Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Wednesday, June 16, 2010

Bosan Dengan Dunia?


“Saya dah bosan dengan dunia ini!” Ujarnya sayu. Sesekali satu keluhan berat
dilepaskan.

“Kenapa?”

“Bbbaaannnyakk sangat masalah. Kan bagus kalau saya mati saja.” Dia menunduk sayu.

“Bosan dengan dunia, matikah penyelesaiannya?”

Diam.

Dunia ini hanya sementara


Ana yakin dan pasti, insyaAllah semua yang membaca tahu bahawa sifat dunia itu adalah sementara. Sesuatu yang sementara, pastinya mudah mengundang bosan di hati. Sama juga diumpamakan seperti kita kecil dahulu. Merengek-rengek kita mahukan mainan. Mula-mula tidur pun bersama mainan kesayangan. Tidak lama lepas tu, sudah mula letak mainan jauh sedikit dan akhirnya kita bosan dan mahukan mainan yang baru pula!

Sesuatu yang sementara.. Entah di mana seronoknya..


Dunia ibarat penjara bagi orang Islam dan syurga bagi orang kafir (HR Muslim).


Mari kita hayati.. Kita ini orang apa? Orang Islam kan? Sekurang-kurangnya kita adalah seseorang yang berjiwa Islam…

Adakah penjara itu sifatnya menyeronokkan sehingga kita tidak sabar-sabar untuk masuk ke penjara dan tidak sesekali mahu meninggalkannya? Tidak bukan?

Dunia ini sungguh-sungguh penuh dengan tipu daya, penuh dengan keseronokan yang bersifat sementara, yang pada mulanya kita ambil dunia itu dan letakkan di hati sehingga kita merasa seronok pada keseronokan yang sementara dan akhirnya mengundang padah pada diri sendiri.

“Ah, aku bosan dengan dunia. Bosan dengan hidup ini!”

Akhirnya kita mengeluh. Malah, yang lebih parah ada yang sanggup untuk memberhentikan perjalanannya ke dunia, tidak sabar-sabar untuk menuju ke ‘dunia’ akhirat yang kekal abadi.

Persoalannya : Adakah kita benar-benar pasti tindakan itu akan mengundang tenang?

Fikir Panjang


Bumi mana yang tidak pernah ditimpa hujan? Mata mana yang tidak pernah menangis? Hati mana yang tidak pernah dibasahi air mata?

Hari yang panas, pasti ada juga hujan. Hari yang hujan, tidak selamanya begitu.
Begitulah lumrahnya… Diri yang ditimpa masalah, tidak akan selamanya dibelenggu dengan masalah itu. Percayalah, setiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannya, Cuma kita yang harus bersabar…

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya.
(Al-Baqarah : 286)


Mari kita teliti ayat di atas, ketika ujian menimpa, kita akan mendapat pahala dengan kebaikan yang kita lakukan. Bersabar, mengadu kepada Allah itu semua dikira sebagai kebaikan.. Baiknya Allah ini sahabat, hatta jari yang tercucuk jarum, dosa akan terhapus. Maka, anggaplah ujian itu sebagai penghapus dosa kita yang terlalu banyak.

Jika kita alpa, lantas melakukan kejahatan… Mengeluh,mencaci, mencerca. Nah! Gagal lah kita dengan ujian tanda kasih sayang Allah, ujian yang diberi sebagai penghapus dosa menjadi penghapus pahala pula.. Mahukah kita tergolong dalam kalangan orang-orang yang rugi??

Bosan Dengan Dunia, Matikah Jalan Penyelesaiannya?


Mari kita kembali meneliti diri…

Kembali merenung ke lubuk hati yang paling dalam..

Diri kita, jiwa kita, bosankah mereka dengan dunia? Atau sebenarnya iman kita yang kelaparan meminta makanannya..

Diri kita, jiwa kita, bosankah mereka dengan dunia? Atau sebenarnya batin kita sudah sakit kerana jasad yang lupa kepada Allah..

Diri kita, jiwa kita, bosankah mereka dengan dunia? Atau sebenarnya tubuh kita sudah tidak lagi digunakan ke arah kebaikan…

Tanya betul-betul pada diri… Bosan dengan dunia, benarkah mati jalan penyelesaiannya?

Ayuh tingkatkan amalan, lazimkan zikrullah, jangan biar iman kelaparan, jangan biar batin terseksa lantaran jasad yang lupa kepada Tuhannya, jangan lagi tubuh digunakan kea rah kejahatan dan kemaksiatan.

Kerana hakikatnya.. Dunia ini tidak membosankan kerana banyaknya tugasan sebagai seorang khalifah yang perlu kita laksanakan!

Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khuatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh
(Al-Ahzab : 72)


Jagalah amanat itu.. Sungguh, dunia ini bukanlah satu tempat untuk kita merasai kebosanan. Dunia adalah satu tempat untuk dilaksanakan amanah yang terpikul… Seorang yang sibuk menjalankan tugas, mana mungkin sempat merasai kebosanan?

Renung-renungkan..
Fikir-fikirkan…

Wallahu’alam..

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .