Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Monday, July 21, 2008

Apabila adab dicela..

Apakah yang benar-benar kita fahami tentang akhlak islami? Jika diteliti, Agama Islam ini terlalu indah, terlalu suci utk dinodai, setau saya, dan apa yang saya belajar, agama Islam itu terlalu teliti dengan adab-adabnya sehinggakan hendak masuk ke bilik air pun mempunyai adabnya tersendiri..

Tapi, semakin jauh perjalanan hidup saya, semakin banyak saya melihat umat-umat Islam bermegah-megah dengan adab yang telah tercela.. Apakah makna semua ini? Saya terkilan, apabila ada tetamu yang datang bertandang tidak menjaga adab-adab sebagai seorang tetamu, sedangkan saya sebagai tuan rumah harus meneliti setiap adab sebagai seorang tuan rumah agar tiada hati yang terguris. Saya paksakan hati utk ikhlas, utk redha meskipun hati ini terlalu sakit melihat setiap perlakuan-perlakuan itu...

Islam itu penuh dengan nilai-nilai murninya, adab-adab sopannya, saya tidak faham kenapa masih ada segelintir umat yang lebih suka meninggi suara daripada berkata-kata dengan penuh tawadhu'. Begitu juga dengan senyuman, wajarkah sebuah senyuman itu dibalas dengan jelingan tajam, wajarkah ketika tabung derma berjalan, seorang manusia yang berakal dan berperasaan tidak mahu menyambut huluran tabung itu dan wajarkah seseorang yang bergelar muslimah terjerit-jerit ketika melihat lelaki. Saya malu. Saya juga seorang wanita, rupa-rupanya, semakin jauh perjalanan hidup ini, semakin banyak adab muslimin dan muslimah yang tercela..

Jadi, bila Islam diperkotak-katikkan, kepada siapakah jari-jari kita ini menuding?...

Sesungguhnya laki-laki dan perempuan yang muslim, laki-laki dan perempuan yang mu'min, laki-laki dan perempuan yang tetap dalam keta'atannya, laki-laki dan perempuan yang benar, laki-laki dan perempuan yang sabar, laki-laki dan perempuan yang khusyu', laki-laki dan perempuan yang bersedekah, laki-laki dan perempuan yang berpuasa, laki-laki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, laki-laki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar. Dan tidaklah patut bagi laki-laki yang mu'min dan tidak (pula) bagi perempuan yang mu'min, apabila Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka. Dan barangsiapa menderhakai Allah dan Rasul-Nya maka sungguhlah dia telah sesat, sesat yang nyata.(Al-Ahzab:35-36)

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .