Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Sunday, April 15, 2012

Pengajaran Kehidupan


Assalamualaikum^^

Rasa macam dah lama tak update blog.

Hari ni, saya ada cerita menarik nak dikongsi bersama..

Rasanya semua dah tau, saya cuti 3 bulan sampai bulan 6. Apa? tak tahu? Er,er, ni saya bagitahu lah ni :')

Maka saya sedikit bosan terperap di rumah. Jadi, secara spontan saya telah mengajak kawan-kawan sekolah rendah(10 tahun terpisah) untuk berjumpa.


Yang hadir hanyalah 4 orang termasuk saya. Dan saya seorang yang beragama Islam. 2 orang berbangsa Cina dan seorang lagi India. Di sinilah ceritanya bermula...

Saya namakan gadis cina pertama sebagai A. Gadis cina kedua sebagai B, dan gadis India sebagai C untuk memudahkan penceritaan.

Banyak perkara yang membuat saya terharu, malu dan bermacam lagi rasa tatkala bersama mereka.

Situasi 1

Saya : Where we want to eat for lunch? Is there any restaurant in Persada?

B : I think there is a Malay Restaurant there.

Oh saya rasa terharu. Mereka sangat hormat dan peka bahawa saya perlu makan makanan yang halal.. :')

Situasi 2

Setelah penat berpusing-pusing sekitar PC Fair..

saya : tak apa ke ni... kesian korang penat jalan.. (sebab nak cari barang saya)

A dan B : You think too much Mas, it's okay with us.

Saya terharu lagi. Mereka selalu biarkan saya berada di tengah-tengah ketika berjalan supaya saya tidak hilang dalam lautan manusia :')

Situasi 3

Kami bergerak ke City Square JB untuk menemui C.

Saya : Have you take your breakfast, yet?

C : *Senyum, geleng (Dia baru sahaja selesai bertugas)

Saya : Come on, let's eat.

B : Mas, you decide lah. You have to eat the halal foods right?

Terharu lagi.

Situasi 4

Kami pergi ke food court. Saya dan A pergi berjalan dari satu kedai ke satu kedai mencari makanan.

A : I think i'll go to the western.

Saya : Yah, me too.

A : er, is it okay with you?

Saya : why?

A : Is it halal?

A tengok-tengok kedai tersebut.

A : Yeah, it has the halal logo. So you can.

Saat ini saya rasa nak menangis kerana orang bukan Islam lebih cakna lagi tentang halal haram daripada saya, sedangkan saya berasa yakin, kononnya semua kedai makan di Malaysia diiktiraf halal. Allah...

Ketika sedang makan, A tanpa rasa geli atau apa mengambil sedikit kentang goreng yang berada di pinggan saya. Ya, berkongsi. Tanpa rasa geli. :')

Situasi 5

Kami berjalan lagi.. mencari tempat untuk berbual panjang.

Tiba di satu tempat, kami mahu ambil gambar bersama. Di sebelah kami, ada pasangan melayu dan mungkin juga Islam sedang asyik bermesra.

Saya : I think we should ask someone to take our picture.

C: Yeah, can we ask that abang? *tunjuk ke sepasang kekasih di sebelah.

Saya : I think they are too busy?

C : You try approach him.

Melihat saya diam,

B : Aiya, Mas must be shylaa..

... Dan mereka mencari orang lain.

Hakikatnya saya malu kerana pertama - orang Islam sendiri dengan terang-terangan menunjukkan sikap yang tidak baik. Sedangkan kami, khususnya mereka tidak langsung mempunyai kekasih. Mereka kata tanggungjawab kepada keluarga sendiri masih belum selesai.

Mereka kata lagi tak sampai hati mengecewakan ibu ayah yang telah menjaga mereka sejak kecil dan membesarkan mereka.

Pang!

Ya saya rasa seperti ditampar-tampar. Allah... indahnya memiliki hati selembut itu. Indahnya jika semua umat Islam juga berfikiran begitu.

Jangan salah faham, saya tak kata orang Islam tidak bagus... tapi saya malu kerana orang bukan Islam yang seolah-olah lebih memahami Islam.

Dan ayat mereka yang masih segar di ingatan..

C: You know, i dont really have friends in Singapore. I just go to work and go back home.

A: Why?

C: Because they are very..you know... they smoke... they have child but no husband..

B : You better not to join them, or you will get influence.

Dan juga....

C : You know what.. my job .. you have to wear heavy make ups - eye shadows, very red lipstics, yeah you know..like a prostitute. But i dont want to do that and i never wear those make up!

Hati ini menangis lagi.

Allah, berikan mereka petunjuk dan hidayahMu.

Dan berilah kami(orang Islam) Kefahaman tentang AgamaMu.

Wallahu'alam.

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .