Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Thursday, February 21, 2013

Mendidik Sabar, Memupuk Redha.




"Eh, kenapa ni..." Handphone yang berada di tangan saya pada ketika itu tiba-tiba hang.

Ah, sudah...

Beberapa minit kemudian, ia terpadam. Bateri habis.

"Em, sebab bateri kot. Takpelah nanti sampai bilik charge." Ayat yang lebih kepada memujuk hati sendiri itu saya cakap berulang kali.


Tetap Begitu

Saya charge handphone dan punat on saya tekan. Alhamdulillah, boleh on.

Tapi..... sampai saja pada homepage, terus hang kembali. Saya cabut bateri. Pasang, on.

Masih hang.

Saya cucuk cable ke laptop dan cuba buang aplikasi yang mungkin merosakkan handphone kesayangan saya.

Masih hang.

Berjam-jam saya menunggu dan hingga kini, handphone saya masih dalam keadaan 'sakit'.

Bibir mudah menutur sabar...

"Mas, dah okay ke handphone?" Kakak sebilik saya, kak Faiqah bertanya. "Kalau tak okay, pakailah handphone akak dulu.."

Saya senyum, "Kejap, nak cuba lagi."

Masih berharap... Dan apabila keputusannya masih sama, FAILED! Saya perasan ada butir jernih yang bertakung di kelopak mata. Saya kesat sedikit, tapi kakak sebilik saya lebih pantas melihat.

"Kau okay ke mas?" Kak Jamilah pula bersuara, "Akak tak bolehlah tengok kau nangis macam ni, nanti akak nak nangis jugakk.."

Saya cuba mengukir senyum.

"Takpe mas, nak nangis tu nangis je. kitorang tak nampak. Kau luahkan je." Kak Faiqah pula bersuara.

Dan tangis saya pecah jua. Mungkin nampak masalah biasa, handphone rosak. Tapi nilai di sebalik handphone itu mungkin hanya saya dapat merasa....

Handphone itu hadiah daripada abah saya kerana keputusan baik yang Allah kurniakan buat saya. Mengenangkan jerih perih abah menghadiahkan gadget itu, saya jadi pilu.

Ah. Memang mudah menutur sabar, tapi hakikatnya hati yang terluka siapa yang tahu?

Saya menangis lagi.

Kak Jamilah menyelak-nyelak sebuah buku. "Mas, baca ni. Muka Surat ni je."

Saya menuruti.

Mendidik Sabar, Memupuk Redha

Membaca bait-bait yang tertera pada buku tersebut, saya tersentak. Umpama satu curahan dingin air memasuki relung hati... Ia kembali damai.

Ceritanya lebih kurang begini,

Ada seorang ulama' yang pintar berjalan-jalan dan terjumpa seorang fakir yang sedang bersedih, lalu beliau bertanya, "Wahai saudara, mengapa kau bersedih?"

"Aku mahukan sepuluh ribu."

Ulama itu tersenyum dan berkata, "Mahukah kamu kalau diberi sepuluh ribu tetapi hilang penglihatan?"

"Tidak!" Jawab si fakir.

"Mahukah kamu kalau diberi sepuluh ribu tapi hilang pendengaran?" Tanya Ulama' itu lagi.

"Tidak!"

"Lihat.. kamu telah diberi dengan sesuatu yang lebih baik daripada sepuluh ribu, tapi kamu masih tidak bersyukur?"Soalan terakhir itu menyusuk kalbu si fakir..

Dan juga saya :')

Benar, macam-macam dah Allah beri, tapi Allah tarik satu nikmat saya dah menangis sedih...Lemahnya saya.
Benar, macam-macam Allah beri tanpa saya meminta, tapi Allah 'nak balik' satu nikmat saya terduduk lese...Lemahnya saya.

Mungkin juga Allah nak uji saya, selama ni saya kata sabarlah, sabarlah, sabarlah! Allah nak tengok pula, saya sabar ke tidak, ke saya ni pandai cakap je buatnya tidak :')

Maka... mendidik sabar, memupuk redha bukannya sesuatu yang mudah..tapi ia juga bukan sesuatu yang mustahil.

Mendidikk sabar, memupuk redha...bukannya sesuatu yang enteng, tapi ia adalah benteng diri daripada pujukan syaitan.

Mendidikk sabar, memupuk redha...selalunya menggamit resah, tapi di pengakhiran segala..ia adalah sesuatu yang indah.

Dan ingatkan pada diri :

“Apa yang di sisi kamu itu akan hilang dan apa yang di sisi Allah itu yang kekal. Dan akan Kami berikan kepada orang-orang yang sabar itu pembalasan, menurut yang telah mereka kerjakan dengan sebaik-baiknya“ -“ Surah An-Nahl :96

Heii Allah tengah cakap dengan kita tu. A ah, dengan saya, awak..semua.. Allah kata, kalau sabar Allah akan beri pembalasan yang baik..

Senyum. :)

Wallahu'alam

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .