Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Friday, May 29, 2009

Tips Menghafal :)


Minggu peperiksaan pertengahan semester sedang berlangsung. Ana hampir-hampir menangis kerana terlalu tension untuk menghafal subjek-subjek di mana waktu peperiksaannya berderet-deret.

Sabtu : Pengantar Psikologi Islam
Rabu : Introduction to business
Khamis : Tarikh Tasyrii' (Sejarah Perundangan Islam)

Semua itu memerlukan tahap hafalan yang tinggi. Tambah-tambah lagi masih ada assignment yang berbaki.

Ana terus sahaja teringat pada syair Al-Imam As-Syafie;

"Kuadukan kepada Waqi' kelemahan ingatanku. Beliau menyarankan daku agar meninggalkan maksiat. Kekuatan ingatan adalah kurniaan Ilahi. Sedangkan kurnia Ilahi tidak diberikan kepada orang yang berbuat maksiat."

Imam Malik juga pernah menasihati Imam Syafie lantaran beliau tersangat kagum dengan kecerdasan dan ketinggian minda Imam Syafie. Imam Malik berkata "Sesungguhnya saya melihat Allah mengurniakan sinar di dalam hatimu, maka janganlah engkau memadamkannya dengan maksiat."

Jadi kepada para sahabat seperjuanganku, jangan gundah. Ikutlah nasihat Imam besar itu. Tinggalkan maksiat agar hatimu mudah menyerap ilmu.

"Enti, kadang-kadang maksiat kita tak perasan terbuat. tak ada tips lain ke?"

Ada.

Beginilah, mengikut kajian ketika kita hendak tidur akan keluar satu gelombang yang bernama Delta, di mana gelombang itu akan membantu kita untuk mengingat.

Konklusinya, bacalah ketika hendak tidur, selepas baca tu terus tidur. Bila kita tidur semua maklumat itu akan disusun kemas di dalam otak kita.

Tak Percaya?

Cubalah! :)

Oh ya, jangan lupa, hanya kepada Dia kita bertawakal. Jadi, jangan lupa untuk berdoa, solat hajat, qiamullail dan usaha! Itu penting kerana Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan dia mengubah nasibnya sendiri.

Hm, jangan pula kita biadap dengan guru kita. Tidak kiralah lecturer, cikgu, ustazah. Asalkan dia mengajar kita, hatta satu huruf sekalipun maka hormatilah. Bukankah Imam syafie itu apabila tidur tidak pernah melunjurkan kaki ke arah rumah gurunya lantaran hormatkan mereka?

Fikir-fikirkanlah.

Tips lain?

Hm, apa kata baca doa sebelum dan sesudah memulakan bacaan dan pastikan ketika hendak membaca itu anda berwudhu'. insyaAllah, Allah menyayangi hambaNya yang sentiasa mahu dekat denganNya.

Ana ini bukanlah siapa-siapa mahu memberi tips-tips yang hebat, namun segala yang tercoret di atas hanyalah untuk peringatan kepada diri ana dan perkongsian buat antum.

Semoga sama-sama mendapat manfaat. Doakan kejayaan ana dan rakan-rakan di sini :)

Jika mereka berpaling (dari keimanan), maka katakanlah: "Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal dan Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arsy yang agung." (At-Taubah : 129)

Wallahu'alam.


2 comments:

waney YR said...

ayat surah yg same wani bace ntok kuatkan semangat ari tu.. :)

mgu exam..tension ek byk nk kna cover..
xpe2.
allah tau usaha kita..usaha fisabilillah.

selamat menuai & memetik buah yg lebih banyak di saat2 ni.. =]

"Jika ALLAH menolong kamu, maka tidak ada yang dapat mengalahkanmu, tetapi, Jika ALLAH meninggalkanmu, siapa yang dapat menolongmu setelah itu?
Kerana itu hendaklah kepada ALLAH sahaja orang mukmin BERTAWAKKAL..."
(3;160)


bittaufiqwannajah mas!
rabbuna yusahil..

Mastura MY said...

kita serupa :)

Hehe, agak tension juga, tapi alhamdulillah masih ada Allah di sisi :)

Selamat menuai jua n selamat kembali ke Malaysia, insyaAllah. hehe :)

Ahsanti...

Bittaufiqwannajah aidhon,
Jazakillah... :)

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .