Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Saturday, June 19, 2010

Bilakah Giliran Kita?


“Perhatian kepada semua mahasiswa, Jenazah Almarhum dijangka tiba di Masjid Al-Azhar Kuis sebelum atau selepas solat zohor.”

Pengumuman pada pagi itu menyentap tangkai jantung ana. Baru sahaja kelmarin pengumuman dibuat, juga asbab pemergian seorang mahasiswa yang masih lagi muda umurnya.

Sungguh, kaki dirasakan longlai. Jantung berdegup pada kelajuan yang luar biasa. Tubuh seolah-olah menggeletar, puas dipujuk hati agar berlagak biasa, tapi minda seolah-olah tidak berhenti berfikir ;

Bila pula giliranku?, pada waktu itu apakah aku akan pergi dalam keadaan diredhai atau dimurkai?


Terkenang semula kata-kata ustaz yang mengajar akan azab kubur. Terfikir-fikir keadaan di padang mahsyar kelak. Terbayang-bayang bagaimana kaki ini mahu melintasi titian sirat. Terasa, adakah Rasulullah mahu mensyawaatkan?

Allah.. Allah.. Allah..

Giliran

“Ala.. masa muda ni lah kita enjoy. Nanti, esok-esok dah tua kita taubat lah!” Kata anak muda itu dengan angkuh. Mendabik dada sambil tangan erat merangkul tubuh yang haram baginya.

Yakin sungguh kita pada hari tua yang kononnya akan tiba. Siapa yang menjanjikan usiamu akan menjejak tua? Siapa yang mengatakan bahawa hari esok, matamu pasti akan terbuka lagi? Siapa yang memastikan bahawa esok, nafasmu akan berhembus lagi?

Siapa?

Mari kita hayati satu kisah... Kisah seorang manusia yang luhur budi pekertinya. Dia.. seorang manusia yang sebelum memeluk Islam amat keras hatinya, tetapi setelah mengenal Islam, cintanya kepada Allah dan Rasul tidak berbelah bahagi.

Dia.. adalah Khalifah Umar Al-Khatab.

Pada suatu malam, Umar berjalan bersama pembantunya ke sekeliling kawasan pemerintahannya untuk melihat adakah lagi rakyatnya yang hidup menderita. Tiba-tiba, beliau terdengar tangisan seorang kanak-kanak dari satu rumah,

“Ibu.. saya lapar.. saya lapar...”

Umar pun menjenguk. Kelihatan seorang ibu yang sedang menggoreng batu untuk ‘memperdaya’ anaknya sehingga mereka tertidur lantaran tidak punya wang untuk membeli makanan. Umar berasa bersalah kerana amanah sebagai seorang khalifah tidak mampu dilaksanakan sebaiknya. Lantas, beliau terus ke tempat penyimpanan gandum, lantas memasukkan gandum ke dalam guni. Pembantunya hairan dan bertanya, “Wahai Umar, apa yang mahu kau perbuat dengan gandum ini?”

Umar menjawab, “Aku mahu memberikannya kepada wanita tadi.”

“Tetapi tidak sekarang bukan? Kau masih punya esok hari.” Pembantunya membalas.

Umar berang dan bertegas, “Apakah kau dapat menjamin bahawa Allah tidak akan menyabut nyawaku pada malam ini??”

Sahabat, masihkah tidak bergetar di dalam hati.. Masihkah tidak tersedar lagi diri kita.. Di sekeliling kita, banyak sungguh petunjuk yang mampu dijadikan bukti.
Pesakit di hospital bukan semuanya insan yang berusia. Jenazah yang dihantar ke kuburan bukan semuanya bertongkat belaka.

Bayi, kanak-kanak, dewasa dan tua.. Semuanya punya potensi untuk berhenti bernafas seketika lagi. Adakah kita sudah bersedia? Sudah cukupkah amal sebagai bekalan di sana? Apakah nanti di alam baru kita bahagia atau terseksa?

Giliran mereka telah pun tiba... Giliran kita, bilakah pula???

Kematian Tidak Mengenal Siapa


Ingatlah sahabat..

Siapa pun kita...

Orang ternama,
Manusia terkaya di dunia,
Perdana Menteri sebuah negara,
Manusia terhormat,
Rakyat biasa,
Kanak-kanak juga dewasa.

Apabila telah ditetapkan tarikh kematian kita... Kita bersembunyi di dalam rumah, berselubung di dalam selimut, tidak mahu menegur sesiapa pun, kita tetap tidak akan dapat mengelak dari ketentuan Allah.

Saat nyawa ditarik.. Bermula dari kaki sehingga lah melewati ubun-ubun kepala, hijab terbuka. Terlihat di hadapan mata apa yang dijanjikan dahulu.

Syaitan pun datang ingin mempengaruhi kita, dia menjelma menjadi ibu..menjadi ayah..menjadi semua yang kita sayang, di tangannya di bawa air, kerana saat itu kita akan menjadi haus yang teramat sangat.

“Mari nak..ikut ibu, minum air ini..” syaitan tidak akan putus-putus mempengaruhi. Saat itu, ketika itu, hanya amalan sahaja yang mampu mempertahankan keimanan kita, jika kita pergi tanpa sempat mengucap LAILAHAILALLAH... maka termasuklah kita dalam kalangan orang-orang yang rugi. Di akhirat kelak, mungkin kita lah yang akan menjerit “ya Allah! Alangkah eloknya jika aku dijadikan sebagai tanah!!”

Na’uzubillah hi min zalik...

Sahabat, ingatlah... Kematian benar-benar tidak mengenal siapa kita. Saat kematian kita, adakah nyawa akan direntap dengan ganas, atau ditarik dengan lembut?
Allah telah memberi peringatan;


Maka alangkah dahsyatnya azab-Ku dan ancaman-ancaman-Ku (Al-Qamar :16)


Anda yang menentukan!

Mari beramal kerana Allah... Agar di sana kelak, kita tidak termasuk dalam kalangan orang yang rugi, agar di sana kelak, kita mendapat syafaat Nabi, agar di sana kelak, kita berpeluang melihat wajah Ilahi...

Wallahu’alam..

4 comments:

Sachi Asukai said...

salam...good post!i feel touched with this entry.gud job sis!

Mastura MY said...

waalaikumsalam..

insyaAllah, semoga sama-sama mendapat manfaat :)

nay. said...

salam..terima kasih atas peringatan. mari kita sama2 pertingkatkan amal ibadah kita di kala badan masih sihat dan muda ini.

p/s:maaf. 5th paragraph, last sentence. ejaan Rasulullah.

Mastura MY said...

wslm...

Alhamdulillah, terima kasih di atas teguran ya ukht, moga Allah merahmatimu :)

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .