Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Friday, December 25, 2015

Bila kita tunaikan hajat orang..



Suatu malam -- saya, abang dan adik lelaki duduk di ruang tamu bersama-sama emak. Tiba-tiba emak bersuara memulakan cerita tentang arwah datuk kami,

"Tau tak, arwah embah idris dulu baik sangat."

Kami mengangguk, sekadar membiarkan emak bercerita lanjut. Mungkin di hatinya terbit rasa rindu pada sebatang tubuh bergelar ayah. Mungkin juga ini tabiat biasa emak yang suka bercerita semenjak kami kecil hinggalah sekarang (dan sikap ini diwariskan kepada saya, hehe)

"Ada satu hari tu embah dapat bonus, lepastu ada sorang pakcik ni datang kata ada orang nak jual lembu-lembu yang dia ada, pakcik ni memang minatlah bela lembu..Lepastu embah bagi semua duit bonus dia." Emak berhenti sejenak, kemudian menyambung kata ;

"Tak berapa lama lepastu, pakcik tu datang menangis-nangis jumpa embah, dia kata orang yang nak jual lembu tu tipu je, duit dah lesap, lembu takde pun." 

Satu-satu wajah kami emak pandang lembut, "Kalau awak semua jadi embah, apa yang awak buat?" Soal emak. Seperti biasa, emak gemar menguji kami, tidak semuanya disuap ke mulut. 

"Em.. let by gone be by gone," Jawab saya ringkas.

"Awak pulak?" Tanya emak kepada abang sulung saya.

"Dah takde rezeki nak buat macam mana, cuma lainkali hati-hati je lah."

"Ajim pulak?"

"Dah suratan takdir…."

"Salah. Semua salah." Emak membalas.

"Habistu, apa embah buat?" Berkerut kening kami memikirkan jawapan kepada persoalan itu.

"Masa tu semua orang marah embah kenapa tak siasat dulu lah apelah, tapi embah pergi semua tempat cari dua ekor lembu, embah beli dan bagi pada pakcik tu. Orang semua tanya kenapa buat macamtu, rasa-rasa kenapa embah buat macamtu?" 

Emak bertanya lagi. Kali ini kami semua buntu, "Entah." Serentak, kami menjawab.

"Embah kata…pakcik tu berhajat nak bela lembu, kalau kita tunaikan hajat orang, Allah akan tunaikan pula hajat kita." 

Jawapan itu benar-benar menyentap jantung hati saya. Satu jawapan yang tidak pernah langsung terlintas di benak fikiran ini. Arwah datuk saya bukanlah datang dari keluarga yang senang, arwah nenek cumalah seorang surirumah tangga sepenuh masa, arwah datuk pula bekerja di pejabat pos, harus pula menanggung anak-anak seramai 9 orang. 

Namun, berkat itu ada. Tidak pernah mereka meminta-minta, senang itu tidaklah, tapi tidak pula susah. 

Minda saya menerawang pada satu kisah beberapa bulan yang lalu, tatkala saya menemankan emak bertemu bekas teman sekelasnya, makcik itu memandang wajah saya dalam, sambil memegang pipi saya lembut dia berkata --

"Arwah atuk awak baik sangat, ada satu hari tu masa makcik sekolah rendah, makcik nak beli buku setem tapi tak ada duit, arwah atuk awak cakap dah takpe, ambik tiga ringgit ni pergi beli buku setem. Dia memang tak pernah biarkan orang yang datang meminta pulang dengan kecewa."

Mata saya bergenang. Sungguh benarlah, erti hidup itu pada memberi. Saya tidak pernah walau sesaat pun bertemu wajah dengan arwah datuk, dia telah pergi menghadap Ilahi bertahun-tahun sebelum kelahiran saya, tapi demi Allah saya sungguh mencintainya. 

Dan, tatkala saya ditanya soalan oleh teman-teman bukan Islam --

"How can you love your prophet and all Muslims around the world when you never meet them, not even once?"

Saya akan tersenyum sambil berkata, "I never meet with my late grandfather, not even once, but I'm deeply in love with him."

I miss u, embah.

Al-Fatihah.

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .