Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Thursday, June 3, 2010

Di Pondok Kecil


“Kita nak nyanyi lagu apa eh?” Ana yang ketika itu berumur 8 tahun berkumpul bersama-sama rakan-rakan sepermainan di rumah asuhan kanak-kanak sebaik sahaja pulang dari sekolah agama.

“Em.. Nyanyi nak kena buat gaya tak?” Sahabat ana bertanya.

“Buatlah.” Kakak ana menyampuk.

“Nyanyi Di Pondok Kecil jom!” Ana bersuara.

“Jom!”

Di pondok kecil… Di pantai ombak.. Berbuih Putih.. Beralun-alun…
Di suatu hari.. ayah berkata, jaga adikmu sayang.. ayah kan pergi jauh…


Bukan Lagi Satu Ilusi

Kami menyanyi, siap dengan aksi dan gaya yang tersendiri. Satu perkara yang lucu buat satu masa dahulu. Tapi tidak lagi kini..

Mendengarkan lagu Di Pondok Kecil tidak lagi menjadi satu bentuk halwa telinga malah menjadi seperti satu duri yang menerobos, masuk ke pelusuk hati yang paling dalam. Memikirkan kenangan lama itu tidak lagi menjadi satu kenangan indah, malah ia menjadi satu kepahitan yang terpaksa ditelan.

Oh ya Allah!

Ana benar-benar rindu pada para aktivis yang tanpa gentar berjuang ke Palestin, ana benar-benar rindu pada saudara-saudara kita yang telah sekian lama menderita di sebalik tembok besar, satu tempat yang tidak layak didiami oleh seseorang bernama manusia.

Ana cuba tidak membayangkan bahawa di dalam kapal-kapal itu adalah saudara-saudara kita. Ana cuba tidak membayangkan bahawa di dalam kapal itu bukanlah mereka yang seperti ayah, ibu, datuk dan juga adik-beradik ana. Ana cuba tidak membayangkan bahawa pihak rejim zionis menyerang para aktivis dengan penuh keganasan. Ana cuba menangkis bahawa para aktivis ditahan dan dibunuh.

Oh ya Allah.. Semakin ana cuba untuk tidak membayangkan, lambaian-lambaian tangan mereka, wajah-wajah mereka serta semangat mereka seolah-olah menari-nari di hadapan mata ana, meresap ke dalam hati, sekaligus melahirkan air jernih di kelopak mata ana. Bahkan, ana sentiasa gentar dan menggeletar untuk menerima berita para aktivis yang terbaru.

Ya Allah. Ana tidak sanggup lagi mendengar para aktivis terseksa, terbunuh, terbiar..

Ana tidak sanggup lagi menerima hakikat bahawa mereka bersusah payah ke sana, ditahan, kemudian terpaksa berpatah balik tanpa sempat memberi bantuan ke Gaza, tapi ana hanya duduk di sini, mendengar khabar dari jauh.. Oh Tuhan.. Mulianya mereka kerana dipilih untuk berjuang di jalan-Mu..

Bait-bait lagu Di Pondok Kecil bukan lagi satu ilusi tetapi ia adalah satu realiti yang terlalu sukar untuk dihadapi!

Jangan Putus Harap


Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku
(Al-Baqarah : 186)


Doa adalah senjata orang mukmin dan siapakah yang paling memegang janji daripada Allah?.Dan sungguh, selain memboikot, hanya itulah sahaja yang kita mampu lakukan buat masa ini. Kita tidak terpilih untuk menyertai perjuangan mereka pasti punya sebab yang tersendiri.

Kita di sini perlu berganding bahu, memerah keringat membuktikan bahawa umat Islam itu bersatu-padu, Umat Islam itu ibarat satu tubuh, andai mereka sakit, maka kita turut merasa sakit. Justeru, rasa sakit itu disalurkan melalui perbuatan. Boikot, boikot, dan boikotlah. Berjihad, berjihad dan berjihadlah. Lakukan sehabis daya kerana hakikatnya umat Islam itu bukanlah satu umat yang lemah. Bahkan umat Islam merupakan satu umat yang dipelihara Allah.

Mohon, mohon dan mohonlah pada Allah. Sesungguhnya Allah itu Maha Mendengar. Dia mendengar rintihanmu, Dia mendengar permintaanmu. Segalanya pasti akan dimakbulkan.

“Ana dah puas berdoa enti, solat hajat dah berapa banyak kali dah, tapi tak ada perubahan pun?”

Jangan sesekali berputus harap pada Allah.

Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir.
(Yusuf : 87)


Bukan Allah tidak mengabulkan doamu, tetapi Dia mahu melihat kesungguhanmu. Malah, jika kita renungkan semula, benar sabda Rasulullah s.a.w : Sungguh pelik bagi orang mukmin, kerana bagi mereka semuanya baik.

Mengapa semuanya baik? Mati pun baik kah?

Jika dilihat dari mata kasar, memang benar ia merupakan satu perkara yang menyeksakan.. Tapi renunglah dengan mata hati. Mereka yang gugur itu gugur syahid, mereka yang gugur syahid dijanjikan syurga, bahkan mungkin sedang bersenang-lenang di sana. Jika benarlah medan itu satu medan yang menyeksakan, ana pasti rakyat Palestin tidak akan mahu lagi untuk berjuang.

Bersangka baiklah saudaraku.. Janganlah berputus asa dari rahmat Allah kerana janji Allah adalah kepastian..

Di Pondok Kecil


Wahai abangku.. Ke mana ayah.. Ku rindu ayah.. ku cinta ayah...


Bait-bait lagu itu menjengah lagi ke dalam ingatan. Melihat dua situasi dalam satu masa yang sama, satu perkara saudara-saudara kita yang sedang berjuang bermati-matian menegakkan kembali martabat Islam, dan satu lagi perkara melihat saudara-saudara kita yang sedang menjatuhkan martabat Islam. Pergaulan bebas, maksiat dan pembuangan bayi. Ana menjadi semakin bingung, antara sedih dan risau. Antara di sana dan di sini..

Oh Allah, Selamatkanlah saudara-saudara kami, selamatkanlah ya Allah, Selamatkanlah ya Rahman, selamatkanlah ya Rahim.

Saudaraku.. Tidak mahukah kalian mendokong ana tatkala lemah, menasihati ana tatkala ana tersasar, menghiburkan ana dengan kalamullah tatkala ana gundah, jua mengingatkan ana akan azab Allah tatkala ana terlalu gembira...

Saudaraku... Semoga kita bersatu di Jannah kelak!

Ana rindu pada kalian....

Wallauhu’alam..

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .