Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Sunday, March 20, 2016

Trust Allah


~Telah ku terima surat-Mu
Yang telah Kau utus dahulu
Berulang-ulang kali di fikiranku
Betapa Kau mencintaiku~

'Prannggg'

Bingkai gambar graduasi saya jatuh ke lantai. Cerminnya pecah berderai. Saya kutip satu persatu kaca yang bersepai.

Perlahan-lahan saya ke dapur, beg plastik di ambil dan serpihan-serpihan kaca yang masih bersisa di bingkai gambar saya cuba keluarkan. Leceh.

Melihat saya yang terkial-kial pada ketika itu, adik saya yang kebetulan berada di dapur tampil membantu;

"Wa, tarik je lah kaca ni macamni." Tangannya ligat menarik serpihan kaca yang terlekat di tepi-tepi bingkai gambar.

"Takut tangan luka." Saya masih terkial-kial.

"Luka ke tak luka ke tu semua kuasa Allah, kalau Allah kata tak luka, tak lukalah." 

Saya sedikit tersentap namun mulut berkata, "Hish tolong jelah jangan banyak cakap." Biasalah. ego seorang kakak. ahem.

Saya renung-renungkan apa yang adik baru sampaikan. Semuanya kuasa Allah -- Kalau Allah kata ya maka ya lah. Kalau tidak, maka tidaklah. Tugas kita cuma berusaha.

Ikan paus tidak mampu menamatkan riwayat Nabi Yunus.
Api tidak mampu membakar Nabi Ibrahim.
Malah, laut tidak mampu mematikan langkah Nabi Musa.

Dan kita -- tidak pernah belajar bahawa kita cumalah hamba. Tugas kita cuma berusaha dan berdoa, selebihnya adalah kuasa mutlak Allah tercinta.

Kita lupa, lalu kita stress bila setiap apa yang kita mahu tidak berlaku. Kita kata, aku dah berusaha tapi takde apa pun yang berlaku! -- kurang kita sedar, 'tidak ada apa' yang berlaku itu hakikatnya adalah sesuatu yang berlaku, cumanya ia berlaku dalam kehendak dan peraturan Allah. Ia adalah sesuatu yang Allah kata sesuai untuk kita.

Ya, kita stress bila kita mempersoal segala -- seolah kita lebih tahu dari Allah pemilik alam semesta. 

Pernah tak kita tengok cerita yang based on true story? Perasan tak hakikatnya ia bagaikan sebuah filem biasa yang kita lihat. Ya. hidup kita begitulah, kita cumalah pelakon di pentas dunia. Cuma yang membezakannya adalah kisah hidup kita jauh lebih menarik daripada drama-drama Akasia.

Masakan tidak? Kisah hidup kita ditulis oleh Penulis Yang Paling Hebat. :)

Percayalah, rasa 'give up' dan menyerahkan segalanya pada Allah adalah sesuatu yang teramat manis -- That feeling bila kau solat sambil menangis, sujud dan berdoa sambil mengalirkan air mata, senyap-senyap hati kau bicara, "Ah Tuhan aku tidak berdaya, aku serahkan segalanya padaMu kekasihku."

That feeling. It is indescribable. Dan Allah sedang melatih kau untuk itu. Ya, segala jerih perih yang kau lalu bukanlah suatu hukuman, ia adalah sebuah latihan -- Agar kau lebih berjiwa perkasa, lebih dekat dengan Yang Esa dan nanti bila kau bertemu Rasullullah, baginda tersenyum sambil berkata --

Lihat! itulah dia umat yang aku banggakan!

Salam cinta :)

~Ku harap Kau akan menyebut namaku
Detik ku rindu
Saat ku baca surat-Mu~

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .