Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Sunday, October 4, 2009

Nota Untuk Hati


Bertali arus dugaan tiba
Menakung sebak airmata
Terlukis senyum di bibir lesu
Tak siapa tahu hatimu



Berkorban apa saja
Harta atau pun nyawa
Itulah kasih mesra
Sejati dan mulia

Kepentingan sendiri
Tiada diingini
Bahagia sejati
Saja yang diharapi

Berkorban apa saja
Harta atau pun nyawa
Itulah kasih mesra
Sejati dan mulia
hmm... hmm... hmm...

Untuk menjadi bukti
Kasih yang sejati
Itulah tandanya
Jika mahu diuji

Berkorban apa saja
Harta atau pun nyawa
Itulah kasih mesra
Sejati dan mulia


Entah mengapa, lirik lagu Rabbani ini ana putarkan berkali-kali, bait-bait lirik ini seolah-olah meresap jauh ke lubuk hati ana, menghasilkan satu jenis perasaan yang amat sukar untuk ditafsirkan, entahkah gembira, entahkan sedih.. Atau mungkin sahaja kedua-dua perasaan itu bercampur baur, berpadu, menjadikan ana penasaran. Hati terlalu sakit, jantung berdegup kencang, bagaikan ingin pecah dada menahan rasa nan satu itu.

"Sabarlah, berkorban demi kawan-kawan awak di sana" Kata-kata yang lahirnya daripada mulut umi tercinta setelah ana mengadu sambil menangis teresak-esak, rasa stress yang melampau setelah pulang dari pejabat HEP ana hayati sedalam-dalamnya.

Berkorban demimu sahibah. Demi melihat dakyah Islam kembali gemilang, demi membuktikan bahawa peraturan Allah itu adalah yang terbaik dan demi melihat kita bersama beriringin dalam redhaNya.. Ya, pengorbanan itu hakikatnya manis bukan?

Jika tidak masakan golongan ansar sanggup berkorban segala-galanya untuk golongan muhajirin yang tidak pernah mereka kenali.

Jika tidak, masakan saidina Ali rela berkorban dengan tidur di tempat Rasulullah untuk mengelirukan musuh dan masakan para sahabat rela berkorban segala-galanya demi Islam jika pengorbanan itu pahit.

Namun duhai hati... Mengapa lemahnya kamu?

Baru dicubit sayang sedikit oleh Allah, telah melatah dan berduka. Lupakah dikau pada pengorbanan sumayyah dan seisi keluarganya, yang diseksa dengan teruk namun tetap berdiri teguh, mendakap ISLAM seeratnya hingga ke hembusan nafas yang terakhir..

Lupakah duhai hati... Pada Bilal bin Rabah yang dihempapkan batu besar ke dadanya, namun bibir tetap terus-menerus mengeluarkan kalimah "ahad, ahad,"

Duhai hati, apakah bukti kasih dan cintamu kepada Allah dan Rasulullah?

Mulut selalu sahaja berbicara rindu dan cinta kepada Allah dan Rasululullah, tetapi ujian baru ditimpakan sedikit sudah mahu berputus asa, hati terasa berkecai, gugur satu-persatu dan lenyap entah ke mana... Apakah bukti cinta dan rindu yang terlafaz? Apakah pengorbanan yang telah dilakukan demi menatap wajah Allah dan Rasulullah ketika di akhirat sana?

Lupakah dikau hati... Lupakah dikau pada pengorbanan Asiah isteri Firaun, yang kekal beriman meski suaminya dimurkai Allah atau mungkin dikau terlupa hati... Pada pengorbanan Zainab-puteri Rasulullah, yang rela meninggalkan suami tercinta yang masih belum beriman....

Hati oh hati..... Mengapa dikau sering terasa berat dengan ujian ini, sehingga mengakibatkan badan lemah serta tidak bermaya? Sedangkan di luar sana, terdapat ramai lagi insan yang lebih hebat ujiannya. Lupakah dikau duhai hati... Badan yang sihat itu penting agar dapat beribadat dengan aman dan selesa...

Duhai hati, sedarlah dikau,Allah sentiasa bersama dan pengorbanan yang dilakukan sekarang pastinya membuahkan manis di pengakhirannya!

Segenggam tabah dipertahankan
Buat bekalan di perjalanan
Kau bebat luka yang berdarah
Kau balut hati yang calar

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .