Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Saturday, August 1, 2009

Imarahkan Rumah Allah


Kosong. Tempat itu kosong. Payah untuk melihat makhluk bergerak-gerak yang bergelar insan. Bahkan mungkin objek yang tidak bernyawa lebih banyak daripada yang bernyawa.

Pedih. Hati ana merintih... Bagaikan terkenang satu peristiwa...

“Allahu Akbar! Allahu Akbar!” Saat azan dilaungkan, mereka yang berkopiah berjalan dengan pantas, yang berkemeja baru pulang dari kelas terus berjalan tanpa menoleh, di satu sudut, kelihatan seorang muslim berserban berlari kerana takut bergelar makmum masbuk. Bahkan, yang berkerusi roda pun cuba bergerak selaju mungkin.Semuanya menuju ke satu destinasi. Masjid.

Saat kaki ini melangkah memasuki kawasan muslimah,mata membutang, terasa luruh segala keegoan, melihat beberapa saf telah terisi dengan mereka yang bertelekung, menanti imam mengangkat takbir, sambil mulut tidak berhenti berzikir.

“Allah.. ana lambatkah?”

Seringkali diri ini merasa ketinggalan, jauh terkebelakang daripada mereka yang solehah dan muslihah. Seringkali jua hati ini menangis, mengakui kebesaranNya dalam memberi hidayah kepada siapa yang berhak... Melihat senyuman-senyuman yang terukir pada wajah-wajah bakal bidadari syurga membuatkan ana merasa segala masalah hilang entah ke mana... Kuliah-kuliah dan pengisian di antara waktu solat pula menyedarkan ana yang leka, menguatkan ana yang lemah, semuanya dengan izin Allah.

Subhanallah...

Takut? Alhamdulillah, muslimah berasa selamat untuk berjalan dari asrama ke masjid, walaupun laluan bagi muslimah untuk ke masjid agak jauh,namun andai terserempak dengan muslimin sekalipun, mereka akan menundukkan pandangan, berjalan pantas meninggalkan muslimah di belakang, agar muslimah berasa selesa untuk berjalan, mana tahu kain terselak atau aksi menggoda atau apa sekalipun. Seperti kisah Nabi Musa yang menyuruh Puteri Nabi Syuaib berjalan di belakang lantaran ingin menjaga mata dan hati. Selamat. Sangat selamat.

Namun kini, Allah telah mengaturkan yang terbaik buat diri yang dhoif ini.

Duhai sahabat, ana terpanggil untuk menyeru, agar penuhkanlah rumah Allah. Di situ ada keberkatan. Di situ ada kedamaian. Carilah.....

Ana tidak tekankan kepada muslimah. Selayaknya, muslimah itu tempatnya di rumah. Tapi kepada para syabab harapan agama, mengapa? Mengapa masih leka dengan dunia? Apa yang dikejarkan?

Tidak ingatkah bahawa suatu ketika dahulu Rasulullah telah mengarahkan agar kayu api dikumpulkan. Para sahabat hairan lantas bertanya, “Ya Rasulullah, apa yang engkau mahu lakukan dengan kayu api itu?” Dan apa rasulullah jawab?

“AKU MAHU MEMBAKAR RUMAH ORANG YANG MENDENGAR AZAN DILAUNGKAN TETAPI TIDAK KE MASJID!”

Tetapi perkara itu tidak terjadi lantaran adanya wanita dan kanak-kanak.

Allah..

Begitu sekali Rasulullah menekankan solat di masjid, dan kamu, ya kamu, mengapa masih sanggup menyakiti baginda? Tidak terfikirkah, di padang mahsyar nanti, saat tiada satu perlindungan pun melainkan Allah, kepada siapa kamu mahu meminta syafaat? Siapa? Kamu mampukah berhadapan dengan saat yang getir itu seorang diri tanpa syafaat daripada Rasulullah??

“Ummati... ummati” Itu yang Rasulullah sebutkan sebelum wafat. Sehingga ke akhir hayat baginda, baginda masih risau akan nasib kita umatnya, baginda sangat sayangkan kita. Terlalu sayang. Dan kita, ya kita, kita begitu tegar menyakiti baginda. Kita begitu berani melawan suruhan baginda. Kita sangka kita hebat, kita megah dengan segala kemewahan dunia, tapi kita lupa bahawa satu hari nanti kita akan hancur jua..

Ya Rasulullah... Adakah engkau sedang menangis melihat kami begini?

“Jika kamu ingin melihat masa hadapan, lihatlah para pemuda masa kini” Itu pesan ulama terkemuka.

Dan ana melihat pemuda kini. Serta-merta hati kecil ana merasa takut. Sangat takut. Di sana ana melihat mat rempit, penagih dadah, semuanya beragama Islam. Terdapat bin dan binti pada namanya. Mereka yang belajar agama semakin dipinggirkan. Begitu payah menjadi insan yang asing di tengah-tengah masyarakat yang semakin lupa bahawa mereka mempunyai tuan, iaitu Allah S.W.T.

Oh Allah.... Selamatkanlah kami!

Wahai sahabat sefikrah, wahai saudara seIslamku, ayuh! Hijrahkan dirimu. Utamakan pandangan Allah, bawalah hatimu pulang kepada fikrahnya yang bersih. Imarahkanlah rumah Allah. Di situ punca kekuatan, di situ sumber penyelesaian. Di situ ada segalanya yang kamu mahu, di situ akan ditemui ketenangan. Ikhlaskan hati, imarahkan ia.

Moga Allah merahmati....

Wallahu’alam =)

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .