Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Sunday, November 8, 2015

Stress atau tidak?


Dah lama teringin nak main flight simulator, tapi ada je halangan.

Hari ini Allah izin perlu berlepas dari airport Subang, kebetulan sampai airport awal, pergi jalan-jalan ke tempat flight simulator, check slot penuh.

Tapi bila Allah kata ada rezeki kau -- adalah jua. Ada satu sahaja slot kosong, untuk durasi masa 20 minit, betul-betul pada waktu saya tiba. Alhamdulillah. 

Maka pilot yang baik hati pun menerangkan dengan bersungguh-sungguh, dari skrin sehingga ke pedal.

"Oh, saya kena tekanlah pedal ni nanti?"

"A ah."

"Tapi kaki saya tak sampai."

"Haha ke depankan sikit kerusi"

Kerusi di tolak sedikit ke hadapan.

"Okay are you ready? Anything to ask me before we fly?"

"Saya tak pandai bawak. Kalau crash macam mana?"

"Haha takpe it is my duty to guide you."

Simulator dilancarkan. Kapal terbang mula berlepas.

"Okay perhatikan bar tu. Maintain kat dot tu." 

"Ish ish susahnya." Saya merungut. Kapal terbang senget ke kiri kanan.

"Rileks rileks jangan stres"

"Memanglah stresss"

"Kalau stress tak boleh bawak, bawak flight kena rileks" Sang pilot memberi nasihat.

"Oh ye ke? Okay." Saya menarik nafas. Mula menenangkan diri.

Kapal terbang kembali stabil. "Yes good, very good. Kan dah kata jangan stres"

Saya senyum, terus otak mula menyamakan situasi itu dengan kehidupan sebagai seorang manusia. Hakikatnya kita memandu kehidupan kita di dunia ini. Stres, penat -- memang itu perasaan biasa di dunia yang kita sedar tak kekal selamanya. 

Untuk kekal stres dan jadi tidak mampu mengawal kehidupan sebaiknya, atau kembali tenang dan mengawal kehidupan dengan baik -- ia sungguh-sungguh terpulang pada kita. 

Kekal stres dan terhempas, atau tarik nafas, bertenang dan kembali jalan lurus -- ia tertakluk pada pilihan kita. 

Percayalah bahawa Allah tak pernah tinggalkan kau sendiri, hey sedangkan pilot ni pun bantu penerbangan hingga kapal terbang tak terhempas, takkan Allah begitu kejam biarkan kau lalui kehidupan sendirian hingga kau putus harapan? 

Bersangka baiklah pada Tuhan, ia tak pernah merugikan. Hingga sampai ke satu titik --

"Oklah overall you control the flight quite good cuma landing je tak smooth"

Hingga kita mendarat dengan selamat. Mendarat dengan penuh keazaman tersemat. 'Mendarat' di hadapan Allah dan berkata --

"Allah, terima kasih. Segala tekanan, luka, kecewa serta calar yang aku lalu dahulu membuatkan aku terus berdiri. Lebih matang. Lebih cinta. Lebih dekat dengan Engkau."

Hey, takkan nak pilih terhempas dan biarkan syaitan bersorak gembira? 

Er, entah. Pilihan sungguh di tangan kau sendiri. Pilihlah yang kau rasa baik. Dan aku harap kau pilih untuk sentiasa bersama dengan Allah Yang Maha Baik.

Thank you pilot for the guidance and teachings, i learned, a lot and most importantly thank you Allah for this opportunity.

Salam cinta. 

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .