Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Sunday, May 20, 2012

Menangis dan Melangkahlah




Aku Ingin Segala Galanya damai
Penuh Mesra Membuah Ceria
Aku Ingin Menghapus Duka Dan Lara
Melerai Rindu Di Dalam Dada


eh eh.

hai kawan kawan.

Assalamualaikum wbt.

Hari ni saya rasa macam nak cerita sesuatu. Mungkin boleh juga jadi tips buat kawan-kawan semua. Tapi, kalau anda bukan seorang yang suka melihat tulisan, bolehlah berhenti setakat ini. T_T

Macam ni.. Pada Zaman Dahulu

Air Mata

"Tsk Tsk nangis berhingus"

Ya. Saya suka menangis. Atau dengan kata yang lebih sopan, saya mudah sangat menangis. Kadang-kadang menjadi kesukaran ye kawan-kawan, bagaimana pula mahu maintain macho di khalayak ramai.

Jujurnya, entah kenapa saya senang sangat menangis. eh seperti ayat di perenggan atas. Maafkan saya. Jadi, ketika saya di tingkatan 4, Allah izin saya ke MRSM Muar (hai warga mrsm muar!). Periksa, student life.. siapa yang tak tahu, semuanya membebankan. Apatah lagi di MRSM, anda perlu bersaing dengan sengit, suasana asrama pula, kalau tak pandai give and take memang boleh jadi gaduh.

Nak dijadikan cerita, masa periksa besar, kawan-kawan dapat banyak A, 9A, 10A, dan saya yang pada waktu itu berasa amat rendah diri kerana mendapat 7A.

Saya menangis. Bukan sebab saya nak menangis, tapi sebab fitrahnya hati saya mudah menangis.

Kawan-kawan saya yang ohsem dan baik-baik belaka datang merapati saya.... dan apa mereka cakap? adakah mereka cakap :

"janganlah nangis, oklah tu resultnya.."
"La... dahlah, life has to go on.."

Tidak tidak. Wrong answer.

Mereka datang rapati saya, kesat air mata saya, pegang bahu saya dan berkata :

"MAS, LAGI SETITIK AIR MATA KAU JATUH, AKU LEMPANG KAU."

Pang! rasa seperti halilintar menyambar bumi Walaupun mereka tidaklah melempang saya, tetapi ayat itu membuatkan saya tersedar.

Eh kenapa lemah sangat aku ni.
Eh aku ni tak pandai bersyukurlah.
Eh ada orang yang keputusan lagi teruk tapi masih tersenyum dan bersyukur.

Dan ayat itu buat saya tersenyum... Mereka juga tersenyum, walaupun saya lihat ada takungan air di mata mereka juga mungkin sebab terpengaruh dengan saya yang menangis.

Saya Hari Ini

Jadi, jika anda bertanya pada saya, : Adakah sekarang saya dah jadi kuat dan tak mudah menangis?

Jawapannnya tentulah TIDAK!

Sabar jangan baling tepung dulu.

Ya. Saya belum lagi menjadi kuat, hati saya fitrahnya masih begitu... tapi saya sudah menjadi kuat,sekurang-kurangnya lebih kuat daripada dahulu.

Bila dilanda musibah atau kesusahan tentu sahaja saya menangis. Tapi setakat itu sahaja, kemudian teruskan langkahan dan tidak menoleh ke belakang lagi.

Jadi jika anda tanya saya, apakah kita tidak boleh menangis?

Boleh. Untuk apa Allah ciptakan air mata? Bukan hanya bahagia yang wujud di dunia.

Jadi sahabat-sahabatku yang diredhai Allah... Andai ditimpa kesusahan, ditimpa musibah... Menangislah sepuas hati agar ringan sedikit bebanan yang ditanggung. Tapi jangan jadikan tangisan itu sebagai satu kelemahan. Jangan jadikan tangisan itu sebagai penghenti langkahan kaki anda. Jangan jadikan tangisan itu sebagai penyebab kejatuhan anda.

Jika dahulu saya asyik dengan menangis, di mana saya sekarang?
Jika dahulu saya asyik mengenang kesedihan, adakah sekarang saya mampu menaip ini?

Tangisan tidak mampu menyelesaikan masalah, ia hanya membantu meringankan beban di dada.

Jadi, habis sahaja menangis, buat perancangan untuk terus berlari di medan ini. Di hadapan sana..masih banyak peluang yang menanti. Allah tutup satu pintu buat kita, tapi Allah buka 10 lagi pintu yang lain... Cuma kita yang terlalu lama memandang pintu yang tertutup itu..

Ya, medan ini, dunia ini tidak pernah mudah... Tapi kita sentiasa ada Allah yang menjaga.

Jadi, bila menangis lagi.. tepuk dada, tepuk bahu dan katalah pada diri :

wahai diri,

Allah menguji tanda kasihnya Dia kepada kamu,
Ujian itu tanda ingatannya buat dirimu,
Lalu andai ada air mata yang mengiringi,
Biarkan ia terus berlari,

Dan selepas itu,
Tersenyumlah kembali.

Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. (Al-Bagarah : 286)

Wallahu'alam

2 comments:

Cahaya Imtiyaz said...
This comment has been removed by the author.
Cahaya Imtiyaz said...

Allahuakbar, semoga tabah :)

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .