Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Thursday, December 6, 2012

Rendah Diri?



"kita ni hakikatnya ibarat baju, baju yang tak ada nilai.. yang bagi nilai pada kita adalah roh dalam badan ni..." Suara lecturer di hadapan menusuk ke kalbu.

Sejenak, kami tertanya-tanya, apa yang cuba disampaikan?

"Kamu.." Tangannya mengarah ke seorang pelajar, memberi maksud agar bersedia menjawab soalan yang bakal ditujukan..

"Kalau jual daging kamu kat pasar, berapa harga dia?"

Pelajar tersebut tercengang-cengang. "Aaaa.."

"Kalau daging lembu berapa ringgit? katalah RM15... kalau kamu jual daging manusia, pergi pasar dan jerit.. daging manusia! daging manusia! agak-agak berapa nilainya?"

Soalan yang lama belum dijawab, diberi lagi soalan yang baru. Aduh. Betul-betul menguji minda ni..

kami tersengih-sengih. Masakan ada orang mahu membeli daging manusia?

"Tak ada nilai kan?" Pensyarah yang baik hati tersenyum.

Kami mengangguk.

"Jadi apa yang kita banggakan dengan diri kita ni?"

Kami menunduk... ya, apa yang kita banggakan?

Merendah Diri

Ramaii orang sangka dia dah cukup merendah diri, tapi hakikat yang sebenarnya semua orang sudah meluat dengan gelagatnya.

"Result aku biasa je, ala 3.9 jeee.."

"Aku tak kaya pun, cuma mak akulah masukkan duit rm1000 sebulan, aku tak minta pun."

Nah,

itu bukan rendah diri, itu bentuk bangga diri dalam bentuk rendah diri(hehe pening kan?"

kadang-kadang, kita perlu perhatikan ayat kita.. kalau dah tak tau nak cakap apa, cukuplah sekadar Alhamdulillah...

saya ada satu cerita :

satu hari, roomate saya tengah gosok baju. Baju dia sungguh cantik-cantik semuanya, saya pun tegur, "Kak, cantiknya baju akak."

Dia tersenyum.

"Baju akak semuaa cantik-cantik."

"Alhamdulillah, segala puji bagi Allah sahaja. ok? SAHAJA." sambil tersengih dia berbicara.

Tersentak saya sebentar, dalam gurau ada input yang cuba disampaikan. Dalam tenang, dia merendah diri....

Mencari Salah Manusia

Waktu saya ke kelas berikutnya -aqidah dan akhlak islamiyyah, ustaz yang tenang di hadapan bersuara..

"Kita sebenarnya tidak merendah diri selagi mana kita merasakan ada orang yang lagi teruk dari kita (dalam berbuat dosa)"

Sekali lagi, macam loading maklumat tu nak masuk dalam minda -,-"

"Kalau kita datang kelas lambat, dalam hati kita kata..ala aku baru datang kelas lambat, ada orang tu langsung tak datang! itu maknanya awak belum rendah diri lagi.." Mujur ustaz yang soleh seperti memahami kami yang blur sekejap dan menerangkan maksud kata-katanya.

Ya, kita selalu kan bila dah buat salah, cuba pujuk hati sendiri dengan cari salah orang lain...

itu bukan rendah diri, itu namanya kita rasa diri kita bagus. Bila kita rasa diri kita bagus, mulalah kita akan cari salah orang lain... itu salah, ini salah.. sedangkan kita tak cuba bertanya dan memahami.... kita terlupa bahawa setiap orang pasti ada masalah mereka sendiri...

Maka, marilah tanya pada diri kita sendiri :

Sudah rendah dirikah kita, apa yang kita banggakan sangat dengan diri kita ini yang hakikatnya tidak bernilai?

"Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong; sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri". [Surah Luqman, ayat 18].

wallahu'alam

1 comment:

muhammad fakhar muhammad nur said...

As Salam, i am currently conducting a survey about mosque in Malaysia for my master thesis. it would be a big help if u could help me to answer the survey. Thanks in advance.
https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dGhMa19JeDlpZ04xajZTVnROYVl2cWc6MQ#gid=0

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .