
Segores luka di jalan Allah
'kan menjadi saksi pengorbanan



No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .