Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Thursday, November 11, 2010

Allah Itu Baik

video

"Ah, kenapa ini semua berlaku." Katanya sambil meraup muka. Penat. Letih. Kecewa semuanya bercampur aduk membuahkan satu keluhan yang amat berat sekali.

"Allah menyayangimu..."

"Benarkah? Jadi mengapa ditimpakan kesusahan? Bukankah sayang itu bermakna kita akan menyenangkan hati orang yang disayangi?"

Diam.

Sayang = Senang Hati?

"Balik sebelum maghrib! Kalau tidak ibu rotan!" Si ibu memberi amaran keras pada anaknya yang ingin keluar bermain di taman.

Terkebil-kebil mata si anak memandang ibu yang tegas.

"Ah, kenapa harus dihalang kehendak hatiku. Mana cukup masa main andai sebelum maghrib sudah harus pulang. Sekurang-kurangnya, tunggulah dulu sehingga habis azan." Mungkin itulah bisikan hati si anak.

Dalam keterpaksaan, kakinya melangkah....

Itulah dia seorang ibu, yang diberikan dengan sedikit sifat AR-RAHMAN dan AR-RAHIM Allah. Seorang ibu yang benar-benar menyayangi anaknya, tidak mahu perkara buruk berlaku pada si kecil kesayangan, dihalangnya keinginan-keinginan hati si kecil sehingga terkadang terbit tangis dari bibir anaknya, namun si ibu tetap bertegas kerana dia tahu, andai dituruti keinginan hati si anak itu, ia bakal menghancurkan....

Itu seorang ibu, yang dalam hatinya ditempiaskan sedikit dengan sifat AR-RAHMAN dan AR-RAHIM.

Bagaimana pula Allah yang MAHA Pengasih dan Penyayang? Malah, DIA lebih mengetahui apa yang akan berlaku pada kita pada masa akan datang.

Justeru, DIA tidak mengikuti kemahuan hati kita, kerana DIA tahu kita akan hancur andai kemahuan itu dituruti. Diturunkannya ujian dan mehnah sehingga kita terduduk dan menangis, namun ALLAH tahu bahawa hanya dengan cara itu. ya, dengan cara itu sahaja kita mampu untuk terus berdiri dan melangkah di masa hadapan.

Ibarat batu yang perlu diberi tekanan yang tinggi untuk menjadi permata yang amat mahal harganya, begitulah juga hati. Penekanan yang diberi, segala sakit mehnah dan ujian bukanlah untuk menghancurkan kita bahkan untuk memupuk jiwa agar lebih tunduk dam mematuhi serta memahami apa yang Allah perintahkan.

Syariat itu...Bukan untuk menyusahkan bahkan memudahkan kita di masa hadapan.

Tidakkah pelangi itu hanya akan muncul selepas hujan?

Allah itu amat baik....

Maka janganlah bersangka buruk padaNya..

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat seksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir." (Al-Baqarah :286)


Wallahu'alam

1 comment:

Anonymous said...

:)

-chy mlmku-

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .