Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Friday, December 24, 2010

Buat Adik-Adik Lepasan PMR


Adik-adikku...

Akak tahu, semalam adik-adik semua baru dapat keputusan PMR,ada yang gembira.

Tidak kurang ada yang berduka.

Tapi ketahuilah adik-adikku..

Bagi yang mendapat keputusan cemerlang, tahniah akak ucapkan. Namun jangan dikau lupa untuk membelek kembali jauh ke sudut hati. Apakah nikmat yang Allah beri itu Allah beri dalam keadaan redha atau dalam keadaan murka?

Sudahkah dikau melakukan sujud syukur atas kurniaan Allah? Sudahkah dikau meminta ampun lantaran betapa dosamu banyak menggunung tapi Allah tidak pernah putus mahu memberikan nikmat.

Bagi adik-adik yang keputusannya kurang cemerlang, janganlah bersedih. Mungkin itu caranya Allah mentarbiyah hati. Allah tahu apa yang terbaik buatmu, sedang kita, manusia biasa yang tidak tahu apa maksud tersirat yang Allah beri... Jangan melihat semua peluang sudah tertutup. Hakikatnya apabila satu pintu tertutup, banyak lagi pintu yang boleh dibuka cuma kadangkala kita terlepas pandang kerana terlalu lama menghadap pintu yang tertutup itu. Berjalanlah dan teruslah melangkah dan yakinlah bahawa Allah tidak pernah membiarkan dirimu sendirian!

Lakukanlah sujud syukur, kerana pada ketika ini dikau masih mampu menyedut udara milik Allah... bersyukurlah kerana Allah ingin mentarbiyahmu dengan cara ini. Bukankah sahabat nabi menangis tatkala ujian tidak diturunkan ke atasnya kerana takut Allah telah melupakannya? Maka bersyukurlah kerana Allah masih mengingatimu. Jangan lupa juga untuk bertaubat kerana mungkin lantaran dosa yang dikau lakukan, Allah ingin menghapuskannya dengan cara ini.

Buat semua adik-adikku....

Ingatlah, hakikatnya yang menentukan kita lulus cemerlang atau tidak adalah lulus cemerlang pada piawaian Allah. Adakah kita mengambil buku amalan dengan tangan kanan atau kiri? Atau apakah kita dapat melihat wajah Allah? Atau mahukah Rasululullah mahu melihat kita?

Apakah akak bermaksud menyuruh adik-adik melupakan dunia? Tidak. Jika Allah mahu manusia melupakan dunia, maka Allah tidak akan menurunkan manusia ke bumi. Cuma kita ini orang Islam, kita harus sedar apa yang perlu dilakukan di dunia ini... Jangan terleka dengan dunia, jangan dipergunakan dunia tapi pergunakanlah dunia sebagai tapak semaian pahala kita yang akan dituai diakhirat sana.

Ketahuilah adik-adikku...

Jika dikau melihat dunia dari jendela akhirat, dikau pasti sedar bahawa tiada istilah main-main bagi orang mukmin kerana apabila mereka belajar, mereka belajar bersungguh-sungguh, apabila mereka bekerja, mereka bekerja bersungguh-sungguh dan apabila mereka bermain, mereka bermain bersungguh-sungguh.

Justeru, orang Islam yang dikau lihat sekarang ini banyak menjadi fitnah kepada Islam kerana matlamat yang tidak jelas. Pasakkan matlamatmu nan satu iaitu Allah. Jika dikau melihat segala yang dikau lakukan kerana Allah, pasti lapanglah hatimu..... Tuntutlah apa sahaja ilmu kerana Allah semata. Fahmilah, tiada satu ilmu pun di dunia ini yang bergelar ilmu keduniaan. Jika dikau memahami.. Matematik, sains, geografi, walau hakikatnya nampak seperti keduniaan, hakikatnya semua ilmu itu milik Allah, tiada yang berhak melainkan Allah.. Maka tuntutlah dengan rasa kasih dan cinta kerana itu adalah ilmu Allah yang boleh digunakan untuk Agama... Jadilah profesional dalam bidang dan cita-cita masing-masing, moga ia mampu menunjukkan Islam itu indah....

Bangkitlah adik-adikku... Islam sudah semakin tenat. Dikau pelapisnya. Bersungguhlah menjadi orang mukmin, agar nanti Islam kembali gemilang....

Teruskan langkahan kakimu, jangan pernah berhenti.

Allah...iringilah adik-adikku...

Salam sayang,

Kak Mastura.

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .