Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Saturday, February 23, 2013

Tiket ke Syurga

opps nak ke syurga bukan dengan motor.. :)

"Adam, cepat solat, kalau solat dapat masuk syurga." kata ibu kepada Adam.

"Mak.." Tiba-tiba Adam bersuara, "Kat syurga ada legoland tak?"

:')

Manisnya Iman

"Aku pelikla macam mana orang boleh solat lama-lama, bangun tengah malam lagi solat, eh tak penat ke?"

"Itulah manusia yang rasa manisnya iman."

"Ha, manisnya iman? macam mana tu?"

Senyum.

Manisnya iman, ia sangat subjektif, takkan mampu diterangkan dengan kata-kata. Manisnya iman hanya akan dapat dirasa dengan hati, bukan dengan lidah.

Sama seperti manisnya madu.

"Madu rasa apa?"

"Manis."

"Manis tu macam mana?"

"Ala, macam gula tu."

"Eh jap jap gula tu rasa macam mana?"

"Macam madu."

"Madu rasa apa?

"Manis."

!@#$#^#$^#^#

Oh memang sukar mahu diterangkan. Jadi marilah rasa sendiri. Macam mana nak rasa? Selalulah pujuk hati menyayangi Ilahi. Lebihkan Allah dalam segala hal, kalau ada masalah pun mengadulah pada Allah dahulu sebelum mengadu kepada manusia lain.

Berkumpul dengan orang soleh, lazimkan istighfar dan membaca Al-Quran, kalau terasa syaitonnirrojim banyak sangat dan malas nak baca banyak-banyak Quran, cukuplah mulakan 1 hari 1 muka surat, dan upgrade lagi upgrade lagi.

Ingat, istiqamah tu bukan bermakna sekadar buat sikit je lepastu malas nak majukan diri, tapi kekalkan yang sedikit itu dan berusaha untuk tambah lagi amal dari sehari ke sehari...

Dan akhirnya..... Rasailah manisnya iman, lebih manis dari senyuman.

Menempah Tiket Ke Syurga

"Macam mana nak tempah tiket tu? boleh booking online ke?"

Ehem.

Salah, tak ada sistem online kat sini, tapi bukan susah nak tempah tiket ke syurga,tak perlu beratur panjang-penjang, tak perlu berpeluh-peluh menunggu giliran, eh seperti iklan pula.

patuhi sahajalah arahan Allah, jauhi larangannya..

"Ala, kenapa pulak macam tu. Susahlah.."

Ya, mujahadah melawan nafsu tu ada susah sikit, tapi kita usahalah untuk lawan dan Allah memandang kepada usaha kita.

"Kalau Allah baik, kenapa Allah tak buat syurga je tanpa neraka?"

Okay, cuba bayangkan ibu anda suruh anda kemas rumah,balik awal dan jangan nakal-nakal.. Tiba-tiba anda sepahkan rumah, balik lewat dan buat masalah kat sekolah.. Adakah ibu anda akan kata,

"Ala omey omey anak ibu nakal-nakal lawan cakap ibu, meh ibu belanja makan."

atau ibu anda akan denda atau rotan anda?

Begitulah... Allah Yang Maha Mengetahui tahu bahawa bukan semua hambaNya akan amanah memegang tugas sebagai seorang khalifah. Pasti akan ada yang culas. Ada perogol, peragut, perompak dan sebagainya..

Maka adilkah jika mereka tak diberi hukuman yang setimpal di dunia(terlepas dari hukuman), dan kemudian di syurga anda yang baik masuk sama-sama dengan 'si dia' yang banyak buat kejahatan di dunia. Mungkin dia yang meragut beg tangan anda atau merompak rumah anda.

saat itu, pasti anda akan tertanya... Adilkah Allah?

:) Lihat, Allah Maha Adil kan?

Jadi, jomlah jadi soleh/ah dan tempah tiket ke syurga ramai-ramai jom. Nanti boleh borak lama-lama, tak ngantuk punya ;)

Nak apa, minta je

Suatu hari saya bertanya Adam, "Adam, kat syurga ada legoland ke?"

Adam sengih."Taklah kak wawa... nanti adam kata LEGO! lego pun datang kat Adam."

Oh so sweet.

Nanti kat syurga nak apee cakap je, hatta arak pun menjadi halal di syurga. Tengok, kita sabar kejap je kat dunia ni untuk bahagia yang kekal abadi...selamanya.

Mau ka? ;)


Dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh, Kami akan masukkan mereka ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya, sebagai janji Allah yang benar. Dan siapakah yang lebih benar perkataannya daripada Allah? (An-Nisa' : 122)

Wallahu'alam

1 comment:

Amsyahril Syahril said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi kami di:

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Kami memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .