Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Thursday, May 5, 2016

Save Aleppo


Bagaimana mungkin.

Bagaimana mungkin aku tidak mengalirkan air mata,
Tatkala mendengar cerita,
Saudaraku terkorban semua.

Bagaimana mungkin aku mampu bergelak ketawa,
Saat saudaraku menjerit kecewa,
Kehilangan keluarga,
Serta jiran tetangga.

Bagaimana mungkin kenyang perutku,
Tatkala si anak kecil menangis mendamba roti yang cuma sebuku,
Menyuap si adik yang berteleku,
Tak mengerti mereka baru kehilangan ibu.

Bagaimana mungkin tidurku lena,
Saat mereka begitu gusar melelapkan mata,
Bimbang esok tak ketemu lagi sesama saudara.

Bagaimana mungkin aku melihat bersahaja,
Tanpa sedar akan deritanya mereka,
Yang aku bilang -- saudara.

Bagaimana mungkin yang aku fikirkan cuma dunia semata,
Sedangkan ummah dalam derita,
Bukankah kelak di akhirat sana,
Mereka mampu mendakwaku di hadapan Allah Yang Esa?

Bantulah mereka! 
Iringi doa bersama sumbangan semampunya.
Tak kiralah menyumbang ke mana-mana NGO sekalipun.
Ini bukan masanya kita memikirkan 'kau jemaah apa?'

Sumbanglah. RM10 pun tak apa. Siapa tahu rm10 itu dapat menampung lapar perut mereka, atau memeluk tubuh sejuk mereka.

Dan siapa tahu, RM10 itulah yang menyelamatkan kita di akhirat sana.

#saveAleppo

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .