Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Wednesday, April 18, 2012

Si Kain putih

Bermulanya sebuah kisah di petang yang heninggg... *krikk krikk...* Bunyi cicak



"Kak wawa, ni Al-Quran Kak wawa eh?"

"Ya Adam."





"Kenapa Kak wawa cium Al-Quran ni?"

"Sebab kak wawa sayang... Ni kan dari Allah... kak wawa sayangggg Al-Quran. Adam sayang tak?"



"Adam pun sayanggggg Al-Quran."

:')

Cerita bersambung... *Uuukk..uukkk* Cicak sudah tercabut ekor

"Adamm.. meh sini tengok kuda." Saya mengajak Adam, 'menonton' kuda di Youtube.

Adam akur, duduk di ribaan. Pantas, tangan saya menaip

Perang Badar.

Dan..keluarlah video perang badar. Adam seronok sungguh tengok kuda perang-perang. Saya pun terfikir satu video yang menarik.

"Adam nak tengok lawan-lawan? Tapi tak ada kuda."

"Nakkk"

Fuh,selamat.

Saya pun buka video ini :



Dan berlaku satu perbualan.

Adam : Kak wawa, sedap lagu dia.

Saya : Ye ke?

Adam : A ah.

Adam turun dari ribaan dan berdiri di sebelah.

Adam : Kak wawa, kenapa dia tembak-tembak api?

Saya : Oh.. dia nak lawan orang jahat. Yang gemuk tu yang jahat, yang naik kapal cantik orang jahat.. tengok tu dia pakai baju berat-berat dah tak boleh berenang.. orang baik pandai kan? Nanti Adam belajar swimming dengan tembak-tembak panah eh?

Adam : A ah... Adam dah belajar swimming.

Adam khusyuk melihat video..

Adam : Cepat cepat cepat!

Adam menepuk-nepuk tangan sewaktu kedua-dua pihak sedang bertarung

Ketika pihak musuh Islam sudah tewas dan tenggelam... Adam menjerit kesukaan.

"YEAYY YEAYY... ORANG BAIK MENANG. YEAYY!" Tangannya ditepuk-tepuk lagi sambil melompat-lompat.

Saya buka lagi satu video :



Pom! Pom!

Satu sekolah di bom. Pastinya di Palestin.

Bulat mata Adam melihatnya.

Adam : Kak wawa, kenapa dia bom sekolah budak tu?

Saya : yang bom tu orang jahat... kesian kan budak tu, kat sekolah Adam ada tak kena bom?

Adam : Tak ada, cuma ada cikgu marah je. (Oh jujur sungguh!)

Saya : Ha..tengok sekolah kena bom pun budak tu nak juga pergi sekolah.

Adam melihat lagi..

Tiba-tiba ..

Adam : Kak wawa, nanti Adam nak belajar tembak-tembak, Adam nak lawan orang jahat. Kak wawa ikut eh?

Saya : Okay.

Adam : Nanti Adam nak naik kereta kebal.

Saya mendiamkan... Tatkala video menunjukkan budak perempuan itu menggenggam seketul batu..

Adam : Kak wawa, kenapa dia ambik satu batu je?

Aaaa. Adam adam, kenapa suka bagi soalan cepu emas?

Saya : Sebab dia jumpa satu batu je -.-"

Dan tatkala kereta kebal itu berundur...

"HA HA. ORANG JAHAT TAKUT"

"A ah, orang baik berani kan?"

Adam mengangguk.

***

Tatkala itu, saya teringat pada satu pesan Rasulullah :

Anak-anak adalah ibarat kain putih, maka ibu bapalah yang mencorakkannya menjadi yahudi, majusi atau nasrani


Waktu melihat video, Adam kelihatan amat marah pada orang jahat yang ada...dan hakikatnya itu adalah fitrah. Ketika kita kecil dahulu, hati yang bersih itu amat benci pada kejahatan...

Jadi,ibu bapa, kakak-kakak, abang-abang, semuanya... jadilah kreatif dalam mengekalkan fitrah yang bersih itu..

Jangan ajar anak kecil itu nyanyian,tarian yang melalaikan... Ajarlah dia mengenal Tuhan.
Jangan ajar anak kecil itu takutkan hantu yang bukan-bukan... Ajarlah dia takutkan Tuhan.
Jangan ajar anak kecil itu mengidolakan duniawi... Ajarlah dia meminati ukhrawi...

Kerana anak kecil itu adalah aset buatmu ke syurga....

Didiklah dengan penuh hikmah, agar kelak dia membesar menjadi seorang yang berhikmah :)

Didiklah anak agar menjadi Muslim dalam erti kata yang sebenar.

Macam mana didik anak dalam Islam? Dari umur sekian ke sekian didik bagaimana? Ha.. siapa tahu? siapa nak tahu, sila beritahu saya... rasanya dah panjang post ni.. :)

Wallahu'alam



2 comments:

Wawarah Saidpudin said...

macammana ye kak mastura nak didik anak? nak dgr pgalaman akak jge anak2 ni.. heheheh ... :)

Mastura Mohd Yusuf said...

hehe... wawa, disebabkan nama kita sama. jadi, akanku buat satu entri khas untuk anda, siap tag di facebook. special treatment :)

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .