Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Tuesday, July 7, 2009

Cuti Yang Menyenangkan

"Mak.. stress lah, jom pegi jalan-jalan." Ana bersuara pada satu hari yang hening. Stress akibat belajar yang terlampau (alasan).



Tak sangka, umi dan abi mengambil serius dan berlakulah agenda lawatan ke Melaka pada 5 Julai 2009. Awalnya kami berhenti sebentar di Ayer Keroh untuk menunaikan kewajipan sebgai seorang Muslim dan terus bertolak ke Bandar Hilir Melaka untuk merealisasikan impian yang terbina! Hehe...

Saje ana shoot gambar akak ana ala-ala pengantin :)

Jam, sesak. Kereta berhimpit-himpit. Ketika dalam perjalanan nak cari parking memang amat memerlukan tahap kesabaran yang tinggi.. Mujur, tempat-tempat yang ingin dilawat dekat-dekat sahaja. Taklah kami lenguh berjalan.

Destinasi pertama adalah muzium... Melaka memang terkenal dengan muziumnya... Banyak sangat sampai ana pun tak larat nak jalan. Tak lupa melawat tapak gereja yang telah pun diruntuhkan. Ni tak boleh jadi, ni menambah stress bukan kurangkan stress ni...
Duit Zaman dahulu kala

Sultan berarak
Baca: abaikan wajah abi ana


Umi dan abi berposing-posing depan muzium


Maka, abi pun mencadangkan agar bersiar-siar di sungai Melaka dengan menaiki bot yang telah disediakan. Perjalanan menyelusuri sungai Melaka yang mengambil masa 45 minit memang seronok! Baca : Biawak ada di mana-mana.


Kincir air

Nampak tak? Baca : Biawak nak famous :D

"Jom lah naik eye on Malaysia" Umi mencadangkan tapi dibantah oleh akak ana "Ala, bosan eye on Malaysia.. Baik naik menara taming sari tu" Setelah bermusyawarah dan bertanya penduduk setempat. Nyata, menara taming sari itu lebih tinggi daripada Eye On Malaysia. Keputusan diambil dan duduk di dalam Menara Taming Sari selama 7 Minit amat menggembirakan hati yang lara.. Hehe..



Menara Taming Sari





Pemandangan dari dalam menara

"Wa, awak tak nak naik tu ke?" Tiba-tiba Umi ana bersuara. "Apa dia?" Ana bertanya kembali dan umi ana memuncungkan mulutnya ke arah objek hijau yang sedang dikerumuni kanak-kanak... Ni Dia!!


Hai,Umi...Umi....


"Bole jugak mak.. nak naik.. nak naik..." Spontan, ana membalas.

Cuma satu hasrat ana tak tercapai.. nak pergi night zoo melaka. Hari Ahad ditutup, maka ana tak mampu buat apa-apa.. Allah tahu yang terbaik untuk kami... Esoknya, terus bertolak ke institut perguruan raja melewar untuk ambil surat rawatan doktor dan ke MRSM Muar untuk ambil sijil SPM.. Alhamdulillah.. sgalanya lancar..

:)

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .