Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Sunday, December 23, 2012

Lupakan.


“Mas ingat tak akak kata kalau tak maafkan dan lupakan kesalahan orang hati jadi tak tenang?” Kakak sebilik tiba-tiba bersuara, mengingatkan saya perihal perbualan selepas solat Subuh tadi.

“A ah, kenapa kak?” Berkerut dahi saya cuba memahami apa yang cuba disampaikan.

"Mas, tadi akak dengar tazkirah kat ikim, ada ustazah tu kata, satu hari dia rasa sesak sangat dada, lepas tu dia buka Al-Quran, terus terbuka surah Taha, lepastu dia rasa mcm Allah bercakap dengan dia.

"Cakap apa kak?"



“Ustazah tu cerita dalam cara yang mudahlah, dia kata… dia rasa Allah tengah cakap, kenapa kau ni tak sabar, kau sabarlah, bangun sebelum fajar, lepas tu banyakkan berzikir… kenapa kau nak fikir orang lain punya kelebihan, sedangkan Aku tengah uji mereka, itu urusan Aku…kau buat urusan kau jelah..”

Saya diam mendengar. Seronok diberi simbahan nasihat dengan cara yang santai.

Melupakan

“Entahlah Mas, kenapa ye kita susah sangat nak lupakan apa orang cakap kat kita, apa orang buat kat kita, kadang-kadang kita maafkan, tapi kita tak boleh nak lupakan.”

“Itulah salah satu tanda hati tak tenteram.” Saya cuba balas seringkas mungkin.

Akak tersebut diam. “Betulkan Mas, bila kita masih terfikir, hati kita tak ada ketenangan.”

Saya mengangguk. Menyetujui kata-katanya. “Dan ilmu pun susah nak masuk.” Ayatnya saya sambung sedikit.

Melihat kerutan di wajahnya, saya menyambung kata, “Dulu, sebelum mula kelas, pensyarah suruh kitorang bersihkan hati.”

“Biasalah..manusia, memang suka ingat benda-benda yang orang buat kat dia, tapi bila kita dah boleh lupakan, di situlah kita dapat ketenteraman..kalau tak, hati kita kotor, tak tenteram, ilmu pun susah nak masuk.”

Akak yang solehah itu mengangguk-angguk. Bila saya sudah dewasa nanti, ingin saya jadi sepertinya, sentiasa meraikan pendapat dan nasihat orang lain walaupun orang yang lebih muda daripadanya…

“Tapi, macam mana nak lupakan, Mas?”
“Kalau rasa nak teringat kejahatan dia, ingat balik semua kebaikan yang pernah dia lakukan.”

Kami diam. Masanya untuk muhasabah dan refleksi diri masing-masing.

Sehelai Kertas Putih

Semua orang tahu analogi kertas putih..

Kawasan putih yang banyak selalu dilupakan apabila ada satu titik sahaja noda hitam. Namun, teori tak semudah praktikalnya.

Manusia biasa, susah melupakan kerana itu kita semua diseru agar menjaga hubungan sesama insan. Hati yang rajuk sukar untuk dipujuk.

Tapi… kita kan khalifah Allah, jom berusaha jadi manusia yang luar biasa. Jom ingat balik kesusahan dan kepayahan Rasul yang mulia. Jom teladani bagaimana kekasaran dibalas kelembutan dan kejahatan di balas kebaikan.

“Ahhh itu Rasulullah…”

Ya, tapi Rasul itu juga manusia biasa, bezanya baginda adalah baginda mempunyai jiwa yang LUAR BIASA.

Kalau kita taknak contohi Rasul, siapa lagi yang kita mahu contohi?

Serulah Kepada Kebaikan

“Last sekali ustazah tu kata… kalau nak buat baik, ajaklah semua, keluarga, kawan-kawan, takkan nak jadi baik sorang je.”

Saya senyum. “Kak, kalau bangun tahajud, jangan lupa kejut ya.”

Senyuman saya dibalas. Entah, bagai ada satu renjatan elektrik masuk senyap ke dalam hati. Mengenang dosa yang menggunung tinggi.

“Akak…”

“Hm?”

“Ustazah tu rasa Allah tengah bercakap dengan dia, kita rasa, Allah tengah beri pesanan kat akak, sebab tu akak terdengar tazkirah tu.”

Dia senyum lagi, “Hidayah tu kan Mas… kalau tak cari kita tak dapat, kalau dah dapat, jangan dilepas.”

:’)

Bilakah saatnya kita akan dipanggil Ilahi, entah tiada siapa yang pasti. Hanya yang kita mampu… teruslah bermunajat dan berjalan dalam cintaNya….

Mari mencari dan mengejar terus kasih Ilahi, sayangnya Dia tidak bertepi, kasihnya Dia tiada berhenti……

Wallahu’alam

5 comments:

NadyaBubble said...

Aah, selalunya susah untuk kita lupa salah orang :(

Mastura Mohd Yusuf said...

Jom kita sama-sama practice buat dua perkara ni :

1)lupakan kebaikan kita pada orang lain
2)lupakan kejahatan orang pada diri kita

:)

nur said...

insya'allah....

ZaraNaira said...

Salam. Saa suka penulisan awak. keep it up. Barakallah.

Mastura Mohd Yusuf said...

Terima kasih... Moga Allah sayang saudari selalu :)

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .