Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Monday, August 24, 2009

Adakah Kita Manusia Gagal?



"Mak..wa nak balik, susah kat sini" Ana menangis di pondok telefon ketika menelefon umi ana.

"Sabarlah, jangan cepat putus asa. Awak boleh buat" Umi membalas lembut dan ana masih jua menangis teresak-esak.

Ya, pembelajaran yang amat cepat di MRSM pada ketika itu benar-benar membuatkan diri ana menjadi letih dan penat. Terasa ingin berhenti melangkah dan kembali ke sekolah lama. Apatah lagi, ketika masih bergelar 'junior' mental puas didera oleh sesetengah 'senior'. Lumrah hidup di asrama...

Ana dahulu merupakan salah seorang ahli Persatuan Usahawan Muda (PUM). Bergelar ahli PUM bukanlah sesuatu yang mudah lantaran perniagaan harus berjalan setiap minggu, tidak termasuk hari-hari istimewa, terpaksa melakukan sesuatu yang baru untuk proses dedikasi atau sebagainya. Kadangkala, cuti semester jua terpaksa dikorbankan.

Ana masih ingat... Suatu hari, peperiksaan matematik tambahan bakal berlangsung dan ana tidak punya kesempatan untuk membuat apa-apa ulangkaji. Natijahnya,ana gagal buat pertama kalinya dalam subjek matematik tambahan. Bayangkan.. daripada gred A pada peperiksaan yang lalu, terus menjunam ke F. Ditambah lagi dengan denda terpaksa berdiri sepanjang kelas matematik tambahan dan denda itu berlangsung selama seminggu. Malu,memang teramat malu.

Ana juga pernah didenda enjut ketampi entah sebanyak berapa kali lantaran tersalah grammar bahasa inggeris (satu salah,sekali enjut ketampi). Ana bergelar mentor bagi subjek itu tetapi terpaksa pula menjalani denda itu. Malu, memang malu...

Ana juga pernah menangis kerana tidak faham konsep altitude dan latitude. Pernah juga kelam-kabut lantaran assignment yang berbakul-bakul bagaikan tidak punya kesudahan untuk disiapkan.

Semangat ana pernah jatuh kerana sahabat baik ana, duduk pula bersebelahan di dalam kelas, terpaksa pergi daripada MRSM pada ketika itu lantaran sebab-sebab yang tertentu.

"Mastura, kenapa sedih je ni. Kawan sebelah dah tak ada, tak ceria lagi dah" Tegur guru Bahasa Malaysia ana pada ketika itu kerana pelik ana yang biasanya riuh di dalam kelas itu menjadi senyap secara tiba-tiba. Diam seribu bahasa. Mata ana terus-terusan digenangi air mata. Dugaan itu mungkin terlalu perit untuk ditelan.. Keputusan peperiksaan ana juga agak jatuh sedikit.

TAPI! akhirnya ana sedar, tiada orang yang dilahirkan untuk gagal. Semua orang adalah juara. Sekurang-kurangnya juara untuk diri sendiri. Semua orang diberikan masa selama 24 jam, tiada yang lebih dan tiada yang kurang. Andai orang lain boleh berjaya, mengapa tidak ana, mengapa tidak anda?

"Alah enti.. diorang tu memang lahir-lahir dah genius"

"Alah, mak ayah dia tu memang pandai, jadi genetik pandai lah"

"Susahlah subjek-subjek ni..."

Itu semua adalah alasan-alasan untuk menutup kesilapan sendiri. Hakikatnya, penjadualan itu amat penting. Sesibuk mana pun kita, kita harus menjadualkan diri kita sendiri agar hidup menjadi lebih teratur, lebih kemas, lebih licin... Memang banyak perkara susah tapi tiada perkara yang mustahil. Bukankah kebatilan yang terancang mampu menewaskan kebenaran yang tidak terancang? Buatlah jadual, atur hari anda, sekurang-kurangnya atur di dalam minda. Pukul berapa hendak buat assignment, pukul berapa hendak menulis, berdakwah dan sebagainya... 24 jam masa diberi, cukup andai diguna dengan bijaksana.

"Enti, ana dah usaha tapi ana gagal juga"

Lihat balik ke dalam diri, setelah berusaha, adakah kita bertawakal? Usaha+tawakal = Success! Itulah equation dalam menuntut ilmu. Berusaha dan bertawakal, qiamullail, solat dhuha, dan solat hajat jangan dilupa. Kenali diri kamu sendiri, jangan meniru gaya belajar orang lain. Namun, andai kedua-duanya telah dilakukan, dan masih jua gagal. Allah mengetahui yang terbaik untukmu. Mungkin kamu akan riak dan tidak dapat menjaga hati andai kejayaan yang dikecapi. Namun jangan terus-terusan bersedih. Bukankah hakikat menuntut ilmu kerana Allah itu adalah ibadah? Ingat, Allah tidak memandang hasil tetapi memandang usaha. Mari lihat tips menghafal.

Tawakal tanpa usaha juga tiada gunanya. Ada manusia yang sangat ralit dengan persatuan dan dakwah sehingga mengabaikan pelajaran. Itu tidak bagus. Tidak baik. Bahkan, Islam tidak mengajar kita mengabaikan pelajaran, hakiaktnya ilmu itu pelita hidup.

"Alah enti, bukankah Allah akan menolong orang yang menolong agamaNya?"

Benar, tepat sekali. tapi andai kamu tidak menolong diri kamu sendiri, apakah kamu berharap Allah akan menolong kamu? Ingat, Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga kaum itu mengubah nasibnya sendiri. Jangan takut untuk berdakwah, cuma seimbangkanlah... Mungkin Allah akan menolong kamu dengan cara kamu baca sekali sudah faham, apa yang kamu spot keluar peperiksaan. Begitulah, jangan langsung mengabaikan tanggungjawab dan amanah yang digalas sebagai pelajar dan khalifah. Jangan. Yang paling penting, jangan peduli dengan segala kutukan yang mampu melunturkan semangat. Pekakkan telinga, kukuhkan hati. Allah bersamamu!

Alhamdulillah, setelah berusaha dan menongkah arus serta badai, melangkah duri-duri kepedihan yang menusuk, Setelah lama 'berkampung' di bilik guru untuk belajar topik-topik yang masih tidak difahami, ana dan rakan-rakan sekelas berjaya memperoleh sijil graduasi. Alhamdulillah, berkat usaha dan tawakal...







Sebelum masuk ke dewan














Sahabat seperjuangan













Di dalam dewan






Sesuatu yg diimpikan tak selalu menjadi kenyataan. Tetapi apa yg tak diduga seringkali berlaku dgn tiba-tiba. Biarlah kita menangis hari ini kerana kesakitan semalam. Tapi usah kita ketawa memanjang kerana kemenangan yang belum pasti untuk selamanya. Tiada abid yg ma’sum tanpa dosa…apalagi bila berjiwa muda. Namun, kegagalan bukanlah mengajar erti kekalahan. Tetapi mengingatkan tentang kemenangan yg masih tertunda.


wallahu'alam...

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .